توافق آمریکا و طالبان از ساعت 12امشب اجرایی می‌شود

جمعه 2 اسفند 1398 - 13:4:43
توافق آمریکا و طالبان از ساعت 12امشب اجرایی می‌شود

تهران- الکوثر: یک مسئول افغان اعلام کرد توافق کاهش خشونت در افغانستان که طالبان و آمریکا بر سر آن توافق کرده اند، از بامداد شنبه وارد فاز اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این مسئول افغان تصریح کرد، توافق کاهش خشونت در این کشور به مدت یک هفته که آمریکا و طالبان بر سر آن توافق کرده اند از بامداد شنبه اجرایی می‌شود.

بر اساس این توافق، هیچ کدام از طرفین دست به خشونت نمی‌زنند. دو طرف در این مدت فعالیت‌های همدیگر را تحت نظارت خواهند داشت و موافقتنامه صلح میان آنان در روزهای پایانی ماه فوریه و یا اول مارس امضا خواهد شد.

در همین حال شورای امنیت ملی افغانستان نیز اعلام کرد کاهش خشونت‌ها از 12 امشب شروع می‌شود.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز جمعه به بی‌بی‌سی گفت این مرحله هفت روزه سراسری بوده و در برگیرنده سایر ولایات و شهرستانهای افغانستان خواهد بود.

فیصل گفت دولت افغانستان امیدوار است که این فرصت، زمینه ساز آتش بس دائمی در افغانستان باشد.

او گفت: نیروهای امنیتی آمادگی کامل دارند تا از مردم، شهرها، و تاسیسات عام‌المنفعه دفاع کنند. امید ما این است که طالبان هم از این فرصت استفاده کند تا بلاخره از این طریق بتوانیم به آتش‌بس دائمی برسیم.

پیشتر سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در دوحه پایتخت قطر، گفته بود بر اساس گفتگوهای جاری صلح میان آمریکا و طالبان، دو طرف ابتدا در افغانستان آتش‌بس اعلام خواهند کرد و سپس تا پایان ماه جاری میلادی، موافقتنامه صلح به امضا خواهد رسید.

شاهین در گفتگوی تلفنی با بی‌بی‌سی گفته بود به زودی و همزمان با اعلام آتش‌بس، زمان امضای موافقتنامه نیز مشخص می‌شود. او گفت چند روز پیش از امضای موافقتنامه، فضای صلح آمیزی در افغانستان برقرار خواهد شد و آنها به آتش بس پایبند خواهند بود. او تاکید کرد انتظار می‌رود توافقنامه صلح تا پایان این ماه امضا ‌شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


جمعه 2 اسفند 1398 - 13:4:30

دسته بندی :