نظامی سابق آمریکایی: ارتش آمریکا بدتر از ارتش نازی‌هاست

یک شنبه 20 بهمن 1398 - 14:58:57
نظامی سابق آمریکایی: ارتش آمریکا بدتر از ارتش نازی‌هاست

تهران- الکوثر: یک اپراتور پیشین پهپاد‌های آمریکا در مصاحبه‌ای از قساوت‌ها و جنایت‌هایی که در دوران خدمتش در ارتش مجبور به تحمل و ارتکاب آن‌ها بود صحبت کرد و گفت ارتش این کشور بدتر از نازی‌هاست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از ایندیپندنت، براندون بریانت، پیش از این به مدت شش سال در نیروی هوایی آمریکا مشغول به خدمت بوده و در این مدت مسئولیت هدایت پهپاد‌های شکارچی را برعهده داشته است. این نوع پهپاد‌ها موشک‌هایی از فاصله ۷ هزار مایلی به هدف شلیک می‌کنند. برایانت در اتاق کوچکی در یک پایگاه در لاس وگاس که محل کار او بود می‌نشست و این نوع پهپاد‌ها را هدایت می‌کرد.

بریانت در این مصاحبه گفت زمانی به نقطه جدایی از ارتش آمریکا رسید که کودکی را در افغانستان کشت، کودکی که مافوقش او را «یک سگ» خطاب کرده بود. او صحنه به قتل رسیدن آن کودک را این گونه تعریف می‌کند: پس از شلیک موشک به یک ساختمان در افغانستان، کودکی را دیدم که به محض برخورد موشک از ساختمان خارج شد. وقتی به مافوقش درباره اوضاع آنجا هشدار دادم، گفت «آن فقط یک توله سگ بوده است. شلیک کن.»

پس از آن واقعه، بریانت از ارتش جدا می‌شود و شروع به افشاگری درباره برنامه‌های پهپادی آمریکا می‌کند. او تخمین می‌زند در زمان حضور در نیروی هوایی آمریکا در گرفتن جان ۱۳ نفر نقش مستقیم داشته است و می‌گوید اسکادران او به حدود ۱۶۲۶ هدف از جمله زنان و کودکان شلیک کرده است و حالا به گفته خودش از بیماری استرس پس از حادثه رنج می‌برد.

او یکی دیگر از ماموریت‌هایش را به یاد می‌آورد که چگونه مردی را که هدف قرار داده بود به سختی جان می‌دهد در حالی که او در نمایشگر حرارتی خود به تماشای او نشسته بود. بریانت در این خصوص گفت: «دود حاصل از انفجار پراکنده شد و قطعات بدن دو نفر به اطراف حفره ایجاد شده بر اثر انفجار پرتاب شده بود. مردی آنجا بود که پای راستش از بالای زانو قطع شده بود. او پایش را نگه داشته و در حال غلط زدن بود و خون در حال پاشیدن از پایش بود ... مدت زیادی طول کشید تا جان دهد. راحت داشتم او را تماشا می‌کردم.»

او در ادامه اضافه کرد: «تصویر نمایشگر هنوز در ذهنم است. هر بار که به آن فکر می‌کنم هنوز ناراحت می‌شوم. وقتی ماشه را کشیدم می‌دانستم که اشتباه است. وقتی که موشک به وسط هدف خورد، در درونم این احساس را داشتم که به یک قاتل تبدیل شده‌ام.»

بریانت که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ در استخدام ارتش بود به یاد می‌آورد در اوایل استخدام خود ویدئو‌هایی به او و دیگر اپراتور‌های پهپادی نشان دادند و گفتند کار آن‌ها «کشتن مردم و شکستن چیزها» است. او گفت: «این خلاف همه چیز‌هایی بود که تاکنون درباره افتخار، عدالت و آموزش‌های جنگی آموخته بودم. وحشتناک بود که می‌دیدم افراد در ارتش چقدر درباره این چیز‌های بی‌تفاوت هستند. در آمریکا ما در امنیت بودیم، اما آن‌ها در جا‌های دیگر امنیت نداشتند. ما بُردیم. اما این طور پیش نخواهد رفت.»

این سرباز پیشین ارتش آمریکا می‌گوید به دلیل آنکه درباره ماموریت‌هایش اطمینان کامل نداشت از سوی مافوق‌اش مورد تنبیه و تمسخر قرار می‌گرفت. او گفت: «این خلاف همه چیز‌هایی بود که من درباره یک جنگجو آموخته بودم. مافوقم از لحاظ روانی من را کتک زد و مسخره کرد تا بر اصولی که آن‌ها می‌خواستند پایبند بمانم.»

بریانت درباره کشته شدن سردار قاسم سلیمانی گفت: «وقتی اولین بار درباره سلیمانی خواندم با خودم گفتم محال است آن‌ها نمی‌توانند اینقدر احمق باشند. اما هیچ چیز عوض نشده است. آن‌ها گوش نکردند. اگر ترامپ کسی بوده که این دستور را صادر کرده است باید بگویم این دستوری غیرقانونی بود.»

بریانت افزود: «وقتی درباره دادگاه‌های نازی‌ها می‌شنویم می‌بینیم همه آن‌ها می‌گفتند ما فقط به وظیفه مان عمل می‌کردیم. ما از گذشته درس نگرفته ایم. ما هنوز کار‌هایی را انجام می‌دهیم که نه شبیه نازی‌ها که بدتر از آنهاست، زیرا ما باید از گذشته بهتر استفاده کنیم.»

او در ادامه تاکید کرد: ارتش آمریکا «بدتر از نازی‌ها» است، زیرا «ما باید بهتر بدانیم.»

بریانت گفت او و خانواده‌اش به دلیل مخالفت با برنامه پهپادی آمریکا بار‌ها مورد تهدید قرار گرفته است و به همین دلیل از سوی دوستان و اقوام خود ترد شده است.

در بررسی که در سال 2019 انجام شد مشخص شد شش درصد اوپراتور‌های پهپاد در آمریکا از علائم استرس بعد از آسیب روانی رنج می‌برند اکثرا نمی‌توانند بخوابند و خاطراتی را که در حین عملیات داشتند از یاد ببرند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 20 بهمن 1398 - 14:58:26