اجلاس کوالالامپور ؛ انزوای آل سعود

یک شنبه 1 دی 1398 - 9:31:20
اجلاس کوالالامپور ؛ انزوای آل سعود

تهران - الکوثر : اجلاس کوالالامپور در ابعاد مختلف انزوای عربستان سعودی را به تصویر کشید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اجلاس کوالالامپور با حضور مقامات 52 کشور اسلامی چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در پایتخت مالزی برگزار شد. هدف اصلی این اجلاس که به ابتکار «ماهاتیر محمد»، نخست وزیر مالزی برگزار شد، بررسی مشکلات جهان اسلام و ارائه راهکاری برای آن بود. 

این اجلاس پیام های متعددی برای عربستان سعودی داشت. اولین پیام در دعوت نشدن عربستان به اجلاس کوالالامپور بود. در حالی که مقامات و شخصیت هایی از 52 کشور اسلامی در این اجلاس حضور داشتند، عربستان سعودی به آن دعوت نشد. این نشان می دهد که مقامات کشورهای اسلامی، عربستان را عامل واگرایی و اختلاف ها در میان کشورهای اسلامی و همچنین مجری سیاست های غرب در جهان اسلام می دانند.

جنگ 5 ساله علیه یمن و تبعات سنگین آن، قطع ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و قطر، نزدیکی آشکار با رژیم صهیونیستی و به حاشیه راندن موضوع فلسطین از جمله سیاست ها و رفتارهای آل سعود است که برای جهان اسلام هزینه های زیادی داشته است.

دومین پیام در حضور همزمان مقامات جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و قطر در اجلاس کوالالامپور بود. عربستان سعودی در شرایط کنونی ایران، ترکیه و قطر را مهمترین مخالفان سیاست منطقه ای خود می داند. در حالی که ریاض قدرت به چالش کشیدن جدی ایران و ترکیه را ندارد، حضور شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر در کنار حسن روحانی و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری ایران و ترکیه سبب عصبانیت و خشم شدید آل سعود از امیر قطر شد.

روزنامه سعودی العرب در این خصوص در تحلیلی نوشت: «هدف از نشست کوالالامپور به ویژه دیدار امیر قطر با رئیس جمهوری اسلامی ایران، تحریک عربستان بود.» این روزنامه مدعی شد «قطر با وجود اینکه در پی کانال ارتباطی با عربستان سعودی است، ولی در هر مناسبتی به «عمق خلیجی» خود هیچ اهمیتی نمی دهد و در پی گسترش روابط با ایران و ترکیه است.»

عربستان سعودی در مقابل این انزوای آشکار تاکنون چند اقدام انجام داده است. نخستین اقدام اعمال فشار بر عمران خان، نخست وزیر پاکستان برای حضور نیافتن در این اجلاس بود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه صریحاً اعلام کرد که پاکستان به دلیل فشارهای عربستان سعودی در اجلاس کوالالامپور شرکت نکرد. با این حال، این اقدام عربستان بیش از همه عصبانیت انرا از اجلاس کوالالامپور نشان داد.

دومین اقدام، نامه سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی به عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر بود. این نامه بیش از همه نگرانی ملک سلمان را از انزوا در جهان اسلام نشان داد.

سومین اقدام نیز رویکرد رسانه ای آل سعود بود. رسانه های سعودی با تلاش زیادی درصدد القاء این خط فکر برآمدند که اجلاس کوالالامپور بدعتی جدید و با هدف جایگزین کردن آن با سازمان همکاری اسلامی است چرا که اگر این گونه نبود باید نشست کشورهای اسلامی به میزبانی سازمان همکاری اسلامی برگزار می شد.

این ادعا در حالی است که هیچ یک از مقامات کشورهای شرکت کننده در کوالالامپور نه تنها درباره جایگزین شدن این اجلاس با سازمان همکاری اسلامی سخنی نگفتند بلکه این پیام را منتقل کردند که این سازمان برای ایفای نقش بهتر و سازنده تر باید از هویت ابزاری خود برای عربستان سعودی خارج شود.

نکته پایانی اینکه، اجلاس کوالالامپور نشان داد حکومت ریاض باید در سیاست های منطقه ای خود و به خصوص در سیاست خود در خصوص کشورهای اسلامی «بازتعریف» کند.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 1 دی 1398 - 9:26:45