تلاش دولت ترامپ برای گسترش زرادخانه هسته ای در بحبوحه همه گیری کرونا

یک شنبه 17 فروردین 1399 - 11:35:50
تلاش دولت ترامپ برای گسترش زرادخانه هسته ای در بحبوحه همه گیری کرونا

تهران - الکوثر : یکی از سیاست های مهم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمینه نظامی ، تقویت توانمندی هسته ای این کشور است.در دوه زمامداری ترامپ ، بودجه هنگفتی برای نوسازی زرادخانه هسته ای آمریکا اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این زمینه "مارک اسپر "وزیر دفاع آمریکا که کشورش در صدر همه‌گیری مبتلایان به ویروس جدید کرونا است  در 4 آوریل اعلام کرد اولویت استراتژی این وزارت‌خانه مدرن‌سازی نیروهای اتمی‌ آمریکا است.

اسپر در توئیتی نوشت که نوسازی کردن نیرو‌های هسته‌ای راهبردی مهمترین اولویت ایالات متحده آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور برای حمایت از آمریکا و متحدان آن است.ایالات متحده آمریکا در کنار روسیه بزرگترین زرادخانه هسته‌ای دنیا را در اختیار دارد. 

اظهارات وزیر دفاع آمریکا در وضعیت کنونی که آمریکا درگیر همه گیری کرونا است و در صدر کشورهای درگیر این بیماری مرگبار قرار گرفته است انتقادات زیادی را برانگیخته است.

سئوالی که مطرح می شود این است که چرا مارک اسپر برهه کنونی را برای تاکید مجدد بر  نوسازی زراخانه هسته ای آمریکا انتخاب کرده است؟ ظاهرا دولت ترامپ که اکنون به دلیل ناکارآمدی در برخورد موثر و کنترل همه گیری کرونا بشدت مورد نکوهش قرار گرفته بر این تصور است که با تاکید و بزرگ نمایی بر توانمندی هسته ای آمریکا ، بر یکی از نقاط قوت خود تاکید کرده است.

به گفته "لیه بولگر" یکی از فرماندهان بازنشسته نیروی دریایی آمریکا: ما یک تریلیون دلار در سال بودجه نظامی داریم اما دستگاه‌های تنفسی کافی نداریم. هزاران سلاح اتمی داریم اما ماسک پزشکی کافی نداریم.

در حالی که سیستم بهداشتی درمانی و همچنین خدمات بیمه‌ای در آمریکا به طرز وحشتناکی در مقابله با کرونا درمانده است و اعتراض بسیاری از اعضای کنگره همچون برنی سندرز و اوکازیو کورتز را به همراه داشته است، در بودجه سال ۲۰۲۱ آمریکا اولویت‌های نظامی به ویژه هسته ای  را در صدر قرار گرفته اند.

در این بودجه برای تسیلحات هسته‌ای ۴۴.۵ میلیارد دلار یعنی ۱۹ درصد بیشتر از بودجه سال ۲۰۲۰ پیش بینی شده است در حالی که برای مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها ۵.۵ میلیارد دلار و ۱۸.۶ درصد کمتر از بودجه امسال در نظر گرفته شده است. در بودجه سال ۲۰۲۱، بودجه موسسه ملی سلامت هم هفت درصد کاهش یافته و ۳۸.۷ میلیارد دلار در نظرگرفته شده است.

دولت ترامپ آشکارا به دنبال توسعه وتقویت زرادخانه هسته ای آمریکا است. از دیدگاه واشنگتن به سازی و نوسازی زراخانه هسته ای به عنوان مهمترین ابزار تهدید و اعمال قدرت بازدارنده از اهمیت اساسی برخوردار است. ترامپ با اشاره به کاهش توان آمریکا در تولید سلاح های هسته ای تاکید کرده که این وضعیت را تغییر خواهد داد.

این به معنای تلاش جدی آمریکا برای افزایش و نوسازی زرادخانه هسته ای آمریکا از جمله با آزمایش های هسته ای  جدید خواهد بود. ترامپ در نخستین سال زمامداری خود یعنی در سال 2017 برای نخستین بار بعد از سه دهه، برنامه ریزی برای ساخت کلاهک های هسته ‌ای جدید را در دستور کار قرار داد و بودجه سنگینی را برای آن در نظر گرفت.

در سند بازبینی وضعیت هسته ای آمریکا(ان پی آر) که در فوریه 2018 منتشر شد ، دولت ترامپ بر تولید سلاح های هسته ای جدید تاکید کرد. این مساله به رقابت بر سر تسلیحات هسته ای در عرصه جهانی به ویژه از سوی روسیه و چین دامن زده است.

به گفته "سوزان دیماگیو" تحلیلگر ارشد موسسه کارنگی : ترامپ درصحنه جهانی به عنوان نیرویی بی‌ثبات‌کننده دیده می‌شود که چند جانبه‌گرایی را تضعیف می‌کند حتی وقتی که به نفع ایالات متحده باشد.

دولت ترامپ رویکردی فعال در زمینه زرادخانه هسته ای و استراتژی هسته ای آمریکا اتخاذ کرده است.ترامپ بر ادامه اتخاذ استراتژی "ضربه نخست هسته ای" به عنوان یک گزینه حیاتی تاکید دارد که به معنای باقی ماندن کابوس حملات هسته ای در جهان و تهدیدی آشکار علیه دیگر کشورهای جهان به ویژه قدرت های هسته ای مانند روسیه وچین تلقی می شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 17 فروردین 1399 - 11:21:24