چرا یک دلال بر کرسی وزارت خارجه عربستان نشست ؟

جمعه 3 آبان 1398 - 10:28:4
چرا یک دلال بر کرسی وزارت خارجه عربستان نشست ؟

تهران- الکوثر: در حالی رسانه ها از برکناری وزیر امور خارجه عربستان و حضور فیصل به فرحان ال سعود بر این کرسی خبر می دهند که کارشناسان معتقدند وزارت خارجه عربستان ظرف یک سال سه وزیر به خود دیده که نشان از آشفتگی و ناهماهنگی کامل دستگاه دیپلماسی این کشور دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  عربستان در یک سال گذشته بحران های فراوانی داشته که نمیداند برای نجات از آن چه باید بکند. از یک سو ریاض درگیر فشار های بین المللی پیرامون پرونده ی خاشقجی است و از سوی دیگر دستگاه دیپلماسی عربستان نتوانسته طرف های درگیر در یمن را برای همراه کردن با سیاست های ریاض راضی کند. از طرف دیگر هم ایران به عنوان بازیگر موثر منطقه ای هر روز نفوذش در منطقه و میان مردم گسترده می شود و این عربستان است که در انتخابات لبنان، عراق و حتی مالزی شکست خورد. در مجموع میتوان گفت وضعیت عربستان در حوزه دیپلماسی رسمی به شدت دچار مشکل است و حتی ریاض حامیان اروپایی خود را از دست داده و فشار نمایندگان کنگره آمریکا برای جلوگیری از تصمیمات حمایتی ترامپ افزایش یافته است. بن سلمان میترسد استیضاح ترامپ جدی باشد و ریاض یکی از حامیان اصلی خود را از دست داده و در نهایت نفر بعدی به شدت عربستان را بخاطر تصمیمات جدید در منطقه تحت فشار قرار دهد.

با این حال انتخاب شاهزاده فیصل به عنوان وزیر امورخارجه خبر از ماجرای جدیدی در سطح دستگاه دیپلماسی عربستان میدهد. این شخص هرچند سابقه سفیری ریاض در آلمان و مشاوری سفیر عربستان در واشنگتن را در کارنامه دارد اما یار غار و مورد اعتماد ترین چهره اقتصادی به بن سلمان است. او پیش از ولیعهدی بن سلمان، مشاور محمد بوده و به نوعی واسطه خرید تسلیحات و قرارداد های مهم تسلیحاتی با طرف های غربی است. فیصل رئیس هست مدیره و سازمان های صنایع نظامی عربستان و همچنین نمایندگی شرکت بوئینگ را در شرکت السلام برعهده داشت و به نوعی واسطه قراردادهای مهم عربستان با واشنگتن بود. انتخاب این چهره نشان میدهد بن سلمان نگران است از یک سو قراردادهای تسلیحاتی اش بخاطر فشارهای بین المللی یکی پس از دیگری فسخ شود و از طرفی ساختار اقتصادی حمایتی عربستان در منطقه با فروپاشی مواجه شود. بر همین اساس انتخاب یک چهره دلال و واسطه گر حاکی از تغییر سیاست ها به ویژه سیاست های ارتباطی و مالی ریاض با اروپا و آمریکا است.

فراموش نگردد چندی پیش چند قرارداد مهم تسلیحاتی ریاض با برلین امضا کرد و عربستان را به بزرگترین وارد کننده سلاح از آلمان تبدیل نمود. اما با فشارهای بین المللی این فروش متوقف شد و شهریور امسال مرکل با تصمیم خود توقف شش ماه سلاح به عربستان را ابلاغ کرد‌.این موضوع برای کشوری که در حوزه مختلف آسیب پذیر است و چندی قبل مهمترین پالایشگاه و مرکز نفتی اش توسط پهپادها و موشک های مقاومت در یمن آسیب جدی دید، حیاتی و بسیار ضروری است. عربستان درگیر جنگ است و برای پیروزی و یا حداقل خروج آبرومند از جنگ نیازمند تسلیحاتی است که امنیت او را تضمین کند. فسخ قرارداد یا توقف فروش تسلیحات از آلمان برای ریاض گران تمام شده و به نظر می رسد دلال تسلیحاتی بن سلمان، در کرسی وزارت خارجه پیگیر حل این مشکل است.

از طرفی هم نباید از این نکته غفلت کرد که ریاض با دلارهای نفتی بادآورده به نوعی گاو شیرده ای شده که فروشنده های تسلیحات دنیا به آن به عنوان یک فرصت نگاه میکنند. لابی های این فروشندگان به حدی قوی است که میتوان بر حمایت آنها در کنگره یا هر نهاد تصمیم گیر آمریکا حساب باز کرد. به نظر میرسد انتخاب فیصل بن فرحان بخاطر نفوذ و دوستی او با این لابی هاست تا نظر کنگره در مواردی به بن سلمان و تصمیمات او در منطقه نزدیک شود.


جمعه 3 آبان 1398 - 10:20:42