روزهای برزخی نتانیاهو در پی پرونده های متعدد فساد

یک شنبه 3 آذر 1398 - 21:11:47
روزهای برزخی نتانیاهو در پی پرونده های متعدد فساد

تهران - الکوثر : بنیامین نتانیاهو که بیش از 9 سال است سمت نخست وزیری رژیم صهیونیستی را در اختیار دارد به علت پرونده های متعدد فساد ، روزهای سختی را پشت سر می گذارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نتانیاهو از ۲۰۰۹ تاکنون پست نخست وزیری اسرائیل را بر عهده دارد. وی از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ نیز نخست وزیر اسرائیل بود. در واقع ، طولانی ترین دوران نخست وزیری در اسرائیل به نتانیاهو تعلق دارد. اکنون نتانیاهو با سه پرونده مهم رو به رو است که می تواند سبب خروج کامل وی از قدرت و حتی قرار گرفتن پشت میله های زندان شود.

پرونده اول، ناکامی در تشکیل کابینه جدید است. دارنده طولانی ترین زمان نخست وزیری اسرائیل در آوریل و مه و در سپتامبر ۲۰۱۹ برای دومین بار در تشکیل کابینه ناکام بود. رئیس رژیم صهیونیستی هفته گذشته از پارلمان این رژیم خواست نخست وزیر جدید را معرفی کند که با احتمال بالایی ممکن است نتانیاهو مامور به تشکیل کابینه نشود.

دومین پرونده مربوط به فساد نتانیاهو و همسرش است. دادستان رژیم صهیونیستی هفته گذشته رسما نتانیاهو را به 5 اتهام شامل دریافت رشوه، کلاهبرداری، جعل، تقلب و خیانت در امانت متهم کرد. این اتهام ها بدین معناست که اگر نتانیاهو نخست وزیر نشود مصونیت سیاسی وی گرفته می شود و زندان در انتظار وی خواهد بود. نتانیاهو با آگاهی از این سرنوشت، در واکنش مدعی شد اعلام جرم علیه او "اقدامی برای راه‌ اندازی کودتا" و "برانداختن یک دولت دست راستی" بوده است. وی همچنین گفت هرگز از سمت نخست وزیری استعفا نخواهد داد.

سومین پرونده، شکل گیری جبهه ای در حزب لیکود برای برگزاری انتخابات درون حزبی و برکنار کردن نتانیاهو از ریاست حزب لیکود است. به نظر می رسد اعضای حزب لیکود به عنوان بزرگترین حزب در سرزمین های اشغالی به این جمع بندی رسیده اند که پایان دوران نخست وزیری بنیامین نتانیاهو در سرزمین های اشغالی فرا رسیده و باقی ماندن وی در راس این حزب به بهای از دست دادن قدرت برای حزب لیکود تمام می شود.

در همین راستا ، «گیدون سعر» که از او به عنوان جدی ترین رقیب نتانیاهو در داخل حزب لیکود یاد می شود، برای اولین بار به صراحت و به صورت علنی خواستار کنار رفتن نتانیاهو شده و ادعا کرده است که بر خلاف نتانیاهو، او قادر است به سرعت تشکیل کابینه دهد. وی در این مورد گفته است: «نتانیاهو در دو انتخابات اخیر نتوانست کابینه ای گردهم آورد. او با وجود اشتباهاتی که کرد، از جمله انحلال کنست (پارلمان)، از حمایت کامل ما برخوردار بود. فکر نمی‌کنم که در انتخابات سوم، چهارم، پنجم یا ششم هم او بتواند تشکیل کابینه دهد. ما با از دست دادن رهبری اسرائیل و واگذاری آن به رقبا، فاصله چندانی نداریم.»

نتانیاهو که می داند کنار گذاشتن از رهبری حزب لیکود به معنای از دست دادن نخست وزیری و بررسی پرونده های فساد وی است، تلاش های جدی برای باقی ماندن در ریاست حزب لیکود آغاز کرد. روزنامه " جروزالم پست" نوشت افراد نزدیک به نتانیاهو مذاکره با دیگر نمایندگان این حزب را جهت کسب حمایت برای لغو انتخابات درون حزبی آغاز کرده‌ اند. همچنین نتانیاهو درصدد است انتخابات درون حزبی در لیکود را به تعویق اندازد تا شاید بتواند در انتخابات پارلمانی سوم پیروز شود و کابینه جدید را تشکیل دهد، اما به نظر می رسد کنار گذاشتن نتانیاهو از ریاست لیکود محتمل تر باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


یک شنبه 3 آذر 1398 - 18:18:28