پیام هند به ترامپ: در مساله کشمیر دخالت نکن

پنج شنبه 3 بهمن 1398 - 17:3:59
پیام هند به ترامپ: در مساله کشمیر دخالت نکن

تهران- الکوثر: هند روز پنجشنبه با تاکید بر موضع خود در مورد کشمیر خطاب به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشمیر یک مساله دو جانبه میان هند و پاکستان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  شبکه خبری " ایندیا تودی" روز پنجشنبه نوشت: ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در دیدار خود با عمران خان نخست وزیر پاکستان در حاشیه اجلاس بین المللی  اقتصادی داووس اعلام کرد که وی "آماده همکاری برای حل مساله کشمیر" است.

وزارت امور خارجه هند پس از این اظهارات اعلام کرد: کشمیر یک مساله دوجانبه است و باید به صورت دوجانبه حل شود. موضع دولت هند قاطع است. مذاکره و تروریسم نمی تواند در کنار یکدیگر قرار گیرد. برای وقوع هرگونه مذاکره ای، پاکستان ابتدا باید به حمایت از تروریسم خاتمه دهد.

این چهارمین بار است که ترامپ پیشنهاد میانجیگری برای حل مساله کشمیر را مطرح کرده اما هند تاکنون به این پیشنهادات توجهی نکرده است.

سال گذشته نارندرا مودی نخست وزیر هند در یک کنفرانس خبری مشترک با ترامپ تاکید کرد که کشمیر یک مساله دوجانبه است و هند علاقه ای به حضور کشور سوم در این مساله ندارد.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا در موضعی متفاوت با رییس جمهوری این کشور اعلام کرده است که مساله کشمیر باید به صورت دوجانبه میان هند و پاکستان حل شود. با این وجود ترامپ به مساله کشمیر بارها اشاره کرده است.

هند به شدت با جهانی شدن مساله کشمیر مخالف است و نقش هیچ کشور یا سازمان سومی را برای حل این مساله نمی پذیرد.

برخلاف هند، پاکستان با ورود سایر کشورها جهت حل مساله کشمیر مخالفت نمی کند و تاکنون چندین بار در مجامع بین المللی مساله کشمیر را مطرح کرده و خواستار میانجی گری کشورها شده است.

بر اساس توافق شیملا  که در سال ۱۹۷۲ میان هند و پاکستان امضا شده است، دهلی نو  خواهان حل مساله کشمیر  به صورت دوجانبه شده است و با دخالت هر کشور سوم مخالفت کرده است.

دهلی نو پیش از این نیز  با پیشنهادات میانجی گری آمریکا، ترکیه و سازمان ملل برای حل مساله کشمیر  مخالفت کرده است.

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.


پنج شنبه 3 بهمن 1398 - 12:45:44

دسته بندی :