هدف از سفر اردوغان به بروکسل ؛ درخواست از ناتو برای حمایت از ترکیه

پنج شنبه 22 اسفند 1398 - 7:56:50
هدف از سفر اردوغان به بروکسل ؛ درخواست از ناتو برای حمایت از ترکیه

تهران - الکوثر : رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سفر اخیر خود به بروکسل در دیدار با ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی سخنانی تهدیدآمیز علیه این سازمان ، تاکید کرد ناتو دربحران به سر می برد ، به همین دلیل ، باید همبستگی خود را با ترکیه اعلام کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رجب طیب اردوغان در دیدار با ینس استولتنبرگ دربروکسل همچنین گفت: ناتو درمرحله‌ای حساس به سر می‌برد و این سازمان باید دردفاع ازترکیه و مبارزه این کشور با تروریسم سهم داشته باشد. 

اظهارات اخیر رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با دبیر کل سازمان نظامی ناتو نشان می دهد که به ازای خدمات بی شمار ارتش ترکیه به این سازمان نظامی طی چند دهه گذشته ، مقام های دولت آنکارا از این سازمان نظامی انتظار مساعدت دارند. اما ، بعید به نظر می رسد مقام های آنکارا با این درخواست ، پاسخ مثبت ناتو را کسب نمایند. 

باید گفت: این نخستین بار نیست که مقام های دولت آنکارا بویژه رئیس جمهوری ترکیه از ناتو و دولت های غربی برای کمک و مساعدت با ترکیه درخواست همکاری می کنند.

پیش ازاین نیز درخواست های دولت آنکارا ازسوی مسوولان ناتو، بی پاسخ مانده و یا با پاسخ منفی همراه شده است. سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی "ناتو" درسال 1949 میلادی با حضور 12 کشور تاسیس شد. ترکیه نیز در آن دوران با تصویب پارلمان، پس ازاعزام نیروهای نظامی به جنگ کُره ٬  حسن نیت خود را برای عضویت درناتو اعلام کرد. 

دردوران جنگ سرد ، مقام های آنکارا مصمم شدند که دربرابر اتحاد جماهیر شوروی تدبیری برای تقویت بنیه دفاعی و سیاسی ترکیه پیدا کنند. به همین دلیل، درسال 1952 میلادی ترکیه نیز به عضویت ناتو درآمد، اما واقعیت این است که عضویت ترکیه درناتو یک خطای تاریخی بزرگ بوده است. 

طی چند دهه گذشته ، کشورهای عضو ناتو ازترکیه به عنوان پایگاهی برای مقابله با تهدیدهای اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد استفاده کردند و قرار بر این شد که آنها نیز ازترکیه حمایت کنند . 

با وجود این ، نه تنها این وعده ناتو مبنی بر حمایت از ترکیه هیچگاه محقق نشده است ، بلکه مسوولان ناتو همواره برای روی کار نگه داشتن یک دولت وابسته به غرب و غیرمستقل تلاش کردند. 

درهمین ارتباط ، "بلنت اُراک اوغلو" ، کارشناس سیاسی روزنامه "ینی شفق" چاپ آنکارا معتقد است: "تمامی کودتاهای نظامی و مشکلاتی که برای ترکیه طی دهه های گذشته پیش آمد ٬ نه ازمنبع اتحاد جماهیر شوروی آن زمان ، بلکه از منبع کشورهای عضو ناتو صورت گرفته است. در واقع ، ناتو هیچ گاه یک قدرت و سازمان نظامی برای دفاع نبوده و همواره نقش خود را به عنوان تقویت کننده بنیه نظامی آمریکا و نگهبان منافع این کشور ایفا کرده است". 

بدیهی است که درشرایط جاری، دولت ترکیه درتنگنای شدیدی دربحران سوریه قرار گرفته است. آمریکا و دولت های غربی با ایجاد بحران درسوریه ، تلاش برای سرنگونی دولت قانونی "بشار اسد" متحد شدند. اما پس ازناکامی های غرب برای تحقق اهداف خود درسوریه ، ازمیزان فشارها علیه دولت دمشق کاسته اند.

با وجود این، دولت ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان نه تنها ازسوریه خارج نشده است ، بلکه به منظور تداوم اشغال اراضی این کشور، ازسال 2018 میلادی تلاش مضاعفی به کار بسته است. در واقع ، طی دوسال گذشته ارتش ترکیه با انجام چهار عملیات نظامی دراراضی سوریه ، اشغال بخش هایی از اراضی سوریه را در دستورکار قرار داد.

بدیهی است که این اقدام دولت آنکارا ازنگاه جامعه جهانی و سازمان نظامی ناتو پنهان نمانده و ترکیه را در موضع ضعف واقلیت قرار داده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 22 اسفند 1398 - 7:52:28