پیچیده‌تر شدن بحران تشکیل دولت در لبنان

شنبه 23 آذر 1398 - 10:44:13
پیچیده‌تر شدن بحران تشکیل دولت در لبنان

تهران- الکوثر: در فاصله دو روز مانده به موعد جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر، «جریان ملی آزاد» لبنان اعلام کرد در دولتی که «سعد الحریری» نخست‌وزیر آن باشد به هیج وجه مشارکت نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، قرار است دوشنبه هفته جاری (26 آذر) جلسه پارلمان برای رایزنی‌های لازم جهت انتخاب نخست‌وزیر تشکیل شود و این 48 ساعت فرصت خوبی برای مشورت‌های پایانی احزاب است.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در همین رابطه به ادامه اختلافات میان «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور و «جبران باسیل» وزیر خارجه و رئیس جریان ملی آزاد خبر داد و نوشت، سخنرانی دیشب (جمعه شب) «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در نرم کردن موضع باسیل برای مشارکت در دولت تأثیری نداشت و «جریان ملی آزاد» اعلام کرده است امکان ندارد در دولتی که الحریری نخست‌وزیر آن باشد، شرکت کند، این تصمیمی نهایی است و امکان بازگشت از آن وجود ندارد.

باسیل در این زمینه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده بود، «آماده ورود به دولتی نیست که خودِ عناصر شکست در آن حضور دارند».

الاخبار ادامه داد، دو روز پیش «نبیه بری» رئیس پارلمان به باسیل گفت که در صورت عدم مشارکت التیار الوطنی در دولت، جنبش «امل» نیز در دولت شرکت نمی‌کند اما باسیل در کنفرانسی مطبوعاتی، جنبش امل و حزب‌الله را در اتخاذ موضعی مشابه آزاد گذاشت.

دو روز پیش در محافل سیاسی گمانه‌زنی‌هایی درباره این که «میشل عون» رئیس‌جمهور قصد دارد با یک یا دو وزیر در دولت شرکت کند، مطرح شده بود، محافل نزدیک به رئیس‌جمهوری این اخبار را تکذیب کردند و به الاخبار گفتند: «موضوع، مشخص است، هیچ سهمیه‌ای برای التیار الوطنی و رئیس‌جمهور در دولتی که سعد الحریری رئیس آن باشد، وجود نخواهد داشت».

قرار بود جلسه پارلمان لبنان دوشنبه هفته پیش برگزار شود اما با استعفای «سمیر الخطیب» نامزد نخست‌وزیری، این جلسه به هفته جاری موکول شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 23 آذر 1398 - 10:43:22