جو سازی و سیاهنمایی بر ضد ایران؛ این بار در زمین فوتبال

شنبه 28 دی 1398 - 15:18:50
جو سازی و سیاهنمایی بر ضد ایران؛ این بار در زمین فوتبال

تهران - الکوثر : کنفدراسیون فوتبال آسیا روز جمعه در نامه‌ای رسمی به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم دارد مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به میزبانی تیم‌های ایرانی در فصل جدید را به علت آنچه ناامن بودن ایران خوانده ؛در کشور بی‌طرف برگزار کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، فدراسیون فوتبال در پی دریافت این نامه اعلام کرد روز شنبه در جلسه ای با حضور مدیران  باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهر خودرو، که نماینده ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا هستند ؛ تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد. 

البته تصمیم منتقل شده به فدراسیون فوتبال براساس نظر کمیته مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بوده و هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز نظر نهایی خود را اعلام نکرده است . با این حال فدراسیون فوتبال مراتب اعتراض خود را نسبت به این تصمیم غیر منطقی اعلام کرده است.

اسماعیل خلیل‌زاده، سرپرست باشگاه استقلال در واکنش به تصمیم سیاسی  کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: «ایران امن‌ترین کشور منطقه است و با تبلیغات دروغین کشور‌های عربی این واقعیت انکار نمی‌شود. تن به بازی در زمین بی طرف نمی‌دهیم و آن را تن دادن به ذلت می‌دانیم.»

محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس دیگر نماینده ایران در لیگ قهرمانان هم به سایت این باشگاه گفت: «ایران امن‌ترین کشور در خاورمیانه و غرب آسیا است و اجازه نمی‌دهیم به میزبانی تیم‌های ایرانی در آسیا خدشه وارد شود.»

این تصمیم حتی درصورتی که قطعیت نیابد نشان از تحرکاتی دارد که در قالب سناریوی نا امن نشان دادن ایران، طراحی شده است. این فضا سازی با نشر مطالبی واهی در آستانه بازی روز دوشنبه این هفته الکویت و استقلال در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان به میزبانی تهران کلید خورد.

روز پنج شنبه برخی از رسانه‌های عربی به نقل از روزنامه الرأی کویت نوشتند که باشگاه الکویت با توجه به شرایطی که کشور ایران دارد، قصد ندارد راهی تهران شود و برابر استقلال بازی کند و به همین خاطر درخواست برگزاری بازی در زمین بی طرف را داده است.

این جوسازی ساختگی در حالی منجر با یک تصمیم سیاسی در ورزش شده است که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران اعلام کردند که همه "ضمانت‌های لازم" را برای برگزاری "ایمن" مسابقات به مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) داده‌اند. 

تصمیمات اتخاذ شده توسط کمیته مسابقات AFC  بر خلاف روح و قوانین و مقررات حاکم بر ورزش فوتبال و همچنین در تضاد با مفاد ماده ۴ از اساسنامه AFC و ماده ۱۳ از اساسنامه فیفا است. بدیهی است این حق تیم‌های باشگاهی ایران است که از حضور تماشاگران شان بهره ببرند. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران نیزاین حق را دارد که بر اساس مفاد مواد ۵۹ و ۶۰ از اساسنامه فیفا در دادگاه حکمیت ورزش (CAS) طرح شکایت کند.  

دخالت سیاست در ورزش و تصمیم هایی  که روح و سلامت ورزش را آلوده کرده ؛ سبب شده حکام عرب کشور‌های حاشیه خلیج فارس، این بار در زمین فوتبال عقده گشایی کنند.چگونه است که فدراسیون فوتبال آسیا  بعد از چند سال از ماجرای مناقشه میان عربستان و ایران هنوز نتوانسته طرف سعودی را به حضور در ایران و انجام دیدارهای لیگ قهرمانان ایران مجاب کند؛ اما  در مقابل جو سازی های سیاسی بر ضد ایران بلافاصله تصمیم سازی می کند .

ادامه این روند قطعا فوتبال آسیا را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد  .تصمیم نهایی در این باره می تواند محکی برای سنجش تاثیر پذیری کنفدراسیون فوتبال آسیا از جریان های آلوده سیاسی باشد که با توطئه‌های برخی کشور‌های عربی، دراین برهه  سعی دارد فضای فوتبال را هم به سیاست آلوده کند.این تصمیم تخطی از مقررات و برخلاف اعتبار ملی و بین‌المللی فدراسیون فوتبال است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 28 دی 1398 - 14:46:0