گزینه های فلسطین برای مقابله با معامله قرن

دو شنبه 7 بهمن 1398 - 18:33:18
گزینه های فلسطین برای مقابله با معامله قرن

تهران - الکوثر : آن گونه که دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد طرح معامله قرن باید در ۲۴ ساعت آینده رونمایی شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دونالد ترامپ از بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز که شانس های اصلی برای تصدی پست نخست وزیری اسرائیل هستند به طور همزمان برای سفر به واشنگتن دعوت کرد. قرار است رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با نتانیاهو و گانتز رسما از طرح معامله قرن رونمایی کند.

مطابق طرح نژادپرستانه معامله قرن، همه سرزمین های اختلافی رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی به خصوص فلسطین به رژیم صهیونیستی واگذار خواهد شد. آوارگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین شان را ندارند، فلسطین از داشتن سلاح محروم خواهد شد و تنها حق داشتن سلاح سبک برای پلیس شهری را خواهد داشت.

گروههای فلسطینی ضمن مخالفت شدید با این طرح نژادپرستانه، اعلام کردند که با آن مقابله خواهند کرد. اما سوال مهم این است که فلسطین برای مقابله با این طرح چه گزینه هایی دارد؟

به نظر می رسد مهمترین گزینه، مقاومت است. گروههای فلسطینی از مارس 2018 تاکنون با برگزاری تظاهرات موسوم به حق بازگشت نشان دادند که با این طرح نژادپرستانه نه تنها موافقت نمی کنند بلکه در مقابل مقاومت آن مقاومت خواهند کرد.

اگرچه دونالد ترامپ طی سه سالی که قدرت را در آمریکا در اختیار دارد، ثابت کرد بی توجه به جامعه جهانی و افکار عمومی، سیاست های خود را به طور یکجانبه پیگیری می کند، اما مقاومت در برابر طرح نژادپرستانه معامله قرن ضمن اینکه به معنای عدم شناسایی و پذیرش آن از سوی فلسطینی ها است، می تواند تبعات سنگینی برای رژیم صهیونیستی نیز داشته باشد.

روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" در تحلیلی این طرح را "کاپیتولاسیون فلسطینی ها" عنوان کرد و نوشت: «ترامپ می خواهد از طریق اخاذی به چنین توافقی دست یابد و به جای صلح درگیری ها در منطقه تشدید خواهد شد.»

گزینه دیگر فلسطینی ها در مقابل طرح نژادپرستانه معامله قرن، خروج از توافق های صلح است. مهمترین توافق میان فلسطینی ها و اسرائیل ، توافق صلح اسلو در سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ است. طبق توافق سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ کرانه باختری رود اردن به سه منطقه A، B و C تقسیم شد که به ترتیب تحت کنترل «غیرنظامیان و نیروهای امنیتی فلسطین»، «غیرنظامیان و نیروهای امنیتی اسرائیل» و «غیر نظامیان و نیروهای امنیتی اسرائیل» قرار دارد. این توافق قرار بود سال ۱۹۹۹ به پایان برسد اما از سوی هر دو طرف بواسطه موافقتی ضمنی تمدید شد.

"صائب عریقات" مذاکره‌ کننده ارشد فلسطینی، درواکنش به اظهارنظرترامپ برای رونمایی ازمعامله قرن گفت :سازمان آزادی بخش فلسطین "حق خروج از توافق موقت" که بخش مهمی از پیمان اسلو است، را برای خود محفوظ می‌ داند. عریقات افزود که خروج از این پیمان در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از طرح معامله قرن رونمایی کند، اتفاق خواهد افتاد.

رجوع به مجامع بین المللی نیز یکی دیگر از گزینه های پیش روی فلسطین است. اگرچه به دلیل حق وتو آمریکا در شورای امنیت، رجوع به این رکن سازمان ملل عملا دستاوردی برای فلسطین نخواهد داشت ، اما امکان مراجعه به دیوان کیفری بین المللی برای بررسی جنایت های رژیم صهیونیستی و همچنین امکان شکایت در دیوان بین المللی دادگستری وجود دارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


دو شنبه 7 بهمن 1398 - 17:49:28