ابتکار موسسه پاکستانی برای ترویج گردشگری سلامت در ایران

چهار شنبه 27 آذر 1398 - 17:8:37
ابتکار موسسه پاکستانی برای ترویج گردشگری سلامت در ایران

تهران- الکوثر: ابتکار یک موسسه مراقبت سلامت پاکستان در شهر «لاهور» مبنی بر دعوت از متخصصان ایرانی و جراحان پیوند کبد و برگزاری کنفرانسی دو روزه برای معاینه بیماران مبتلا به مشکلات کبدی و هپاتیت با استقبال زیادی از سوی جامعه مدنی و رسانه ای این کشور همراه بوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، گزارش ها حاکی است: با توجه به رتبه نخست جهانی جمهوری اسلامی ایران در پیوند کبد و نیاز کشورهای همسایه به ویژه پاکستان به درمان آسان بیماران کبد، این ظرفیت برای توسعه همکاری های پزشکی و درمانی میان دو کشور و افزایش گردشگری سلامت (توریسم درمانی) دیده می شود.

ابتکار یک موسسه مراقبت سلامت پاکستان در شهر «لاهور» برای دعوت از متخصصان ایرانی و جراحان پیوند کبد و برگزاری کنفرانس دو روزه برای معاینه بیماران کبد و هپاتیت با استقبال زیادی از سوی جامعه مدنی و رسانه ای این کشور همراه بوده است.

 یک گروه پزشکی از بخش پیوندهای کبد بیمارستان امام خمینی (ره) به ریاست دکتر «علی جعفریان» و همچنین دکتر «محسن نصیری طوسی» به دعوت موسسه سلامت پاکستان به شهر لاهور سفر کرده و  در مدت دو روز با حضور در  یک مرکز درمانی به طور رایگان اقدام به معاینه بیماران کبدی و  مبتلا به هپاتیت کردند.

دکتر «میان عزیز الرحمان» رئیس مرکز سلامت پاکستان در شهر لاهور امروز (چهارشنبه)  گفت: این اولین باری است که متخصصان ایرانی با سفر به لاهور اقدام به معائنه بیماران کبد و هپاتیت کردند که طی این دو روز با استقبال بسیار خوبی برخوردار بوده است.

وی با تمجید از فعالیت متخصصان ایرانی و جایگاه ویژه آنان در سطح منطقه و جهانی در خصوص معالجه بیماری کبد و همچنین هزاران عمل موفق پیوند کبد در ایران، گفت: طی توافقی که انجام شد قرار است تیم پزشکی ایران هر سه ماه یکبار به پاکستان سفر کرده که هدف آن افزایش همکاری های پزشکی و درمانی میان دو کشور و بهره مندی از ظرفیت های پزشکان ایرانی برای معالجه بیماران کبد در پاکستان خواهد بود.

دکتر عزیز الرحمان گفت: صدها نفر از بیماران کبدی و هپاتیتی از شهرهای مختلف پاکستان به لاهور مراجعه کرده و از فرصت حضور متخصصان ایرانی بهره مند شدند.

وی گفت: بیماران پاکستانی تا سال های پیش مجبور بودند برای عمل پیوند کبد به هند مراجعه کنند اما تنش های سیاسی میان دو کشور و همچنین افزایش تورم باعث شده تا بیماران پاکستانی نتوانند برای درمان به بیرون مراجعه کنند.

رئیس مرکز سلامت پاکستان گفت: ما به دنبال افزایش گردشگری سلامت با ایران هستیم و تلاش می کنیم تا در صورت امکان بیماران کبد در پاکستان را برای سفر به ایران و استفاده از ظرفیت های پزشکی و درمانی این کشور ترغیب کنیم.

به گفته رئیس این مرکز درمانی، موسسه مراقبت سلامت در شهر لاهور پاکستان از مجرب ترین مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی است جایی که افرد می توانند براساس استانداردهای جهانی نیازهای معالجه و پزشکی خود را تامین کنند. فعالیت اصلی مرکز ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی با درجه بالا به افراد نیازمند پیوند کبد در پاکستان است.

وی اظهار داشت: این مرکز سلامت به بیمارانی که نیاز به پیوند کبد دارند کمک می کند تا مقدمات جراحی آنان در جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و یا چین به دلیل مقرون به صرفه بودن آن فراهم شود.

پاکستان ششمین کشور پرجمعیت جهان و همسایه شرقی جمهوری اسلامی ایران است. ایران می تواند با استفاده از ظرفیت های علمی در زمینه بهداشت و درمان به مقصد جدید گردشگری سلامت شهروندان پاکستانی تبدیل شود.

ایران به دلیل پیشرفت های قابل توجه در زمینه علوم مختلف پزشکی در دو دهه اخیر مقصد بسیاری از اتباع کشورهای همسایه و منطقه و حتی جهان برای معالجه و درمان پزشکی بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با توسعه دانش پزشکی متخصصان خود و بهره مندی از پزشکان و جراحان متخصص و فوق تخصص مقصد بسیاری از مردم کشورهای همسایه از جمله پاکستان برای درمان بیماری های لاعلاج جسمی یا انجام اعمال جراحی پیشرفته است.

بسیاری از شهروندان کشورهای عربی از جمله کویت و قطر و عراق، این روزها به جای کشورهای اروپایی به بیمارستان های پیشرفته و مجهز ایران مراجعه می کنند، زیرا به دلیل نزدیکی  مسیر می توانند به آسانی پس از معالجه به کشور خود بازگردند و هم اینکه هزینه درمان در ایران بسیار پایین تر از کشورهای اروپایی است.

یک هیات بلندپایه از وزارت بهداشت پاکستان و مقامات ایالتی این کشور در روزهای گذشته به ایران سفر کردند. سعید نمکی وزیر بهداشت ایران در دیدار مقامات بهداشت پاکستان بر ضرورت همکاری پاکستان با دانشگاه های علوم پزشکی ایران به ویژه استان های همجوار دو کشور تاکید کرد.

وی افزود: ایران دارای تجربه بسیار طولانی در زمینه استقرار مراقبت های اولیه بهداشتی است. بهترین راه برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت نیز استقرار نظام مراقبت های اولیه بهداشتی است. بنابراین آمادگی داریم به کشور دوست و برادرمان در زمینه تکمیل نظام مراقبت های اولیه بهداشتی در پاکستان کمک کنیم.

 ظرفیت های ایران  برای قطب گردشگری سلامت

مهرماه ۱۳۹۶ سنگ بنای آغاز گردشگری سلامت با سفر 'حسن قاضی زاده هاشمی ' وزیر سابق بهداشت به پاکستان زده شد. وی در راس هیاتی عالیرتبه با سفر به اسلام آباد با همتای پاکستانی خود دیدار و درباره راه های گسترش روابط در حوزه سلامت به تبادل نظر پرداخت.

تنها چند ماه بعد از این دیدار وزیر وقت فدرال بهداشت پاکستان به ایران سفر کرد و ضمن بازدید ازمراکز پزشکی و تحقیقاتی ایران از نزدیک با پیشرفت های کشور در حوزه بهداشت آشنا شد.

سال گذشته نیز اعضای یک هیات پزشکی از مرکز پیوند کبد شهر شیراز با سفر به شهر «کراچی» در جنوب پاکستان با موسسه ارولوژی و پیوند کبد ایالت سند (SIUT) پاکستان، برنامه یک هفته ای موفق پیوند کبد را اجرا کردند.

مسئولان این موسسه خدمات درمانی در پاکستان، حضور جراحان ایرانی و عمل های جراحی موفق آمیز در کنار آنان را برای این موسسه بسیار مثبت و مهم عنوان کردند.

ایران یکی از پنج کشور مطرح جهان در علوم و فنآوری عرصه پزشکی است و همچنین دارای بهترین متخصصان بیماریهای قلب و عروق و چشم است و داروسازان ایرانی نیز بهترین داروها را با استفاده از فنآوری های مدرن و بر اساس تحقیقات علمی تولید و به بازار عرضه می کنند.

از سوی دیگر بیمارستان رضوی مشهد برای بسیاری از زائران پاکستانی نامی آشناست زیرا که هر ساله تعداد زیادی از زائران پاکستانی امام رضا (ع) در سفر به مشهد در این موسسه پزشکی با بهترین امکانات طبی معاینه و مداوا می شوند.


چهار شنبه 27 آذر 1398 - 16:27:40