ادامه ابهام در برگزاری انتخابات فلسطین

جمعه 6 دی 1398 - 13:44:43
ادامه ابهام در برگزاری انتخابات فلسطین

تهران - الکوثر : با گذشت بیش از سه ماه از آمادگی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات سراسری،ختلاف ها در این خصوص همچنان ادامه دارد.  

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «محمود عباس» سپتامبر ۲۰۱۹ در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاستی فلسطین اعلام آمادگی کرد که با استقبال گروههای فلسطینی به خصوص جنبش مقاومت اسلامی (حماس) مواجه شد. 
نخستین انتخابات پارلمانی فلسطین در سال ۱۹۹۶ برگزار شد. دومین انتخابات پارلمانی در فلسطین نیز سال ۲۰۰۶ برگزار شد که با پیروزی جنبش مقاومت اسلامی همراه بود. در واقع انتخابات پارلمانی ۲۰۰۶ که دومین دوره انتخابات بود ۱۰ سال پس از نخستین انتخابات پارلمانی برگزار شد. با گذشت حدود ۱۴ سال ، اما هنوز نشانه های روشنی برای برگزاری سومین انتخابات پارلمانی فلسطین وجود ندارد. 
نخستین مشکل مربوط به چگونگی برگزاری انتخابات است. جنبش حماس خواستار برگزاری انتخابات عمومی فلسطین است که شامل انتخابات ریاست جمهوری، قانون گذاری و شورای ملی می شود. برخی گروههای فلسطینی صرفا بر برگزاری انتخابات پارلمانی تاکید دارند. 
دومین مشکل درباره حوزه جغرافیایی برگزاری انتخابات است. جنبش حماس بر برگزاری انتخابات در کرانه باختری، باریکه غزه و قدس اشغالی تاکید دارد، در حالی که تشکیلات خودگردان مجوز اسرائیل را برای برگزاری انتخابات در قدس اشغالی خواستار است. 
حماس قدس شرقی را سرزمین قانونی فلسطین می داند و با مجوز گرفتن از اسرائیل در این خصوص مخالف است. 
در همین راستا ، «صلاح بردویل» از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست، فرمان ویژه برگزاری انتخابات در شهر قدس و بدون کسب اجازه و موافقت رژیم صهیونیستی را صادر کند. 
بردویل افزود: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به مردم فلسطین در داخل و خارج و تمام ملل اسلامی و عربی اعلام می کند، هیچ انتخاباتی بدون برگزاری آن در قدس وجود نخواهد داشت.
این الگوی رفتاری تشکیلات خودگردان مسبوق به سابقه است. پیش از این ، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۱۲ تصمیم به برگزاری گزینشی انتخابات شهرداری ها در کرانه باختری و عدم اجرای آن در غزه گرفت که این تصمیم عباس موجب اعتراض حماس و تحریم انتخابات از سوی این جنبش شده بود. بر همین اساس نیز این انتخابات به خاطر تحریم حماس رقابت سردی را تجربه کرد. 
با توجه به این وضعیت، به نظر می رسد هنوز گروههای فلسطینی از آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات برخوردار نیستند. این در حالی است که در یک سال اخیر و به خصوص پس از پایان دادن به دولت وفاق ملی و معرفی نخست وزیر جدید در مارس ۲۰۱۹ اختلاف میان گروههای فلسطینی روند افزایشی داشته است. 
برگزاری انتخابات می تواند سبب کاهش اختلاف ها و حرکت در مسیر وحدت شود، موضوعی که نخست وزیر فلسطین نیز بر آن تاکید می کند. 
«محمد آشتیه» نخست وزیر فلسطین با اشاره به اهمیت وحدت میان جناح های سیاسی، گفت انتخابات یگانه راه بیرون رفت از چالش ها و اختلافات کنونی است و رأی ملت می تواند به اختلافات و تنش ها پایان دهد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 6 دی 1398 - 13:17:46