درخواست سازمان ملل برای توقف جنگ در یمن

یک شنبه 18 اسفند 1398 - 15:50:33
درخواست سازمان ملل برای توقف جنگ در یمن

تهران - الکوثر : عربستان سعودی از مارس 2015 در قالب ائتلافی به همراهی امارات، جنگی ظالمانه علیه مردم یمن به راه انداخته و تاکنون ده ها هزار نفر از مردم یمن را شهید و زخمی کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تلاش های بین المللی برای توقف این جنگ تاکنون با ناکامی مواجه شده است. 

در این راستا "مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن روز شنبه 7 مارس پس از ورود به استان "مأرب" یمن در یک کنفرانس مطبوعاتی خواستار توقف فوری عملیات نظامی در این کشور و تعامل طرف های درگیر شد. 

فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن در کنایه ای آشکار به عملیات نظامی ائتلاف سعودی گفت: «روح ماجراجویی نظامی و تلاش برای تسلط بر اراضی یمن بی‌فایده است، زیرا این اهداف از طریق نظامی و در میدان جنگ محقق نمی‌ شود.» 

گریفیتس تاکید کرد که هیچ جایگزینی برای مصالحه سیاسی که از طریق مذاکره برای برقراری هر چه سریع تر آتش بس حاصل شود، وجود ندارد. 

به رغم تلاش های سازمان ملل متحد برای ایجاد آتش بس در جنگ خانمان سوز یمن و برقراری مذاکرات سیاسی برای رسیدن به توافقی بین طرفین جنگ، در عمل، اعضای ائتلاف سعودی بارها با بی اعتنایی به توافقات صورت گرفته آتش بس را نقض کرده اند که از جمله مهم ترین موارد آن بی اعتنایی و نقض مدام آتش بس در بندر الحدیده در شمال یمن بود.

براثر حملات سعودی ها و متحدانش در 5 سال گذشته هزاران یمنی جان خود را از دست داده  و صدها هزار تن دیگر زخمی شدند. مشکلات ناشی از محاصره یمن و ادامه بمباران‌های مراکز غیرنظامی موجب کمبود مواد غذایی و دارویی شده و هزاران نفر از جمله زنان یمنی باردار در سال‌های اخیر به خاطر سوء تغذیه با مشکل رو به رو شده و یا جان خود را از دست داده‌اند.

با توجه به این مسائل سازمان ملل متحد بر توقف فوری و غیرمشروط عملیات نظامی در یمن و آغاز عملیات کاهش تنش  تاکید دارد. در این راستا هر چند  فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن از واکنش‌های مثبت از سوی طرف ‌های جنگ خبر داد اما همزمان تاکید کرد که باید اقدامات عملی در این راستا اتخاذ شود زیرا مردم یمن توان انتظار بیشتر را ندارند.

موضع مقاومت یمن در این زمینه کاملا شفاف است. به گفته رئیس هیات ملی یمن؛ نماینده سازمان ملل متحد باید از برنامه‌ های مشکوک خودداری کند، زیرا روند مذاکرات سیاسی مستلزم توقف تجاوز و رفع محاصره است.

در عین حال زمان بندی سفر گریفیث با توجه به تحولات اخیر یمن کاملا معنا دار است. پیروزی های اخیر مقاومت یمن به ویژه در استان جوف باعث شده تا سعودی ها از متحدان غربی خود برای جلوگیری از ادامه روند تحولات کنونی به نفع مقاومت یمن کمک بخواهند.

نیروهای جنبش انصارالله یمن در یک عملیات مهم و راهبردی که از هفته های گذشته آغاز کرده بودند، طی چند روز قبل موفق شدند مرکز استان جوف یمن را به کنترل خود درآورند و برای اولین بار از شروع تهاجم عربستان سعودی در مارس 2015 مرکز یک استان مهم را تصرف کنند. تصرف استان جوف عملا موجب افزایش ابتکار عمل جنبش انصارالله و بازکردن جبهه های جدیدی علیه ائتلاف سعودی خواهد شد. مقاومت یمن اکنون در صدد آزاد سازی استان مارب است.

ضمن اینکه از هم پاشیدگی نیروهای "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی یمن در جوف ضربه سنگینی به مشروعیت و اعتبار دولت مستعفی یمن وارد کرد و بسیاری از فرماندهان و قبایل دیگر اعتماد سابق را به دولت وی ندارند. نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن نیز تاکید کرده که برای دیدار با نمایندگان مقامات محلی و سران قبایل وارد استان مارب شده و هدف او اقناع دولت مستعفی برای پذیرش تسلط جنبش انصارالله بر استان الجوف و عدم انجام عملیات نظامی برای بازپس گیری آن در مقابل تضمین عدم حمله این جنبش به استان مأرب است. به نظر می رسد هدف گریفیث در برهه کنونی جلوگیری از تداوم اقدامات نظامی دو طرف جنگ با هدف کاهش تنش ها و آمادگی برای دور جدیدی از مذاکرات سیاسی است. هر چند که تجربه گذشته نشان داده که ائتلاف سعودی و نیروهای منصور هادی  فقط در راستای جنگ افروزی بیشتر در یمن فعالیت می کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 18 اسفند 1398 - 15:37:59