امارات ؛ از جنگ تا توطئه علیه مقاومت

دو شنبه 13 آبان 1398 - 13:1:13
امارات ؛ از جنگ تا توطئه علیه مقاومت

تهران - الکوثر : امارات پس از مشارکت در جنگ علیه یمن ، در توطئه علیه لبنان و عراق نیز نقش فعالی دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دولت امارات اصلی ترین متحد عربستان سعودی در جنگ علیه یمن است . می توان گفت امارات در جنگ علیه یمن بر خلاف عربستان هوشمندانه عمل کرد چرا که به دولت مستعفی یمن اعتماد نکرد و گروههای جدیدی را سازماندهی کرد که فقط به ابوظبی وابسته هستند که از جمله این گروهها شورای انتقالی جنوب است. زمانی که امارات شکست ائتلاف سعودی را در جنگ علیه یمن پذیرفت و خروج نیروهای خود را از یمن اعلام کرد به حمایت از مزدوران خود در جنوب یمن ادامه داد، اما عربستان را عملا تنها گذاشت.  

با این حال ، امارات کنون از یک سو شاهد درگیری ها میان نیروهای دولت مستعفی و مزدوران وابسته به ابوظبی در جنوب یمن است و از سوی دیگر شاهد افزایش اعتراض ها علیه ابوظبی در برخی مناطق جنوبی یمن است. در همین راستا ، مردم مجمع الجزایر سقطری در یمن با برپایی تظاهرات، امارات را اشغالگر خوانده و خروج نیروهای اماراتی را از این مجمع‌ الجزایر خواستار شدند.

"رمزی محروس" استاندار سقطری نیز در صفحه فیسبوک خود به نیروهای شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات برای خروج از این مجمع‌ الجزایر هشدار داد. 

با وجود این ، امارات در دور تازه اقدام های آشوب ساز خود در منطقه بار دیگر همسو با سیاست های ریاض و آمریکا به حمایت از تظاهرات در لبنان و عراق و هدایت معترضان به سمت خشونت های خیابانی روی آورد.

در همین راستا ، رادیو صدای عراق اعلام کرد، سازمان اطلاعات عراق، یک شبکه و تیم جاسوسی  دستگیر کرده است که به سازمان اطلاعات امارات وابسته است. جاسوسانی از این شبکه  در بین  تظاهرات کنندگان میدان التحریر بغداد و سایر شهر‌های عراق حضور داشتند که ضمن حمایت مالی، آنها را بر ضد دولت عراق سازماندهی می کردند.

پایگاه اینترنتی العهد لبنان نیز در گزارشی اعلام کرد امارات بخش مهمی از هزینه های تظاهرات در لبنان را پرداخت می کند که پرداخت روزانه بین 100 تا 150 دلار به هر نفر از تظاهرات کنندگان و یا تأمین هزینه های غذا از جمله آنهاست.

رویکرد آشوب ساز امارات در منطقه در شرایط کنونی بیش از همه حاکی از دو مساله است. 

نخست اینکه امارات دچار سردرگمی در سیاست منطقه ای خود شد زیرا پس از ناکامی ائتلاف سعودی از یمن خارج شد و تا حدود زیادی به این جمع بندی رسید که آشوب و نابسامانی امنیتی در منطقه منافع اقتصادی و امنیتی امارات را تامین نمی کند. با این حال ، بار دیگر افزایش خشونت ها و نابسامانی در لبنان و عراق را پیگیری می کند.

دوم اینکه امارات نمی تواند سیاست منطقه ای مستقلی را پیگیری کند و سیاست منطقه ای خود را همسو با عربستان ، رژیم صهیونیستی و آمریکا طراحی می کند. این عدم استقلال در سیاست منطقه ای در حالی است که ابوظبی مدعی است می تواند نقش یک بازیگر تاثیرگذار منطقه ای را ایفا کند.

به نظر می رسد که ابوظبی از شکست ائتلاف سعودی علیه یمن عبرت نگرفته و به شوک جدیدی برای اجتناب از سیاست منطقه ای آشوب ساز و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها نیاز دارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


دو شنبه 13 آبان 1398 - 12:54:21