هشدار موشکی صنعا به ریاض

دو شنبه 11 فروردین 1399 - 8:5:51
هشدار موشکی صنعا به ریاض

تهران - الکوثر : ارتش و کمیته های مردمی یمن، جیزان و ریاض را هدف حمله های موشکی محدود قرار دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، از روز 26 مارس 2020 جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن وارد ششمین سال خود شد. در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر پذیرش آتش بس پیشنهادی سازمان ملل از سوی دولت نجات ملی، دولت مستعفی یمن و ائتلاف سعودی به رهبری عربستان منتشر شده بود. با این حال، اقدام های خصمانه ائتلاف سعودی علیه یمن ادامه داشت. 

حملات موشکی به جیزان و ریاض، پاسخ ارتش و کمیته های مردمی یمن به اقدام های خصمانه عربستان سعودی بود. سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد جمعه اعلام کرد، سامانه دفاع موشکی ارتش یمن با  شلیک چند موشک، جنگنده های سعودی را که در حال پرواز بر فراز آسمان شهرستان «صراوح» در استان مارب بودند، مجبور به ترک آسمان یمن کرد. "یحیی السریع" روز گذشته نیز اعلام کرد، پدافند هوایی یمن موفق شده است جنگنده ‌های ائتلاف متجاوز سعودی را که قصد حمله به صنعا پایتخت یمن را داشتند فراری دهد.

در همین حال، شرکت نفت یمن نیز دیروز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، ائتلاف سعودی کشتی های حامل 112تن بنزین، 208 تن گازوئیل و همچنین حامل مقادیری غذا، دارو و کپسول گاز برای مصارف خانگی را توقیف و از ورود آنها به بندر الحدیده جلوگیری کرد. این در حالی است که یمنی ها برای مقابله با ویروس کرونا به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

نکته دیگر این است که تداوم اقدام های خصمانه ائتلاف سعودی نشان داد که اگرچه دولت مستعفی یمن و عربستان سعودی از آتش بس پیشنهادی سازمان ملل استقبال کردند، اما در عمل پایبندی به آتش بس وجود ندارد و یا در سطح حداقلی است، کما اینکه طی 5 سال گذشته نیز عربستان سعودی ضمن استقبال کلامی از آتش بس، هیچگاه در عمل به آن پایبند نبوده است.

بنابراین انصارالله به این نتیجه رسید که صحبت از آتش بس صرفاً اتلاف وقت توسط سعودی‌ ها است تا بتواند سازمان رزم خود و مزدورانش را در جبهه ‌های مختلف از جمله جوف و مأرب که این روزها تحت فشار شدیدی از سوی ارتش و کمیته های مردمی یمن قرار دارند، بازسازی کند. ارتش و کمیته های مردمی یمن با بهره گیری از این تجربه، در حمله های موشکی به جیزان و ریاض به نوعی به عربستان سعودی هشدار دادند که این بار در دام بازی آتش بس قرار نمی گیرند.

نکته سوم این است که این حمله ها به جیزان و ریاض را می توان نوعی اعمال فشار بر عربستان سعودی نیز دانست. در واقع، ارتش و کمیته های مردمی یمن در حال یادآوری این موضوع به ائتلاف سعودی است که اگر آتش بس پیشنهادی را در عمل نپذیرند و به آن پایبند نباشند و همچنان به حمله ها علیه یمن و مداخله در امور داخلی این کشور ادامه دهد، یمنی ها از قابلیت لازم برای ضربه زدن به ائتلاف به خصوص علیه عربستان سعودی برخوردار هستند.

بنابراین، حمله های موشکی به ریاض و جیزان، هشدار ارتش و کمیته های مردمی یمن به عربستان سعودی بود که اگر به اقدام های خصمانه و حملات خود ادامه دهند، با پاسخ متقابل و سخت گیرانه مواجه خواهند شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 11 فروردین 1399 - 7:49:12