رای مجلس نمایندگان آمریکا به محدود شدن اختیارات نظامی ترامپ

پنج شنبه 22 اسفند 1398 - 17:26:5
رای مجلس نمایندگان آمریکا به محدود شدن اختیارات نظامی ترامپ

تهران - الکوثر : اقدامات دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا علیه ایران در چارچوب سیاست فشار حداکثری و نیز اقدام جنایتکارانه وی در ترور سردار قاسم سلیمانی ، نگرانی شدیدی در کنگره آمریکا ایجاد کرد و قانونگذاران آمریکایی به ویژه دموکرات ها در صدد محدود کردن اختیارات ترامپ برای جنگ علیه ایران برآمدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه با 227 رای موافق در برابر 186 رای مخالف قطعنامه‌ای را که هدف از آن ممانعت از اقدام علیه ایران بدون اجازه کنگره است، تصویب کرد. طبق این قطعنامه اختیارات دونالد ترامپ  رییس جمهوری آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران محدود می‌شود.

ترامپ پیش از این تهدید کرده که طرح مزبور را وتو خواهد کرد. در این قطعنامه رییس جمهوری ملزم شده به استفاده از نیروهای مسلح آمریکا برای دامن زدن به تنش‌ها با ایران یا بخش‌های حکومت و ارتش این کشور پایان دهد. مجلس نمایندگان آمریکا هم چنین با 212 رای منفی و 198 رای مثبت به پیشنهاد برخی نمایندگان جمهوری خواه درباره افزودن این عبارت که «حذف (شهید) سلیمانی باعث افزایش امنیت سربازان آمریکایی، دیپلمات ها و شهروندان آمریکایی، شرکا و متحدان آمریکا از جمله اسرائیل و جهان شده است» رای منفی داد.

مجلس نمایندگان آمریکا در ژانویه 2020 هم قطعنامه مشابهی تصویب کرد اما آن قطعنامه الزام‌آور نبود و موازی طرح مجلس سنا به شمار نمی‌رفت. در فوریه 2020 مجلس سنا قطعنامه‌ مشابهی که از سوی "تیم کین" سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا ارائه شده بود را به تصویب رساند. ترامپ در آن هنگام در توییتر نوشت: دموکرات ها تنها با هدف به دردسر انداختن حزب جمهوری خواه این کار‌ها را انجام می‌دهند. اجازه ندهید این اتفاق رخ دهد.

این قطعنامه که خواستار ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره بود، در رای‌گیری سنا با 55 رای موافق در برابر45 رای مخالف تصویب شد. البته سران جمهوری خواهان در سنا و نیز در مجلس نمایندگان به شدت مخالف تصویب این قطعنامه بودند. از آنجا که این قطعنامه ها فاقد دو سوم آرای نمایندگان کنگره است، وتوی آن برای ترامپ میسر است.

در صورتی که ترامپ این قطعنامه را وتو کند، احتمال اینکه کنگره رای کافی برای لغو وتوی ترامپ نداشته باشد، زیاد است، اما تصویب آن در هر دو مجلس قانونگذاری آمریکا حاکی از نارضایتی کنگره از اقدامات ترامپ علیه ایران و حمایت آن‌ها از محدود کردن اختیارات جنگی ریاست جمهوری آمریکا است.

در ماه‌های گذشته به خصوص بعد ازعملیات تروریستی آمریکا و ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همراهان وی در بغداد، بحث‌های داغی در آمریکا در خصوص آنکه رییس جمهوری این کشور ممکن است بدون اجازه کنگره اقدام به جنگ‌افروزی علیه ایران کند، مطرح شد. 

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در آن هنگام از اقدام ترامپ در ترور سردار سلیمانی انتقاد کرده و گفت: دولت یک حمله هوایی تحریک‌آمیز و غیرمتناسب علیه ایران انجام داد که آمریکایی‌ها را به خطر انداخت و این کار را بدون مشورت با کنگره انجام داد. حمله هوایی آمریکا علیه سردار سلیمانی آمریکا را امن‌تر نکرده است.

نمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون چندین طرح برای محدود کردن اختیارات ترامپ برای آغاز جنگ با ایران به تصویب رسانده‌اند. دموکرات ها معتقدند که گرچه ترامپ و سایر روسای جمهور آمریکا باید همواره قدرت و توانایی دفاع از آمریکا را در برابر حملات احتمالی و قریب الوقوع داشته باشند، ولی یک جنگ تهاجمی نیاز به تصویب نهایی از سوی کنگره آمریکا دارد.

تصویب قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران که با حمایت هر دو حزب تصویب شد، دومین تجربه ترامپ است. در سال 2019 کنگره یک قطعنامه اختیارات جنگی با هدف محدود کردن حمایت‌های نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن تصویب کرد که ترامپ آن را وتو کرد. کاخ سفید قبلا در واکنش به قطعنامه محدودکردن اختیارات جنگی ترامپ در قبال ایران اعلام کرده بود که رییس جمهوری  آمریکا هر طرحی که اختیارات او را محدود کند وتو خواهد کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 22 اسفند 1398 - 17:12:43