فنلاند، بلژیک، دانمارک، هلند، نروژ و سوئد به اینستکس می‌پیوندند

جمعه 8 آذر 1398 - 17:7:28
فنلاند، بلژیک، دانمارک، هلند، نروژ و سوئد به اینستکس می‌پیوندند

تهران- الکوثر: فنلاند اعلام کرد این کشور به همراه بلژیک، دانمارک، هلند، نروژ و سوئد به سازوکار مالی اتحادیه اروپا برای مبادله تجاری با ایران موسوم به اینستکس خواهد پیوست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در بیانیه امروز وزارت امور خارجه فنلاند در این باره آمده است: «در پرتوی حمایت مستمر اروپا از این توافق (برجام) و تلاش‌های جاری برای اجرای بخش اقتصادی آن و تسهیل تجارت قانونی میان اروپا و ایران، اکنون ما در حال سهامدار شدن در این سازوکار مالی (اینستکس) هستیم».

اینستکس سازوکار مالی است که در ماه فوریه از سوی فرانسه، انگلیس و آلمان به منظور کمک به شرکت های اتحادیه اروپا برای انجام مبادله تجاری با ایران و دور زدن تحریم های آمریکا پیشنهاد شد. اما این پیشنهاد از سوی ایران به دلیل اشکالات فراوان از جمله لحاظ نکردن فروش نفت در آن، مورد انتقاد قرار گرفت.

در اوایل ماه جاری میلادی نیز عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، در این خصوص گفت تهران ابزاری را که اروپایی‌ها در حمایت از مبادلات تجاری با ایران و کمک به تجارت با تهران تحت تحریم‌های آمریکا پیشنهاد می‌دهد ضعیف می‌داند و همین سیستم هم تاکنون به طور کامل اجرا نشده است.

عراقچی امروز نیز در مصاحبه‌ای گفت: «اروپایی ها تاکنون نشان داده اند که یا نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند در برابر تسط آمریکا بر سیستم مالی‌شان مقاومت کنند». 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 8 آذر 1398 - 16:56:44