۲۰۱۹ سال عبور سوریه از بحران

دو شنبه 9 دی 1398 - 10:18:18
۲۰۱۹ سال عبور سوریه از بحران

تهران- الکوثر: سال ۲۰۱۹ میلادی روزهای پایانی خود را سپری می کند و می توان این سال را برای سوریه سال «تحولات بزرگ» در فرآیند بحران این کشور نامگذاری کرد زیرا در سالی که گذشت، تروریسم در این کشور فروکش کرد و راه حل سیاسی به مسیر خود ادامه داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  خبرگزاری العهد نوشت ، تحولات یاد شده با فروپاشی داعش به عنوان پیکره تکامل یافته تروریسم آغاز شد و تا اعلام انصراف دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از تصمیم خود مبنی بر عقب نشینی از سوریه و موضع گرفتن پیرامون چاه های نفت این کشور پیش رفت.

در همین رابطه همچنین می توان به پیامدهای حاصل از این گرایش سیاسی آمریکا و به دنبال آن حمله ترکیه به شمال سوریه نیز اشاره کرد که در نتیجه آن ارتش سوریه برای اولین بار ظرف هفت سال گذشته پس از امضای توافق با گروه شبه نظامی نیروهای دمکراتیک سوریه «قسد» در شمال شرق این کشور استقرار یافت و از سوی دیگر ارتش سوریه پیشروی قابل توجهی در حومه شمالی «حماه» و حومه جنوبی «ادلب» انجام داد و شهرک ها و روستاهای مهم بسیاری را از تروریست ها بازپس گرفت.

اما از نظر سیاسی کمیته قانون اساسی پس از سپری کردن یک مرحله دشوار مورد تایید قرار گرفت تا کشور را در مسیر راه حل سیاسی مطلوب و مورد انتظار طرف های مختلف قرار دهد.

 داعش بهانه ای برای اشغالگران سوریه 

در اوایل سال ۲۰۱۹ آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش واقع در شهرک «الباغوز» در حومه دیرالزور پس از عملیات زمینی نیروهای دمکراتیک سوریه و پوشش هوایی جنگنده های آمریکا متلاشی شد و قبل از آن ارتش سوریه نیز مساحت گسترده ای از منطقه «البادیه» واقع در جنوب شرق سوریه را از لوث وجود گروه تروریستی داعش پاکسازی کرد.

عملیات ترور ابوبکر البغدادی رهبر داعش در آخرین فصل از سال جاری میلادی در ادلب را می توان به مثابه اعلام رسمی خاتمه یافتن داعش برشمرد که پس از عملیات هوابرد آمریکا در ادلب انجام گرفت. این عملیات در هاله ای از ابهام شکل گرفت و آمریکایی ها اطلاعات و مسائل محرمانه مربوط به آن را مخفی نگه داشتند. ترامپ بارها تمایل خود را جهت بیرون بردن نیروهایش از سوریه اعلام کرد اما آمریکا احتمال بازگشت مجدد داعش را بهانه ای برای باقی ماندن خود در سوریه قرار داد.

پیشروی ارتش سوریه در ادلب و حماه

ارتش سوریه در اواسط سال ۲۰۱۹ علیه گروه های مسلح تروریستی در حومه شمالی «حماه» و حومه جنوبی «ادلب» در شمال غرب این کشور حمله نظامی گسترده ای انجام داد و همزمان با فروپاشی گروه های تروریستی ارتش شهر «کفرنبوده» در حومه «حماه» را بازپس گرفت و پست بازرسی ترک ها در «مورک» را به محاصره خود درآورد و به دنبال پیشروی در حومه ادلب شهرک «خان شیخون» را بازپس گرفت که زمینه ساز بازپس گیری بقیه شهرها و روستاهای این استان از گروه های تروریستی به شمار می رود.

آغاز مرحله جدید درگیری گروه های تروریستی با یکدیگر باعث فرسایش تروریسم از درون شد و به دنبال آن گروه تروریستی «جبهه النصره»  گروه های «جیش العزه» و «نزارالدین الزنکی» را از بین برد.

 ورود ترکیه به سوریه

گروه های تروریستی در ادلب شکست خوردند و اردوغان رییس جمهوری ترکیه در بهره برداری از آنها ناکام ماند. وی به منظور جبران این شکست به بهانه دور کردن به اصطلاح خطر تروریسم کرد از مرزهایش یورش نظامی به درون سرزمین سوریه را اعلام کرد و در همین رابطه از توافق آنکارا با واشنگتن استفاده کرد زیرا کاخ سفید با پشت کردن به ساز و کارهای خود در سوریه یعنی گروه شبه نظامی قسد اعلام کرد که از سوریه عقب نشینی خواهد کرد اما به خاطر طمع ورزی اش نسبت به نفت سوریه از این تصمیم خود انصراف داد و باقیمانده نیروهایش را در اطراف چاه های نفت این کشور در حوزه های نفتی شرق سوریه مستقر کرد.

از سوی دیگر اردوغان و پوتین در سوچی تفاهم نامه ای به امضا رساندند که بر اساس آن روس ها به عنوان پلیس منطقه می بایست مانع از لجام گسیختگی ترکیه در سوریه شوند و آنکارا موظف است تا توافقنامه «أضنه» امضا شده در سال ۱۹۹۸ میلادی را به اجرا درآورد. تفاهم نامه مزبور همچنین بر لزوم محترم شمردن حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.

آمریکا به همپیمان خود در سوریه یعنی گروه موسوم به نیروهای دمکراتیک کرد پشت و ترکیه نیز تهدید کرد که گروه مزبور را ریشه کن خواهد کرد و به همین دلیل این گروه چاره ای ندید جز آنکه با دمشق به توافق برسد. ارتش سوریه به محض دستیابی به توافق یاد شده رهسپار مرزهای مشترک کشور خود با ترکیه شد و برای اولین بار ظرف هفت سال گذشته نیروهای نظامی سوریه در مناطق مرزی با ترکیه مستقر شدند.  

در همین راستا دشمن صهیونیست در سال ۲۰۱۹ به سیاستش در زمینه بالا بردن روحیه دست نشانده های تروریست خود ادامه داد و بارها سرزمین سوریه را بمباران کرد که در نتیجه آن سامانه پدافند هوایی سوریه به مقابله با جنگنده ها و موشک های اسراییل برخاست و شمار بسیاری از موشک های اسراییل را ساقط کرد.

 شکل گیری کمیته قانون اساسی

سال ۲۰۱۹ در بحران سوریه سال سرنوشت سازی بود. صبر راهبردی در پیش گرفته شده از سوی مسکو در روابطش با آنکارا تا اندازه ای به ثمر نشست و ترکیه با اکراه مجبور شد تا بخشی از تعهدات خود را به اجرا درآورد زیرا اردوغان در نشست سوچی به همتای روس خود وعده هایی داده بود و در نشست آستانه نیز ترکیه به عنوان ضامن معرفی شد.

این دو توافقنامه به طور نسبی باعث شد تا ترکیه نتواند از حمایت هایش از گروه های تروریست مسلح بهره برداری کند زیرا این گروه ها از سوی ارتش سوریه در تنگنا قرار گرفتند. بدین ترتیب فعالیت کمیته قانون اساسی در ژنو میان هیات ملی مورد حمایت دولت سوریه و دو هیات جامعه مدنی و اپوزسیون آغاز شد اما دو هیات یاد شده در راستای تمایلات آمریکا و ترکیه خواسته های خود را مطرح کردند که با مخالفت شدید هیات ملی روبرو شد.

چهاردهمین و آخرین دور از نشست آستانه نیز در قزاقستان بار دیگر بر حق مشروع دمشق در مبارزه با تروریسم تاکید کرد و روسیه برای اولین بار به طور رسمی با طرح تشکیلات خودگردان سوریه مخالفت و تاکید کرد که کشور سوریه باید به طور مرکزی توسط دمشق اداره شود.

 افزایش دستمزدها در سوریه
 
سوری ها از نظر اقتصادی در سال ۲۰۱۹ شرایط سختی را پشت سر گذاشتند و قانون آمریکایی «قیصر» بر سختی آن افزود زیرا بر اساس آن شرکت های سوری که با دولت در تعامل بسر می برند، مورد تحریم قرار گرفتند.  اما علیرغم همه اینها سوریه در اواخر امسال شاهد افزایش موزون حقوق ها و دستمزدها بود که بالاترین نرخ افزایش دستمزدها در تاریخ سوریه محسوب می شود و اقتصاد سوریه آغوش خود را بر روی همسایگان و همپیمانان خود و در راس آنها ایران گشود به گونه ای که دو کشور در تمام زمینه های ساخت و ساز و مسکن و صادرات نفت و طرح های مشترک و زیربنایی توافقنامه های دوجانبه امضا کردند.


دو شنبه 9 دی 1398 - 10:18:12