واکنش گسترده شخصیت ها و گروههای عراقی به حمله جنگنده های آمریکایی

شنبه 24 اسفند 1398 - 12:19:0
واکنش گسترده شخصیت ها و گروههای عراقی به حمله جنگنده های آمریکایی

تهران - الکوثر : شخصیت ها و گروههای عراقی، حمله جنگنده های آمریکایی به مواضع حشد الشعبی و ارتش عراق را محکوم کردند و درباره تبعات این اقدامات آمریکا هشدار دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جنگنده های آمریکایی بامداد روز جمعه به پایگاه حشد الشعبی و ارتش عراق در چهار استان صلاح الدین ، بابل ، بصره و کربلا حمله کردند. 
در این حمله شماری از نظامیان و غیرنظامیان عراقی کشته و زخمی شدند و فرودگاه در حال ساخت کربلا نیز تخریب شد.
دفتر «برهم صالح» ریاست‌ جمهوری عراق در بیانیه‌ ای حملات هوایی آمریکا به مواضع ارتش، پلیس و الحشد الشعبی عراق را نقض حاکمیت این کشور توصیف کرد. 
در این بیانیه آمده است: "ریاست‌ جمهوری، بمباران مناطقی از خاک عراق از جمله فرودگاه در دست ساخت کربلا توسط نظامیان آمریکایی را محکوم می‌کند."
دفتر برهم صالح تأکید کرد در صورت ادامه یافتن چنین حملاتی، عراق به هرج و مرج کشیده خواهد شد؛ به خصوص اینکه منابع امنیتی از تلاش عناصر داعش برای بازیابی قدرت خود خبر می‌دهند.
«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امورخارجه عراق نیز اعلام کرد این وزارت خانه، در واکنش به تجاوز اخیر واشنگتن به مقرهای الحشد الشعبی، ، سفیران آمریکا و انگلیس در بغداد را احضار کرده است. 

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق ضمن درخواست تشکیل فوری نشست رهبران سیاسی کشور برای بررسی اوضاع بعد از حملات تروریستی آمریکا، بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق تاکید کرد. 
فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز ادعای مقامات آمریکایی درباره رایزنی با مقامات عراقی پیش از حملات بامداد روز جمعه به پایگاه‌های حشد الشعبی را تکذیب و آنرا تجاوز آشکار به پایگاه‌های ارتش و الحشد الشعبی توصیف کرد.  
فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه ای تاکید کرد که بهانه‌های آمریکا برای تجاوز به عراق دروغین بوده و عواقب بدی به همراه دارد.
فرماندهی عملیات مشترک عراق تاکید کرد: "بهانه‌ای که این تجاوز در پاسخ به حمله علیه پایگاه التاجی بوده، بهانه‌ای دروغین است."  

«کنت مکنزی» فرمانده ستاد مرکزی تروریست‌های آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام)  مدعی شده بود که در سطوح مختلف با مقامات عراقی درباره عملیات و اقداماتی که در این کشور انجام می‌دهند،‌ هماهنگی می‌شود.
ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز در بیانیه ای تاکید کرد حملات آمریکا نشان داد رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی آمریکا عمداً اهداف غیرنظامی را در عراق هدف قرار می‌دهند زیرا این مسئله، بخشی از عملیات تخریب و نابودی عراق و ملت این کشور و تجربه سیاسی نوپای آن است.
مجلس اعلای اسلامی عراق هم با "بزدلانه" خواندن حملات بامداد روز جمعه آمریکا به مواضع نیروهای عراقی، از دولت عراق خواست اقداماتی را که از حاکمیت و سلامت نیروهای مسلح عراق حفاظت می‌ کند، اتخاذ کند. 
«سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در پیامی ضمن محکوم کردن جنایات آمریکا، هشدار داد ادامه تجاوز  نظامیان آمریکایی به عراق ، این کشور را به محلی برای درگیری و کشمکش سیاسی و نظامی تبدیل خواهد کرد.
جنبش "النجباء" عراق هم با انتشار بیانیه‌ شدیداللحنی به تجاوز آمریکا واکنش نشان داد و تأکید کرد: "تداوم حماقت و تکبر آمریکایی‌ها، باعث درگیری در منطقه خواهد شد که در آن، قواعد درگیری تغییر خواهد کرد."
تولیت حرم مقدس امام حسین (ع) نیز در بیانیه ای اقدام آمریکا را تجاوزگری خواند و اعلام کرد فرودگاه کربلا کاملاً غیر نظامی است و کادر مشغول به کار نیز غیرنظامیان عراقی هستند.
«سلام الشمری» عضو ائتلاف سائرون در پارلمان عراق هم تاکید کرد که دولت باید در مورد نقض و سوء استفاده مکرر از حاکمیت ملی توسط آمریکایی ها موضع مشخص و مسئولانه ای داشته باشد و آن را محکوم کند.
«عدنان الاسدی» نماینده ائتلاف دولت قانون نیز حملات آمریکا را تجاوزی آشکار و به منزله نقض حاکمیت ملی عراق عنوان کرد.
الاسدی خواستار افزایش اعتراضات مردمی برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق شد. 
«عالیه نصیف» نماینده عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق هم تاکید کرد که عوامل سازمان سیا و مزدوران آمریکایی با حمله ساختگی به پایگاه التاجی دنبال دستاویز برای هدف قرار دادن مواضع الحشد الشعبی و گروه های مقاومت بودند. 
نماینده عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق افزود: هر کسی که واقعیت موشک باران پایگاه التاجی را بررسی کند برای او روشن می شود که این عملیات جعلی است و طرفی که آن را انجام داده، شرکت های امنیتی مزدور و مرتبط با سیا است.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 24 اسفند 1398 - 11:6:13