تاثیر معامله قرن بر انتخاب مجدد ترامپ و نتانیاهو

دو شنبه 14 بهمن 1398 - 11:52:18
تاثیر معامله قرن بر انتخاب مجدد ترامپ و نتانیاهو

تهران- الکوثر: «غالب قندیل» عضو «شورای ملی رسانه» و تحلیل گر مسایل سیاسی لبنان گفت: «معامله قرن» برای رفع نیازهای انتخاباتی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برنامه ریزی شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، غالب قندیل در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بیروت گفت: اعلام طرح معامله قرن همزمان با بحران سیاسی و انتخاباتی نتانیاهو و ترامپ بوده است که اکنون در کابینه های خود با آن مواجه هستند.

تحلیل گر سیاسی لبنانی خاطرنشان کرد: ترامپ در تلاش است از نفوذ صهیونیست ها در آمریکا برای حمایت از وی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری بهره ببرد، اما نتانیاهو به دنبال یک انگیزه سیاسی است تا روحیه رای دهندگان در سرزمینهای اشغالی را برای انتخاب وی تقویت و خطر محاکمه و زندانی شدن به اتهام فساد را از خود دور کند.

عضو شورای ملی رسانه در لبنان اضافه کرد: از سوی دیگر معامله قرن خط پایان همه خیال پردازی ها در باره قانون و قطعنامه های بین المللی و توافق نامه های صلح اسراییل و فلسطین است؛ توافق نامه هایی که در نتیجه مذاکره با رژیم صهیونیستی و با فشار برخی کشورهای عربی انجام گرفت.

قندیل گفت: طرح معامله قرن هم چنین تکمیل کننده برنامه رژیم صهیونیستی برای یهودی سازی قدس و دیگر مناطق اشغالی فلسطین و ادامه محروم کردن پناهندگان فلسطینی از بازگشت به وطن خود از سال ۱۹۴۸ میلادی است.

وی اضافه کرد: طرح یاد شده هم چنین برای مصادره مناطق اشغالی "غور" در اردن ، "جولان" در سوریه و «مزارع شبعا» در لبنان و تقویت خوی اشغالگری اسرائیل است که از سال ۱۹۴۸ میلادی آغاز شده و همواره ادامه داشته است.

کارشناس لبنانی افزود: معامله قرن در واقع یک نقشه برای از بین بردن قضیه فلسطین است که هدف رژیم صهیونیستی و نیروهای استعماری و جنبش سیاسی صهیونیسم است. این نیروها می خواهند با تقویت مقام های تل اویو، کاهش قدرت و شکست آنها از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد - که نظامیانشان مجبور شدند از جنوب لبنان و باریکه غزه خارج شوند - و نیز شکست برنامه های آمریکا در خاورمیانه را جبران کنند.

قندیل گفت: رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن می دانند که افزایش نیروی بازدارندگی در منطقه، آن ها را محاصره کرده و اسراییلی ها این مساله را در گزارش های خود بازگو می کنند. آن ها توانایی آغاز یک اقدام سرنوشت ساز را ندارند و ترامپ و نتانیاهو طرح معامله قرن را اعلام کردند تا شاید بتوانند از این تنگنا عبور کنند.

وی افزود: دستاورد آن ها از این طرح  فقط حضور بی ارزش نماینده چند دولت دست نشانده عربی بود که از چند سال پیش سعی داشتند روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کنند.

عضو شورای ملی رسانه تاکید کرد: فلسطینی ها در رویکرد سیاسی، مخالف از دست دادن حقوق ملی خود هستند؛ حقوقی که با طرح تازه ترامپ و نتانیاهو زیر پا گذاشته شده است.

قندیل اظهار داشت: واکنش مردم، حکومت خودگردان و گروه های فلسطینی نشان می دهد برنامه رویارویی با معامله قرن با اراده آنان آغاز شده و در این خصوص میان گردان های مقاومت فلسطین و تشکیلات خودگردان فلسطین هماهنگی و یکپارچگی وجود دارد.

وی گفت: معامله قرن تغییری در موازنه قوا و در اشغالگری خاک کشورهای عربی و زندگی روزانه ملت فلسطین ایجاد نمی کند. این ملت همچنان به سرزمین و حقوق بدیهی خود برای یک زندگی با کرامت پایبند و در تلاش است میهن خود را از دست اشغالگران خارج کند.

تحلیل گر لبنانی افزود: فلسطینی ها و نیز محور مقاومت یک نبرد اساسی را برای اخراج اشغالگران از منطقه شروع و موازنه جدیدی را مطرح کرده اند که به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی نیست.

وی خاطرنشان کرد: گزینه حقیقی برای نیروهای آزادی خواه در منطقه خاورمیانه و کشورهای عربی گزینه مقاومت برای اخراج نیروهای استعماری از این منطقه است و امید به وحدت کشورهای عربی با ایران است تا بتوان با چالش های پیش رو، رویارویی کرد.

قندیل تاکید کرد: واقعیتی که مردم فلسطین نیز امروز با آن مواجه هستند، این است که هیچ گزینه ای جز مقاومت در مقابل آن ها وجود ندارد، زیرا راه حل های مسالمت آمیز با اعلام طرح معامله قرن شکست خورده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 14 بهمن 1398 - 11:51:54