تاکید ظریف بر ضرورت تامین امنیت و ثبات منطقه غرب آسیا توسط کشورهای منطقه

دو شنبه 28 بهمن 1398 - 7:48:3
تاکید ظریف بر ضرورت تامین امنیت و ثبات منطقه غرب آسیا توسط کشورهای منطقه

تهران - الکوثر : آمریکا با حمایت از تروریسم ؛ ناامنی را در غرب آسیا گسترش داده و سیاست  های غلط آن در چند دهه گذشته باعث شده است تا «دونالد ترامپ» اعلام کند آمریکا هفت تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده اما به جایی نرسیده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، در گفت ‌وگویی با بخش بین‌المللی شبکه "بی‌بی‌سی" با بیان این موضوع تاکید کرد ایران به دنبال تنش با همسایگان نیست. ظریف با اشاره به اینکه  کویت، ‌قطر، عمان و عراق به ابتکار ایران با عنوان "صلح هرمز" برای امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس پاسخ داده‌اند ، خاطرنشان کرد، اما تاکنون پاسخی از عربستان، امارات و بحرین دریافت نشده است. 

نگاهی به سخنان ظریف در اجلاس های قبلی امنیتی مونیخ نیز نشان از همین دید گاه دارد که هدف سیاست خارجی ایران ایجاد و تقویت امنیت  منطقه است. 

کنفرانس امنیتی مونیخ  اگر چه حیطه فعالیت‌هایش در سیاست های امنیت جهان است؛ اما  لزوما" محلی برای تصمیم‌گیری نیست بلکه صرفا محلی برای اظهار نظر و اعلام مواضع، همچنین رایزنی و دیدارهای جانبی است که هر سال به طرح موضوعات مهم جهانی می پردازد. امسال نیز این کنفرانس در شرایطی برگزارشد که جهان در حال تغییر و تحول است و  کانون این تغییر حول محور امنیت  در غرب آسیا است. غرب آسیا یکی از کانون هایی است که  به علت  سیاست های غلط آمریکا شاهد تنش ها ؛ بحران ها  وچالش هایی شده است.

نقش آمریکا در این بحران های از خلق القاعده تا داعش و جنگ افروزی در منطقه تا پشت کردن به تعهدات و پیمان های بین المللی و بحران سازی در روند آزاد تجارت و اقتصاد جهانی بارز و  بشدت پر رنگ است.

آمریکا با حمایت از تروریسم ؛ ناامنی را در غرب آسیا گسترش داده است. سیاست  های غلط آمریکا در چند دهه گذشته  باعث شده است تا «دونالد ترامپ» اعلام کند آمریکا هفت تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده اما به جایی نرسیده است.البته ترامپ نیز ادامه دهنده همان راه غلط است.  وزیر امورخارجه ایران روز شنبه در توئیتی با بازنشر گفت وگوی خود با شبکه "ان بی سی" آمریکا نوشت: توصیه های اشتباه به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا باعث شده است که وی تصمیم های غلطی بگیرد. 

ظریف افزود: با اتخاد چنین تصمیمات اشتباهی، پایان آمریکا در منطقه غرب آسیا آغاز شده است.اکنون دنیا می داند که امریکا ناامنی را به غرب آسیا صادرکرده  است.درمواجهه با این وضعیت  ؛هدف سیاست خارجی ایران  تقویت امنیت با همکاری کشورهای منطقه است.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران  در سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تبیین مواضع منطقه‌ای و بین المللی ایران، طرح صلح منطقه ای با عنوان "ابتکار صلح هرمز" یا "ائتلاف امید" را ارائه کرد. 

سید‌باقر ذکی اسکویی؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل در باره نقش منطقه ای ایران  می گوید: "ایران ثابت کرد می‌تواند در شرایط  کنونی منطقه  در راستای رفع تهدیدهای امنیتی و افزایش امنیت نسبی در قالب مدل امنیت منطقه‌ای دولت-ملت‌های مستقل نقشی موثر ایفا کند. مبارزه با تروریسم، جلوگیری از گسترش تسلیحات کشتار جمعی در منطقه، کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای در عراق و افغانستان و جلوگیری از فروپاشی و تجزیه  در سوریه از اقداماتی است که  نقشی بی‌بدیل به ایران بخشیده است."

تجربه نشان می دهد تا زمانی که یک تلاش جمعی برای ایجاد صلح فراگیر و امنیت در منطقه وجود نداشته باشد، همچنان باید شاهد درگیری و ناآرامی ها بود.

اجلاس مونیخ تریبونی است که می توان چالش ها را بیان کرد و دید گاه ها و راه حل ها را نیز گفت  و در عین حال  افکار عمومی را نسبت به روند تحولات منطقه حساس و‌ آگاه ساخت.آنگونه که ظریف  وزیر امور خارجه ایران گفت: کشورهای منطقه باید بدانند، آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند برای غرب آسیا امنیت بیاورند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 28 بهمن 1398 - 7:44:3