دانشمند چینی: استفاده از ماسک ضروری است

چهار شنبه 13 فروردین 1399 - 17:37:7
دانشمند چینی: استفاده از ماسک ضروری است

تهران- الکوثر: جرج گائو، مدیر کل مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین اعلام کرد استفاده نکردن از ماسک در زمان همه گیری کرونا، اشتباهی بزرگ است که اروپایی ها و آمریکایی ها اکنون مرتکب می شوند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دانشمندان چینی که در خط مقدم مبارزه با اپیدمی ویروس کرونا ۲۰۱۹ در کشورشان هستند، چندان در دسترس رسانه‌های خارجی نیستند. شناخت اپیدمی و مقابله با آن وظیفه بزرگی است و پاسخ دادن به سوالات رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های خارج از چین در اولویت قرار ندارد. گفتگو با جرج گائو هم پس از دو ماه تلاش امکان پذیر شد.
جرج گائو رئیس اداره‌ای با ۲ هزار کارمند و خود پژوهشگری بسیار فعال است. تیم تحقیقاتی وی نخستین تیمی بود که در ماه ژانویه از ویروس SARS-CoV-۲ یا کرونا ویروس ۲ نام برد که عامل بیماری است که کووید ۱۹ نامیده شد. وی نویسنده دو تحقیقی است که در مجله پزشکی نیو انگلند منتشر شد. در این تحقیقات برای نخستین بار جزئیات جنبه‌های اپدمیولوژیکی و بالینی عفونت مطرح شده است. وی همچنین سه مقاله در مورد کووید ۱۹ در مجله پزشکی لانست انگلیس منتشر کرد.
گائو در مصاحبه با نشریه لوموند در پاسخ به این سوال که سایر کشور‌ها در مورد مدیریت کووید ۱۹ چه درسی می‌توانند از چین بگیرند گفت: فاصله گذاری اجتماعی راهبرد اساسی در کنترل همه بیماری‌های عفونی و به ویژه عفونت‌های تنفسی است. ما ابتدا راهکار غیر دارویی را به کار گرفتیم، زیرا در شرایطی هستیم که به هیچ دارو یا واکسنی دسترسی نداریم. پس از آن باید همه بیماران را جداسازی کرد. در وهله سوم باید کسانی را که با آن‌ها در ارتباط بودند، قرنطینه کرد. ما زمان زیادی صرف شناسایی این افراد کردیم. پس از همه تجمعات باید ممنوع شود و جابجایی محدود شوند.
قرنطینه از ۲۳ ژانویه در ووهان آغاز شد و سپس به شهر‌های همسایه در استان هوبئی کشیده شد. دیگر استان‌های چین تدابیری اتخاذ کردند که کمتر سختگیرانه بود. اما هماهنگی‌ها چطور صورت گرفت و نقش ناظران محلات که در واقع بر اجرای محلی قرنطینه نظارت می‌کردند، چه بود؟ مهمترین مسئله این است که این اقدامات درک شود و در مورد آن اجماع وجود داشته باشد. به این منظور باید اراده سیاسی قدرتمند هم در عرصه محلی و هم ملی وجود داشته باشد. ناظران و هماهنگ کنندگان باید ارتباط نزدیکی با مردم داشته باشند. کنترل کنندگان باید هویت افرادی را که با بیماران در تماس هستند و همچنین موارد احتمالی آلودگی را شناسایی کنند. کنترل کنندگان باید هوشیار باشند، زیرا نقش حیاتی دارند.
جرج گائو در مورد اشتباهاتی که دیگر کشور‌ها هم اکنون مرتکب می‌شوند، گفت به نظر من اشتباه بزرگ آمریکا و اروپا این است که مردم ماسک نمی‌زنند. این ویروس از طریق ذرات تنفسی از شخصی به شخصی دیگر منتقل می‌شود. این ذرات نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و از همین ماسک اهمیت دارد. یک صحبت کردن ساده هم می‌تواند ویروس را منتقل کند. برخی افراد هیچ علائم بیماری ندارند. با ماسک می‌توان جلوی قطرات تنفسی را که حامل ویروس را گرفت و مانع از آلوده شدن دیگران شد.
یکی دیگر از تدابیر که چین به شدت آن را اجرا کرد، استفاده از تب سنج در ورودی همه مراکز تجاری، ساختمان‌ها و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی بود. در واقع هر جایی که شما در چین می‌رفتید، در آن تب سنج وجود داشت. تب سنجی سراسری موجب شناسایی افرادی شد که تب داشتند و اجازه ورود به آن‌ها داده نمی‌شود. ماندگاری ویروس در محیط مسئله‌ای کلیدی است که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد. نتایج به دست آمده در آمریکا و مطالعات چین نشان می‌دهد که از بین بردن ویروس از روی برخی سطوح بسیار دشوار است. این ویروس می‌تواند در برخی محیط‌ها ادامه حیات دهد. در این زمینه ما همچنان در انتظار پاسخ‌های علمی هستیم.
وی در ادامه گفت افراد آلوده به ویروس باید جدا سازی شوند. کووید ۱۹ به شرطی مهار می‌شود که منبع عفونت از بین برود. به همین دلیل ما بیمارستان‌های صحرایی تاسیس کردیم و سالن‌های ورزشی را به بیمارستان تبدیل کردیم.
گائو در مورد «ویروس چینی» که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای نامیدن ویروس کرونا به آن اشاره می‌کند، گفت این واقعا ایده بدی است. این ویروس از سیاره زمین است. این ویروس دشمن یک فرد خاص یا یک کشور نیست. این ویروس دشمن همه ماست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


چهار شنبه 13 فروردین 1399 - 17:36:57