ترامپ در دادگاه استیضاح

سه شنبه 1 بهمن 1398 - 17:7:36
ترامپ در دادگاه استیضاح

تهران - الکوثر : جلسه نخست دادگاه رسیدگی به لایحه استیضاح دونالد ترامپ در سنا امریکا امروز سه شنبه به وقت شرق این کشور آغاز می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این سومین بار در تاریخ امریکا است که یک رییس جمهور در سنا محاکمه خواهد شد. ترامپ پیش از این با دو اتهام در مجلس نمایندگان مواجه شده بود. مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها اواخر سال گذشته میلادی، دو اتهام را در پرونده موسوم به "اوکراین گیت" به ترامپ وارد کردند. این دو اتهام عبارتند از: سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی بر سر ایفای وظایف کنگره. 

اکنون سنا موظف است درمورد اتهامات وارده به رییس جمهوری امریکا تصمیم گیری کند. به همین منظور، در اواخر هفته گذشته، 100 سناتور به همراه جان رابرتز، رییس جلسات دادگاه استیضاح سوگند یاد کردند که به قانون اساسی برای رسیدگی به استیضاح رییس جمهوری امریکا پای بند بمانند. با این حال، حتی پیش از آغاز جلسات دادگاه، دموکرات ها و جمهوریخواهان یکدیگر را به نادیده گرفتن عدالت متهم می کنند. 

دموکرات ها معتقدند جمهوریخواهان به اتکای برتری عددی خود در سنا در تلاش هستند مانع حضور شهود در جلسات دادگاه شوند و زمینه تبرئه متهم را فراهم کنند. در حالی که جمهوریخواهان، دموکرات ها را متهم می کنند که به فرآیند عادلانه در زمان رسیدگی به لوایح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان عمل نکردند و اکنون قصد دارند در روند دادگاه در سنا اخلال کنند.  

به هرحال به نظر نمی رسد تا پایان رسیدگی به اتهامات ترامپ در دادگاه سنا، دو طرف به توافق دست یابند. حتی نحوه برگزاری جلسه دادگاه و زمان رسیدگی به آن به محلی برای نزاع سیاسی- حزبی در واشنگتن بدل شده است.   

به عنوان مثال، سی ان ان به نقل از چهار منبع مطلع خبر داد، سران جمهوریخواه سنا قصد دارند به جای اختصاص 20 ساعت برای جلسه آغازین استیضاح و طرح کردن استدلال‌ ها طی 10 روز، نظیر استیضاح بیل کلینتون رئیس جمهوری اسبق، دو جلسه 12 ساعته به هر دو طرف دموکرات و جمهوریخواه اختصاص دهند. کوتاه تر شدن زمان جلسات دادگاه، فرصت را برای رسیدگی به یکی از مهم ترین جدال های سیاسی- حقوقی امریکا طی دو دهه اخیر کاهش می دهد. جمهوریخواهان در تلاش هستند در کوتاه ترین زمان ممکن، ترامپ را از اتهامات وارده تبرئه کنند و بر موضوع انتخابات پیش روی ریاست جمهوری متمرکز شوند.

چندی پیش سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام آشکارا گفت: تصمیم خود را درباره استیضاح ترامپ گرفته ام و قصد ندارم در روند محاکمه ترامپ در سنا، داور بی طرف باشم و امیدوارم به سرعت محاکمه استیضاح پایان یابد. 

استراتژی دموکرات ها، طولانی تر کردن فرآیند استیضاح ترامپ است تا با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات، رای دهندگان را تحت تاثیر قرار دهند. نتایج نظرسنجی ها نیز در افزایش امیدواری دموکرات ها برای اثرگذاری بر نتاییج انتخابات موثر بوده است. سی ان ان در آستانه تشکیل جلسه دادگاه استیضاح ترامپ خبر داد که 51 درصد آمریکایی‌ها خواهان برکناری ترامپ در سنا هستند و 45 درصد با آن مخالفت می کنند. این نگرش اگر تا 9 ماه دیگر ادامه یابد، چه بسا حامیان عزل ترامپ در سنا، در پای صندوق های رای به رییس جمهوری کنونی رای ندهند و موجب شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری شوند.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 1 بهمن 1398 - 16:27:57