عطوان : چپاول نفت سوریه ، نشانه قلدری و باج خواهی آمریکا است

پنج شنبه 16 آبان 1398 - 19:43:44
عطوان : چپاول نفت سوریه ، نشانه قلدری و باج خواهی آمریکا است

تهران - الکوثر : عبدالباری عطوان روزنامه نگار مشهور عرب ، اقدام آمریکا به اشغال میدان های نفتی سوریه یکی از بدترین قلدری ها و باج خواهی ها دانست و افزود این اقدام ، زمینه ای برای اشغال چاه های نفت عراق, عربستان, لیبی و کشورهای خلیج فارس در آینده ای نزدیک است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی به قلم «عبدالباری عطوان» سردبیر این روزنامه نوشت: با نگاهی گذرا به تحولات سیاسی و نظامی شتابزده در جبهه سوریه می توانیم بگوییم : مهم ترین نبردی که ممکن است در ردیف اول اولویت ها قرار بگیرد ، نبرد شرق دیر الزور است. این نبرد علیه نیروهای آمریکایی است که اکنون بر میدان های نفتی و گازی این منطقه سیطره دارند. 
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با توسعه اقدام نظامی این کشور برای «محافظت» از میدان های نفت سوریه در شرق فرات و استقرار تقریبا 800 نیروی نظامی بدین منظور, با استقرار 200 نیروی نظامی دیگر نیز در پایگاه نظامی التنف موافقت کرد.
نتیجه ای که ما بدان دست پیدا کرده ایم بر عکس بیشتر پیش بینی هایی است که در جنگ ادلب در شرق فرات انتظار وقوع آن می رفت و آنچه باعث چنین نتیجه گیری شد, چندین مسئله اساسی است که عبارتند از:
نخست: اظهارات روز چهارشنبه سرگئی شیرونین معاون وزیر خارجه روسیه است که گفت: «کشورش با آمریکا در خصوص مسئله نفت سوریه به هیچ وجه همکاری نخواهد کرد؛ زیرا این منبع ثروت مردم سوریه است و آنها خودشان باید بر این منبع سیطره داشته باشند و درباره آن تصمیم بگیرند.» زمان این اظهارات بسیار مهم و حامل پیام حمایت از مقامات سوریه است.
دوم: اظهارات تحریک آمیز دو روز پیش ترامپ است که در خصوص حق کشورش برای در اختیار گرفتن این ثروت و برداشت بخشی از آن, اعطای بخشی دیگر از آن به کردها, تاسیس ابر شرکت های نفتی آمریکا در منطقه به منظور مدیریت میدان های نفتی موجود و حفاری میدان های گاز و نفت دیگر برای افزایش تولید و درآمدها، سخن گفت.
سوم: اظهارات بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه «الاخباریه» سوریه است. وی به طور واضح و آشکار در خصوص عزم و اراده خود و ارتش سوریه برای بازگرداندن مستقیم یا غیر مستقیم این منطقه (دیر الزور) به حاکمیت کشور صحبت کرد. البته درست است که وی اعتراف کرد: آمریکا یک ابر قدرت است و سوریه نمی تواند در اوضاع کنونی با آن مقابله کند؛ اما به ابزارها و راه های دیگری هم اشاره کرد و چه بسا جنگ های چریکی در سوریه رخ دهد, درست مانند جنگی که حضور نیروهای آمریکایی در عراق را هدف قرار داد و واشنگتن را مجبور کرد به منظور کاهش تلفات انسانی که به کشته شدن پنج هزار نظامی آمریکایی و زخمی شدن سی هزار نظامی دیگر منجر شد, از عراق عقب نشینی کند و دستگاه های امنیتی سوریه تجربه منحصر به فردی در این خصوص دارند.
چهارم اینکه پس از موفقیت نیروهای آمریکایی در کشتن ابوبکر البغدادی سرکرده عناصر (وهابی-صهیونیستی) داعش, هیچ بعید نیست نیروهای آمریکایی در شرق فرات اگر نه هدف اصلی بلکه یکی از اهداف هر گونه اقدام انتقام جویانه این عناصر باشند و بیانیه های صادر شده از عناصر داعش طی دو روز گذشته به این مسئله اشاره دارد.
عطوان در ادامه نوشت: سیطره نیروهای آمریکایی بر مناطق نفت و گاز سوریه یکی از بدترین قلدری ها و باج خواهی هاست و ذهنیت «مافیایی» مقامات کشوری را منعکس می کند که ادعای آزادی دارند و سمینارها و نشست هایی در خصوص دموکراسی, احترام به قوانین و حقوق بشر برگزار می کنند.
اقدام آمریکا در اشغال چاه های نفت و گاز سوریه و به تاراج بردن درآمد آنها با میانگین روزانه یک میلیون دلار؛ زمینه ای برای اشغال چاه های نفت عراق, عربستان, لیبی و کشورهای خلیج (فارس) در آینده ای نزدیک به بهانه های مختلف است و چه بسا هدف اصلی آمریکا برای این اقدام اجرای قانون «جاستا» به منظور پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر سال 2001 باشد.
ما اطمینان داریم, سوریه ای که بیش از 80 درصد از خاک خود را آزاد کرده و ارتش آن میدان الرمیلان را به الحسکه بازگردانده است؛ این ثروت نفتی را هم به کشور باز خواهد گرداند و چه بسا دیر الزور یکی از مهم ترین ضربه ها را به خواسته ترامپ برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری وارد کند, البته اگر تا آن زمان همچنان در کاخ سفید بر سر کار باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 16 آبان 1398 - 18:10:58