انتقاد «عمران خان» از رفتار تبعیض آمیز دولت هند با مسلمانان 

جمعه 6 دی 1398 - 18:31:58
انتقاد «عمران خان» از رفتار تبعیض آمیز دولت هند با مسلمانان 

تهران - الکوثر : نخست وزیر پاکستان باردیگر از رفتار تبعیض آمیز دولت هند با مسلمانان ، انتقاد کرد.  

 به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «عمران خان» در سخنانی با اشاره به تصویب قانون شهروندی جدید هند افزود، این قانون تنها برای به حاشیه کشیدن مسلمانان است.  
نخست وزیر پاکستان افزود، دولت هند در حالی مدعی سکولار بودن است که به صورت آشکارا مسلمانان را تحت فشار قرار داده است.
عمران خان تاکید کرد، وضعیت کنونی مسلمانان هند مهر تائیدی است بر عملکرد بنیانگذاران پاکستان که با درک صحیح شرایط به این نتیجه رسیدند مسلمانان و هندوها نمی توانند در کنار هم زندگی کنند. 
قانون شهروندی جدید هند بر هندوها، مسیحیان و دیگر اقلیت‌های دینی که به طور غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند، اعمال می‌شود و روند قانونی شدن شهروندی آنان را تسهیل می کند، اما این امر شامل حال مهاجران مسلمان نمی‌شود. 
انتقاد مجدد عمران خان از رفتار تبعیض آمیز هند در قبال مسلمانان این کشور به سیاستی  اشاره دارد که از ماه اوت گذشته با لغو خود مختاری کشمیر آغاز شد و در ادامه با اعمال محدودیت هایی بر سر راه برگزاری آیین های مذهبی مسلمانان، در چارچوب لایحه جنجال برانگیز شهروندی،اعطای مجوز اقامت و تابعیت به مهاجران  مسلمانان را ممنوع کرده است.
دولت هند در جدیدترین اقدام خود بر اساس اعمال تبعیض آشکارمذهبی علیه مسلمانان،صدور مجوز اقامت و تابعیت برای مهاجران غیر مسلمان را امکان پذیر کرده است که این مسئله خشم جامعه مسلمانان،گروه های سیاسی و همچنین افکار عمومی هند را برانگیخته است.
سیاست های ضد اسلامی هند در ماه های اخیر که با ارائه لایحه شهروندی به اوج خود رسیده است موجب شده تا دهها شهر در این کشور به صحنه تظاهرات مردمی علیه سیاست های تفرقه افکنانه و تبعیض آمیزدولت  دهلی نو تبدیل شود.
علاوه بر مردم،رسانه ها و شخصیت های سیاسی و مذهبی در هند،حزب کنگره این کشور نیز به عنوان رقیب اصلی حزب حاکم بی جی پی لایحه شهروندی را تبعیض آمیز وخطرناک برای ثبات و یکپارچگی هند ارزیابی کرده اند. 
با تشدید اعتراض های مردم و به خصوص مسلمانان به سیاست های ضد اسلامی دولت هند،نیروهای امنیتی این کشوردهها نفراز معترضان را به ضرب گلوله مستقیم کشتند که این اقدام با واکنش های تند محافل حقوق بشری روبرو شده است.
"نیلانجانا روی"، نویسنده روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن در مقاله‌ای نوشت:« سرکوب مسلمانان در هند بی سابقه است و پیش بینی می‌شود با سرکوب اعتراضات توسط پلیس شرایط بدتر شود. اجرای چنین قانونی(لایحه شهروندی) مسیر را برای تبعیض بیشتر علیه مسلمانانی که اساساً تحت فشارهای اکثریت هندوها قرار دارند، آماده می کند.»  
البته لایحه شهروندی که نارندرا مودی نخست وزیر هند آنرا ارائه کرده است به دلیل ابعاد و پیامدهای خطرناک آن موجب ایجاد دو قطبی در بین اعضای ارشد حزب حاکم بی جی پی در این خصوص شده است.  
«کمار بوس» معاون حزب بی جی پی درایالت بنگال غربی با انتقاد ازاین لایحه گفته است : قوانین جدید رنگ و بوی مذهبی دارد و اگر این ادعای سران حزب حاکم مبنی بر بی ارتباط بودن این قوانین به مذهب صحت داشت، نباید مسلمانان از لایحه شهروندی  کنار گذاشته می شدند. 
 شکست حزب بی جی پی درانتخابات اخیرایالت جارکند پیام مشخص مردم این ایالت به حزب حاکم بی جی پی در واکنش منفی به  لایحه شهروندی بود که می تواند برای دولت هند قابل تامل باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 6 دی 1398 - 18:23:21