تصویب قطعنامه کاهش اختیارات جنگی ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا

جمعه 20 دی 1398 - 18:23:29
تصویب قطعنامه کاهش اختیارات جنگی ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا

تهران - الکوثر : تهدیدات جنگ طلبانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا علیه ایران پس از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و همراهانش، نگرانی روز افزون کنگره آمریکا را برانگیخت و دموکرات های کنگره در صدد محدود کردن اختیارات ترامپ در زمینه جنگ با ایران برآمدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه شب قطعنامه کاهش اختیارات جنگی دونالد ترامپ را تصویب کرد. ترامپ روز پنج‌شنبه از اعضای حزب جمهوری‌خواه خواسته بود به این طرح رأی منفی بدهند. 

ترامپ در توییتی نوشت: «امیدوارم تمام جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان علیه قطعنامه اختیارات جنگی که نانسی پلوسی دیوانه طرح کرده است، رأی دهند.» به رغم این خواسته اما اعضای مجلس نمایندگان با توجه به وابستگی‌های حزبی خود با ۲۲۴ رأی موافق و ۱۹۴ رأی مخالف این قطعنامه را تصویب کردند. این قطعنامه لازم الاجرا نیست. قطعنامه مشابهی را نیز یک عضو دموکرات در مجلس سنا  طرح کرده است. 

ترامپ در واکنش به تصویب قطعنامه کاهش اختیارات جنگی او در مجلس نمایندگان که سه نمایندگاه جمهوریخواه نیز به آن رای مثبت دادند، مدعی شد این کار امکان درز اطلاعات در مورد جزئیات اقدام نظامی علیه ایران را افزایش می دهد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد در پی ترور سردار سلیمانی به دستور ترامپ و با توجه به افزایش تنش‌ها در منطقه، این مجلس در مورد قطعنامه ای رأی‌گیری می‌کند که در صورت تصویب، اختیار ترامپ را برای درگیر کردن آمریکا در منازعات نظامی محدود می‌ سازد. 

پلوسی از اقدام ترامپ در ترور سردار سلیمانی انتقاد کرد و گفت: «هفته گذشته، دولت یک حمله هوایی تحریک‌آمیز و نامتناسب علیه ایران انجام داد که آمریکایی‌ها را به خطر انداخت و این کار بدون مشورت با کنگره بود. حمله هوایی آمریکا علیه سردار سلیمانی، آمریکا را امن‌تر نکرده است.

با توجه به تقابل دموکرات ها و ترامپ بر سر مسائل مختلف و ادامه فرایند استیضاح وی، تصویب این قطعنامه، نماد دیگری از تلاش جدی مجلس نمایندگان برای جلوگیری از اقدامات جنگ افروزانه ترامپ و تیم امنیتی وی محسوب می شود. ترامپ تلاش دموکرات‌ها را برای تصویب این قطعنامه، به اقدام دیگر آنها برای استیضاح رئیس‌ جمهور مرتبط کرده و مدعی شده است که دموکرات‌ها برای ارعاب او تلاش می‌کنند.

در مقابل، نمایندگان دموکرات می گویند مقام‌های دولت آمریکا در توجیه ترور سردار سلیمانی، به مجوزی استناد کرده‌اند که در سال ۲۰۰۲ برای جنگ علیه عراق صادر شده بود. این مقام‌ها مدعی شده‌اند که چون سردار سلیمانی هنگام حمله در عراق حضور داشته، دولت آمریکا می‌توانسته است با استناد به این مجوز علیه او حمله انجام دهد. از این رو نمایندگان دموکرات با رد این استدلال، در تلاش هستند تا با لغو مجوز سال ۲۰۰۲، قانون اختیارات جنگی تازه‌ای تصویب کنند که هرگونه درگیری نظامی با ایران را به مشورت با کنگره منوط می‌کند. 

آمریکا بامداد روز جمعه 3 ژانویه در اقدامی تروریستی، سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابو مهدی المهندس معاون حشدالشعبی و همراهان آنها را با حمله پهپادی در فرودگاه بغداد به شهادت رساند. پس از آن ترامپ در یک کنفرانس خبری به طور رسمی اعلام کرد که این اقدام جنایتکارانه با دستور مستقیم وی انجام شده است. دولت ترامپ مدعی شد که ترور سردار سلیمانی اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از درگیری نظامی و محافظت از نیرو‌ها و منافع آمریکا در عراق بوده است.

با این حال واشنگتن قادر به ارائه شواهدی دراین زمینه نشده است. نتایج نظرسنجی یو اس‌ای تودی- ایپسوس نشان داد ۵۵ درصد آمریکایی ها معتقدند که اقدام دولت ترامپ در ترور سردار سلیمانی باعث کاهش امنیت کشورشان شده است. 

"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه در پاسخ به درخواست کنگره برای ارائه شواهد و اطلاعات موثق درباره ادعای دولت ترامپ، به صراحت اذعان کرد که این دولت  هیچگونه اطلاعاتی در مورد زمان و مکان حمله ای که ادعا می کند سردار سلیمانی می خواست به مراکز دیپلماتیک و نظامی آمریکا انجام دهد، در اختیار ندارد. بدین ترتیب سئوال این است که دولت آمریکا بر چه مبنا و دلیلی حمله غیرقانونی علیه سردار سلیمانی و همراهان وی انجام داده است؟

البته دولت ترامپ اقدامات ضد ایرانی خود را به این گونه اقدامات جنایتکارانه محدود نکرده و ترامپ در تلاشی جدید برای افزایش فشار علیه ایران، دستور اعمال تحریم های ضد ایرانی جدید را به وزارت خزانه داری امریکا صادر کرده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 20 دی 1398 - 18:12:28