پرونده رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی کیفری؛ اقدامی قانونی / تحلیل

یک شنبه 1 دی 1398 - 20:24:40
پرونده رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی کیفری؛ اقدامی قانونی / تحلیل

تهران - الکوثر : تصمیم دادستان دیوان بین المللی کیفری برای آغاز تحقیقات درباره جنایت های اسرائیل، با استقبال فلسطینی ها و مخالفت شدید مقامات تل آویو مواجه شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "فاتو بنسودا"، دادستان دیوان بین المللی کیفری روز جمعه گذشته اعلام کرد که این دیوان تحقیقات درباره جنایت جنگی اسرائیل در کرانه باختری، باریکه غزه و قدس شرقی را آغاز می کند. پس از اعلام این تصمیم، دو دیدگاه در مقابل هم قرار گرفته است: دیدگاه فلسطینی ها و دیدگاه رژیم صهیونیستی و آمریکا.

دیدگاه فلسطینی ها این است که تصمیم دیوان بین المللی کیفری، پیروزی عدالت بود. بنابراین از این تصمیم استقبال کردند. صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) گفت تصمیم فاتو بنسودا گامی مثبت و جسورانه و پیامی است مبنی بر اینکه تحقق عدالت ممکن است. 

در مقابل، آمریکا و رژیم صهیونیستی آنرا روز سیاهی برای عدالت نامیده و مدعی این هستند که چنین تصمیمی غیرقانونی بود. بنیامین نتانیاهو گفت: این روز سیاه حقیقت و عدالت است و این تصمیم باطل است. «آویخای مندلبلیت»، دادستان کل رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد که دیوان کیفری بین المللی اختیار بررسی این پرونده را ندارد. 

ادعای غیرقانونی بودن این تصمیم در حالی است که مطابق ماده 15 دیوان، دادستان می تواند خود رأساً دستور تحقیقات درباره پرونده ای را صادر کند. در واقع، رسیدگی به پرونده ای در دیوان مشروط به عضویت یک کشور است، اما اگر کشوری عضو دیوان نباشد شورای امنیت سازمان ملل متحد یا دادستان دیوان می توانند پرونده آنرا جهت تحقیقات به دیوان ارجاع دهند. بنابراین، به لحاظ حقوقی، تصمیم خانم «بنسودا» برای آغاز تحقیقات درباره جنایت های اسرائیل، اقدامی قانونی و در چارچوب اساسنامه دیوان بین المللی کیفری است. 

نکته دیگر این است که تصمیم دادستان دیوان به لحاظ ماهیت موضوع نیز اقدامی قانونی است و حتی می توان آنرا به نوعی در قالب دکترین " مسئولیت برای حمایت " نیز تفسیر کرد. مطابق این دکترین، نقض فاحش حقوق بشر در داخل یک سرزمین می تواند زمینه مداخله بین المللی را فراهم کند. به لحاظ ماهیت موضوع، آنچه اسرائیل در سرزمین های اشغالی به خصوص در کرانه باختری انجام می دهد مصداق بارز جنایت های تصریح شده در اساسنامه دیوان از جمله جنایت جنگی است.

در ماده ۸ اساسنامه مواردی نظیر کشتار عمدی، بازداشت یا شکنجه ، فراهم کردن رنج عظیم یا صدمه شدید به جسم یا سلامتی، تخریب یا ضبط گسترده اموال که ضرورتهای نظامی آنرا توجیه نمی کند، محروم کردن عمدی اسرا از حق محاکمه قانونی و عادلانه ، تبعید یا انتقال و حبس غیرقانونی ، حمله یا بمباران شهرها و روستاها و مناطق مسکونی که اهداف نظامی نیستند و همچنین تحمیل گرسنگی به غیرنظامیان به عنوان مصادیق جنایت جنگی مطرح شده است.

همه این مصادیق را رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به خصوص مردم غزه مرتکب شده است. تنها در محاصره همه جانبه باریکه غزه جان دست کم بیش از یک و نیم میلیون نفر در خطر قرار گرفته و مردم با گرسنگی ، بیماری و فقر شدید مواجه هستند. بنابراین ، تصمیم خانم " فاتو بنسودا" کاملا قانونی و بر اساس درخواست سال ۲۰۱۵ فلسطین انجام می شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 1 دی 1398 - 18:26:21