رئیس پارلمان لبنان: أمل و حزب‌الله انعطاف زیادی به سعد الحریری نشان دادند

سه شنبه 3 دی 1398 - 12:9:19
رئیس پارلمان لبنان:  أمل و حزب‌الله انعطاف زیادی به سعد الحریری نشان دادند

تهران- الکوثر: رئیس پارلمان لبنان ضمن اعلان اینکه جنبش‎های «امل» و «حزب‌الله» تا لحظه آخر سعی در اقناع «سعد الحریری» برای تشکیل دولت داشتند، تصریح کرد، از «حسان دیاب» نخست‌وزیر مکلف حمایت همه جانبه خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «حسان دیاب» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید لبنان گفته این دولت را ظرف چهار تا شش هفته تشکیل خواهد داد.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در این خصوص گفت، از حسان دیاب انتظار می‌رود با تمام طیف‌های سیاسی در تماس باشد و از هیچ تلاشی برای مشارکت این طیف‌ها در دولت دریغ نشود اما اگر دیاب موافق نیست این موضوع مربوط به خودش می‌شود.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، بری در پاسخ به سوالی درباره تشکیل دولت تکنوکرات گفت، مشکلی در این موضوع نیست اما مشکل این موضوع که دولتی از وزرای تکنوکرات و سیاسی تشکیل شود، چیست؟ در تمام دنیا نمونه این دولت تشکیل می‌شود.

رئیس پارلمان لبنان بر هر گونه حمایتی از حسان دیاب برای موفقیت در مأموریتش تأکید کرد و گفت: تسهیلات زیادی را تا کنون به وی ارائه داده‌ایم و آماده تسهیلات بیشتر هستیم زیرا دولت باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشکیل شود تا با بحران اقتصادی و مالی و پیامدهای آن مقابله کند.

نبیه بری ادامه داد، جنبش‌های «امل» و «حزب‌الله» پیش‌تر نیز انعطاف‌ زیادی در قبال «سعد الحریری» انجام دادند تا وی تشکیل دولت را بر عهده بگیرد و به الحریری پیشنهاد دادند دولتی متشکل از ۲۴ وزیر شامل ۱۸ وزیر تکنوکرات و شش شخصیت سیاسی تشکیل شود و تا لحظات آخر سعی در قانع کردن او داشتند اما الحریری اصرار بر رد پیشنهادها داشت بویژه پس از آنکه دریافت حزب «القوات اللبنانیه» از وی حمایت نمی‌کند.

وی از تظاهرات حامیان سعد الحریری در خیابان‌ها در اعتراض به عدم نخست‌وزیری مجدد وی ابراز تعجب کرد و گفت، برای قانع کردن الحریری تلاش زیادی کرده و حتی وقتی موضع القوات اللبنانیه را دیده به الحریری نصیحت کرده که ادامه دهد و کاری بیشتر از این از دستش برنمی‌آمده است.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در پایان صحبت‌های خود گفت که احتمالا سعد الحریری اکنون احساس پشیمانی می‌کند.

سعد الحریری با دو بار تعویق انداختن رایزنی‌های پارلمانی سرانجام اعلام کرد که حاضر نیست نامزد نخست‌وزیر شود.

در پی این موضوع «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان پنجشنبه هفته گذشته رایزنی‌های ویژه در این خصوص را انجام داد و سرانجام دیاب با شصت و نه رأی مأمور به تشکیل کابینه شد.


سه شنبه 3 دی 1398 - 11:46:15