مجلس انگلیس سومین بار پس از همه پرسی برگزیت منحل شد

چهار شنبه 15 آبان 1398 - 17:47:34
 مجلس انگلیس سومین بار پس از همه پرسی برگزیت منحل شد

تهران- الکوثر: پس از ملاقات بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس با ملکه این کشور، مجلس این کشور امروز منحل و زمان 5 هفته ای انتخابات عمومی، آغاز شد تا انگلیس در کمتر از سه و نیم سال سومین انتخابات پارلمانی سراسری را برگزار کند .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  انتظار می رود نخست وزیر انگلیس، در سخنانی آغاز فعالیت های انتخاباتی را روز 12 دسامبر، 21 آذر را رسما روز انتخابات اعلام کند.
حزب حاکم محافظه کار، با شعار " انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج سازید" و حزب کارگر رقیب، با شعار "تغییر واقعی" ستادهای انتخاباتی خود را راه انداخته اند.
حزب ملی اسکاتلند به عنوان سومین حزب بزرگ انگلستان و احزاب لیبرال دموکرات، سبز، ولز و برگزیت نیز مشغول فعالیت انتخاباتی اند.
در سوم تیر ۱۳۹۵، همه‌پرسی به منظور خروج از اتحادیه اروپا، برگزیت، برگزار شد و مجموعا 51.9 درصد از رای‌دهندگان بریتانیایی، خواستار خروج از اتحادیه و 48.1 درصد از شرکت‌کنندگان هم به ماندن در اتحادیه اروپا رأی دادند. از همان زمان روشن بود که نزدیکی شمار موافقان و مخالفان اتحادیه اروپا در بریتانیا، مشکل زا خواهد شد به ویژه آن که اختلاف نظر اکثریت مردم مناطق چهارگانه کشور، یعنی انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز، مزید بر علت شد.
پس از انکه توافق دولت قبلی انگلیس یعنی ترزا می با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی اجرای برگزیت و خروج این کشور از اتحادیه اروپا سه بار و هر بار با تغییراتی در مجلس عوام به رای گذاشته شد اما رای نیاورد و رد شد، ترزا می با بغض و اشک استعفا داد و بوریس جانسون که از حامیان اصلی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپاست با وعده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به هر شکل ممکن پیش از پایان مهلت تمدید شده انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا یعنی نهم ابان در یک انتخابات درون حزبی رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس شد .
اما بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس هم در پی ناکامی ها برغم عقب نشینی از مواضع گذشته مجبور شد تن به ارائه درخواست تمدید مهلت جدایی به اتحادیه اروپا بدهد ، کاری که گفته بود مردن در جوی برایش بهتر از ان است .
جانسون هنگامیکه سه بار توافقش با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی جدایی در مجلس رای نیاورد و نتوانست انگلیس را از بن بست برگزیت خارج سازد و بار چهارم نیز به گونه ای مشروط توافقش رای اورد ، موضوع انحلال مجلس عوام و برگزاری انتخابات زود هنگام را مطرح کرد با این امید که نمایندگانی را از حزبش نامزد کند تا با او همراه باشند تا بتواند ضمن اجرای وعده اش در باره برگزیت در اینده نیز با در اختیار داشتن اکثریت مجلس لوایحش را با کمترین موانع در مجلس به تصویب برساند چرا که شمار زیادی از نمایندگان هم حزبی با او اختلاف نظر دارند و برخلاف نظر او به توافقش رای دادند و بوریس جانسون نیز 21 نفر از انان را از حزب اخراج کرد .
اکنون نیز نتایج نظر سنجی ها نشان می دهد اگر چه او از سایر احزاب در کسب ارا و کرسی های مجلس جلوتر است اما نمی تواند اکثریتی را که بتواند او را به هدفش برساند بدست اورد و به همین علت ناظران معتقدند نتیجه این انتنخابات نیز نمی تواند شرایط بهتر از شرایط جاری را برای جانسون ترسیم کند .


چهار شنبه 15 آبان 1398 - 17:44:33

دسته بندی :