مستلزمات رونق تولید از دیدگاه رئیس قوه قضائیه

سه شنبه 14 آبان 1398 - 19:0:45
مستلزمات رونق تولید از دیدگاه رئیس قوه قضائیه

تهران- الکوثر: رئیس قوه قضاییه گفت رونق تولید در گرو تامین امنیت و مبارزه با فساد اقتصادی است؛ هر جا از دری فساد وارد شد، امنیت و تولید مختل می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی امروز سه شنبه در همایش ملی پدافند غیرعامل با بیان اینکه رونق تولید در گرو امنیت اقتصادی است و امنیت اقتصادی در گرو مبارزه با فساد اقتصادی است، ادامه داد: هر جا از دری فساد وارد شد، امنیت مختل می‌شود، تولید دچار اختلال می‌شود؛ لذا این وظیفه اولیه همه مدیران و دست اندرکاران است و نباید نگاه ما به بازرسان بیرون سازمان و دستگاه قضایی باشد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: اولین وظیفه بروز حساسیت در برابر فساد، برعهده خود مدیران و مسئولان است. اولین حساسیت، ساز و کار‌هایی است که ضد فساد باشد؛ یعنی اگر کسی اراده فساد هم کرد، نتواند فساد کند.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: سازو کار‌های فساد زدا باید بوسیله خود دستگاه‌ها طراحی شود؛ یعنی اینکه بتوانیم در نظام پولی و بانکی و نظام مالیاتی، نظام واردات و صادرات و نظام‌های مختلف، ساز و کار‌هایی ایجاد کنیم که ضد فساد باشد. اینکه با یک مفسد برخورد شود یک طرف قضیه است؛ اماسازوکار‌ها باید بتواند جلوی فساد را بگیرد.
وی اظهار کرد: به قول جرم شناسان، اول اندیشه جرم یا انگیزه جرم، اراده، فعل و ابزار جرم است. ما باید کاری کنیم که اولا در تربیت‌ها و انتخاب‌ها انگیزه و اندیشه جرم بوجود نیاید واگر به وجود آمد ابزار جرم در اختیار مجرم قرار نگیرد؛ یعنی ساختار‌ها طوری تنظیم شود که اصلا این ابزار در اختیار مجرم قرار نگیرد و اگر تبدیل به جرم شد علی القاعده برخورد می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: تمام این موارد مقدمه است و تا هنگامی که این مقدمات خوب طی شود طبیعتا نوبت به برخورد نمی‌رسد؛ لذا بر همه دستگاه‌هاست که در مصون سازی کاری کنند که اصلا مجرم نتواند ارتکاب جرم را داشته باشد که اگر جرم مرتکب شد بعد با او برخورد شود. این اقدامات مقدماتی حتما اقدامات مصون سازی است که می‌تواند تضمین کننده قضیه باشد.
رئیس قوه قضاییه بیان کرد: راه برخورد با تهدید‌های اقتصادی و فساد هم یکی از بند‌های مهم گام دوم انقلاب اسلامی با عنوان اجرای عدالت در قوانین، در اجرا و در همه حوزه‌هاست.
وی گفت: راه برون رفت از این تهدید‌های اقتصادی اجرای عدالت است. عدالت یعنی هر چیز جای خود باشد و یک قوانین عادلانه و یک اجرای عادلانه و اقدامات عادلانه توسط همه بخش‌ها؛ این‌ها می‌تواند همان مصون سازی در بخش‌های مختلف را بدنبال داشته باشد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 14 آبان 1398 - 19:0:36