افزایش ناامنی غذایی در نوار غزه

شنبه 28 دی 1398 - 13:39:27
افزایش ناامنی غذایی در نوار غزه

تهران - الکوثر : روز 29 دی در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز «غزه» نام گرفته است. در آستانه این روز، کمیته مردمی مقابله با محاصره غزه تاکید کرد که در سال 2019 نبود امنیت غذایی در میان ساکنان غزه به 70 درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ناامنی غذایی در غزه ناشی از الگوی رفتاری رژیم صهیونیستی، آمریکا و تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین در حاشیه قرار گرفتن موضوع فلسطین در سیاست جهانی است.

رژیم صهیونیستی از سال 2006 تاکنون یعنی برای مدت حدود 14 سال نوار غزه را تحت محاصره همه جانبه دارد. این وضعیت بر اقتصاد باریکه غزه تاثیر منفی زیادی گذاشته است، به نحوی که میانگین درآمد روزانه هر فرد در غزه به حدود 2 دلار و نرخ بیکاری نیز به بیش از 60 درصد رسیده است. در همین حال، رژیم صهیونیستی از ارسال هر گونه کمک های بشردوستانه از جمله کمک های غذایی به غزه نیز جلوگیری می کند.

کمبود شدید مواد غذایی یکی از پیامدهای آشکار چنین شرایطی است. در همین راستا، «جمال خضری»، رئیس کمیته مردمی مقابله با محاصره غزه گفت ادامه محاصره نوار غزه موجب وخامت اوضاع اقتصادی و در نتیجه شدت گرفتن ناامنی غذایی در این باریکه شده است.

الگوی رفتاری ایالات متحده آمریکا نیز یکی از علل شکل گیری ناامنی غذایی در باریکه غزه است. آمریکا در سال 2018 کمک 360 میلیون دلاری خود را به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) قطع کرد. واشنگتن این اقدام را با هدف فشار بر گروههای فلسطینی برای پذیرش طرح نژادپرستانه معامله قرن انجام داد، اما این اقدام سبب افزایش مشکلات مردم و تشدید فاجعه انسانی در باریکه غزه شده است.

الگوی رفتاری تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در شکل گیری ناامنی غذایی در باریکه غزه نقش زیادی دارد. تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل اختلاف های سیاسی که با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی دارد عملاً توجهی به مشکلات و چالش های مردم در باریکه غزه ندارد.

حقوق کارمندان در نوار غزه برای ماهها پرداخت نمی شود. تشکیلات خودگردان تلاش دارد با اعمال فشار بر مردم باریکه غزه، آنها را در مقابل گروههای مقاومت قرار دهد و به این شکل به اهداف سیاسی خود دست یابد. نتیجه این الگوی رفتاری و ایجاد دوگانه کرانه باختری / نوار غزه سبب شدت گرفتن مشکلات مردم در باریکه غزه از جمله افزایش شدید ناامنی غذایی شده است.

نکته حایز اهمیت این است که گذشت زمان نه تنها سبب کاهش مشکلات مردم باریکه غزه نشده بلکه حتی این مشکلات روند تصاعدی نیز داشته است. طبق گزارش ‌های دفتر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در اراضی اشغالی، در سال 2018 حدود 65 درصد ساکنان باریکه غزه فاقد امنیت غذایی بودند و این میزان در سال 2019 به بیش از 70 درصد رسیده است. این موضوع بیش از همه گویای این است که مسئله فلسطین در حاشیه سیاست جهانی قرار گرفته و حتی در جهان عرب نیز به موضوعی فرعی تبدیل شده است.

موضوعات دیگری نظیر تحولات داخلی عراق، جنگ یمن و افزایش تنش در منطقه غرب آسیا به دلیل تاثیری که بر جایگاه قدرت های منطقه ای و جایگاه قدرت های فرامنطقه ای در غرب آسیا دارد، برای بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای اهمیت بیشتری دارد. این شرایط نیز عامل مهمی در افزایش مشکلات باریکه غزه به خصوص ناامنی غذایی محسوب می شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 28 دی 1398 - 13:34:27