هشتمین کنفرانس «قلب آسیا» در استانبول امروز آغاز به کار می کند

دو شنبه 18 آذر 1398 - 11:5:13
هشتمین کنفرانس «قلب آسیا» در استانبول امروز آغاز به کار می کند

تهران- الکوثر: هشتمین کنفرانس وزرای امور خارجه « قلب آسیا» موسوم به روند استانبول امروز دوشنبه با سخنرانی‌ رجب طیب اردوغان و محمد اشرف غنی روسای جمهوری ترکیه و افغانستان آغاز به کار می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  کنفرانس قلب آسیا که هشتمین دوره آن امروز برگزار می شود، در سال ۲۰۱۱ با محوریت افغانستان و با تلاش ترکیه با هدف گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در قبال کابل با مشارکت ۱۴ کشور از جمله ایران، ترکیه و افغانستان و حمایت ۱۷ کشور و چندین نهاد و سازمان بین الملی آغاز به کار کرد.

قرار است محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در هشتمین نشست این کنفرانس شرکت کند.

احمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان نیز عصر دیروز وارد استانبول شد و در دیدار با نائل اولپاک، رئیس شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان در زمینه‌های معادن، برق، ترانزیت و اتصال منطقه‌ای گفت و گو کرد.

چالش های امنیتی و اقتصادی افغانستان مهمترین انگیزه برپایی کنفرانس قلب آسیا موسوم به روند استانبول

نخستین کنفرانس با شرکت وزرای امور خارجه ۱۴ کشور شامل؛ ایران، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکمنستان و امارات متحده عربی در استانبول برگزار شد.

استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا هم کشورهای حامی این روند هستند. چندین سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند.

چالش‌های امنیتی و تهدیدهای تروریستی که افغانستان و منطقه با آن روبه رو هستند و همچنین نیاز به توسعه راه‌های ارتباطی افغانستان با آسیای میانه و جنوب آسیا مهمترین محور گفت و گوهای اعضای اصلی و حامی این روند به شمار می رود .

اعتماد سازی، مبارزه با تروریسم، تجارت و زیرساخت ها، همکاری اقتصادی منطقه ایی، همکاری در حوزه آموزش و تحصیلات نیز از اهداف شکل گیری این روند می باشد.

موضوع سرمایه گذاری و چگونگی تامین امنیت برای حفظ و توسعه سرمایه های به کار رفته در افغانستان همواره از دغدغه های مهم سرمایه گزاران و تجار سایر کشورها بوده که به همین علت در روند قلب آسیا سیاستمداران و کارشناسان اقتصادی تلاش میکنند تا به یک راهکار اساسی برای رفع این چالش ها دست یابند.


دو شنبه 18 آذر 1398 - 11:5:1