تقلای نتانیاهو برای تشکیل دولت

سه شنبه 20 اسفند 1398 - 17:30:3
تقلای نتانیاهو برای تشکیل دولت

تهران- الکوثر: در روزهای آینده مذاکرات فشرده‌ای برای تشکیل دولت جدید در فلسطین اشغالی آغاز می‌ گردد و به نظر می رسد برای آن که احزاب رنگارنگ راه یافته به کنست بر سر تشکیل یک دولت ائتلافی به توافق برسند‏، به چیزی شبیه معجزه نیاز دارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی اسرائیل و هم پیمانانش در انتخابات دوم مارس، 58 کرسی به دست آوردند که سه کرسی کمتر از اکثریت لازم برای تشکیل کابینه بود. بنی گانتس رقیب اصلی نتانیاهو برای سمت نخست وزیری اسرائیل و رهبر ائتلاف میانه‌ رو آبی-سفید روز شنبه اعلام کرد دوران حکومت نتانیاهو به سر رسیده است. این در حالی است که مشخص نیست که آیا بنی گانتس رئیس سابق ستاد مشترک مجوز تشکیل دولت را دریافت خواهد کرد یا خیر.

عملکرد حزب لیکود که به نظر می‌ رسد متکی بر یک پشتیبانی قوی است، در انتخابات مارس بهتر از دیگر احزاب بود. دو حزب متحد لیکود، یعنی "شاس" و "یهودیان توراتی" 16 کرسی کسب کردند و حزب راستگرای "یمینا" هم 6 کرسی به دست آورد، و به این ترتیب مجموع کرسی‌های ائتلاف نتانیاهو به 58 کرسی افزایش یافت.

علاوه بر این کرسی‌ ها، احتمال حمایت سه نماینده از ائتلاف میانه‌ رو "آبی-سفید" از نتانیاهو برای جلوگیری از برگزاری انتخابات چهارم نیز وجود دارد. با این حال، ممکن است مخالفان نتانیاهو که با سه پرونده فساد روبرو و منتظر شروع دادگاهش در هفدهم مارس است، قدرتمندتر شوند. بنی گانتس به دلیل کیفرخواست‌های صادره علیه نتانیاهو، پیوستن به دولتی به رهبری نتانیاهو را غیر محتمل دانست.

جلب حمایت آویگدور لیبرمن، رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" تنها راه چاره نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی پایدار است اما لیبرمن در انتخابات سال 2019 تشکیل ائتلاف با نخست‌وزیر را رد کرد، زیرا معتقد است نتانیاهو تابع خواسته‌ های یهودیان تندرو است. لیبرمن که از حمایت گسترده در محافل روس‌ زبانان اسرائیل برخوردار است، تصویب لایحه‌ سربازی رفتن اجباری یهودیان تندرو را به عنوان یک پیش‌ شرط اعلام کرده است ولی تصویب این لایحه موجب خواهد شد متحدان تندرو نتانیاهو از او فاصله بگیرند و مذاکرات درباره تشکیل دولت ائتلافی دشوارتر شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 20 اسفند 1398 - 17:12:38