پازل جنگ روانی آمریکا علیه ایران و متحدانش در عراق

پنج شنبه 14 فروردین 1399 - 10:8:2
پازل جنگ روانی آمریکا علیه ایران و متحدانش در عراق

تهران - الکوثر : سه شنبه شب خبری دروغ از سوی برخی رسانه های وابسته به محور عربی/عبری/غربی در منطقه منتشر شد مبنی بر اینکه سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و امیر پوردستان، رئیس مرکز مطالعات راهبری ارتش در حمله موشکی رژیم صهیونیستی علیه سوریه به شهادت رسیدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در حالی که حدود 200 کشور جهان به خصوص آمریکا و قدرتهای اروپایی با شیوع گسترده کرونا مواجه هستند و میزان مرگ و میر در کشورهای آمریکا، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا از چین بیشتر شده است، در یک هفته اخیر واشنگتن اقداماتی در عراق انجام داد که بخشی از افکار عمومی را به سمت تحولات عراق متمرکز کرد. 

تکه اول پازل جنگ روانی آمریکا، تهدید بود. بر این اساس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز شنبه گذشته در گزارشی نوشت که پنتاگون در بخشنامه ‌ای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا برنامه ‌ای برای افزایش تحرکات در عراق و کارزاری جهت «نابودی» یکی از گروه ‌های مقاومت در این کشور تدوین و طراحی کنند.

در گام دوم پس از علنی شدن تهدید، تحرکات نظامی از جمله نقل و انتقالات نظامی در دستور کار قرار گرفت. آمریکایی ها ضمن تخلیه سه پایگاه نظامی قائم، القیاره و k1 و تحویل این پایگاه ها به عراقی ها، برخی کارمندان و دیپلمات های خود را از عراق خارج کردند، جنگنده اف 14 و اف 15 را در آسمان عراق به پرواز در آوردند و از استقرار تجهیزات جدیدی مثل سامانه پاتریوت در عراق خبر دادند. به این ترتیب ضمن اینکه تکه دوم پازل جنگ روانی چیده شد، امکان پذیری عملی شدن تهدید نیز بیشتر نشان داده شد.

تکه سوم این پازل را رسانه ها تشکیل دادند. رسانه های عربی/ عبری/ غربی با پوشش وسیع تحرکات آمریکا در عراق، از حمله قریب الوقوع آمریکا علیه متحدان ایران در عراق خبر دادند.

همزمان با پوشش رسانه ای، تحلیل ها نیز به سمت حمله قریب الوقوع آمریکا علیه عراق بود. برای مثال، «مایکل نایتس»، تحلیلگر اندیشکده سیاست واشنگتن برای خاور نزدیک گفت: «اهداف فوری پنتاگون علیه کتائب حزب ‌الله می ‌تواند بخش ریاست، پایگاه ‌ها و انبارهای تسلیحاتی این گروه باشد. همچنین کارزار گسترده ‌تر می ‌تواند اهداف این گروه را در سراسر عراق و سوریه هدف بگیرد.»

تکه چهارم این پازل، شب گذشته اجرایی شد و رسانه های وابسته در خبری دروغ از شهادت سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس و امیر پوردستان، رئیس مرکز مطالعات ارتش در سوریه خبر دادند.

شبکه ایران اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی ابتدا این خبر را منتشر کرد و از سوی دیگر شبکه های تلویزیونی نزدیک و شبکه های مجازی در سطح وسیعی پوشش داده شد. این خبر خیلی فوری از سوی رسانه های داخلی ایران تکذیب شد تا بیش از هر زمان دیگری طی یک هفته اخیر مشخص شود که آمریکا جنگ روانی جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و متحدانش در منطقه در پیش گرفته است.

"فراس الیاسر"، عضو دفتر سیاسی جنبش النجباء عراق در این خصوص گفت: «آمریکایی ‌ها امیدوارند بتوانند با راه ‌اندازی جنگ روانی علیه نیروهای مقاومت و جنبش ‌های مقاومت اسلامی، عراق (گروههای مقاومت) را تحت فشار قرار دهند.»

با این حال، این جنگ روانی شدیدی که آمریکایی ها به راه انداخته اند بیش از همه با هدف ابقای حضورشان در عراق و تاثیرگذاری بر تحولات سیاسی این کشور از جمله تشکیل کابینه جدید به ریاست عدنان الزرفی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 14 فروردین 1399 - 10:3:59