درخواست پاکستان از آمریکا برای از سرگیری مذاکرات با طالبان

جمعه 12 مهر 1398 - 17:59:40
درخواست پاکستان از آمریکا برای از سرگیری مذاکرات با طالبان

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار هیات سیاسی گروه طالبان به ریاست "ملا عبدالغنی برادر" در اسلام آباد از آمریکا و طالبان خواست مذاکرات خود را از سربگیرند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  شاه محمود قریشی افزود: مذاکرات صلح میان طرفین درگیر در افغانستان تنها و بهترین راه برقراری صلح وامنیت دائمی دراین کشور و منطقه است. 

رییس دستگاه دیپلماسی پاکستان تاکید کرد که رسیدن به ثبات و امنیت دائمی در منطقه بدون افغانستان امن ممکن نیست.

این اظهارات وزیر امور خارجه پاکستان آن هم در زمانی که هیات طالبان و همچنین زلمی خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان در اسلام آباد به سر می برد، نشانه تلاش های تازه برای از سرگیری مذاکرات بین آمریکا و طالبان است. 

مذاکرات آمریکا و طالبان پس از 9 دور گفتگو در قطر، کمتر از یک ماه پیش از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا متوقف شد. ترامپ علت لغو این مذاکرات را کشته شدن یک نظامی آمریکایی از سوی طالبان و قدرت نمایی این گروه اعلام کرد.

چندی پس از توقف مذاکرات آمریکا و طالبان، عمران خان نخست وزیر پاکستان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با رییس جمهوری آمریکا دیدار کرد. 

در موقعیت کنونی ، دست به کار شدن پاکستان برای از سرگیری مذاکرات آمریکا و طالبان را قبل از هر چیز می توان به نیاز دولت کنونی آمریکا به ازسرگیری مذاکرات و ماموریت محول شده به نخست وزیر پاکستان از سوی آمریکا مرتبط دانست.

واقعیت این است که اگر چه رییس جمهور آمریکا به طور غیر منتظره ای به ماهها مذاکره با این گروه پایان داد تا نشان دهد کشورش از موضع قدرت مذاکره می کند اما واقعیتهای میدانی در افغانستان نشان می دهد دولت کنونی آمریکا برای بیرون کشیدن پای واشنگتن از باتلاق افغانستان جز مذاکره چاره دیگری ندارد و لغو مذاکره تاکتیکی بیش نبوده است. 

از این گذشته ترامپ در فصل انتخابات ریاست جمهوری ، به دنبال کسب یک دستاورد هر چند نمادین است تا سیاست خارجی دولت خود را پویا و شکوفا نشان دهد چرا که دولت ترامپ تاکنون در حل حتی یکی از معضلات پیش روی سیاست خارجی آمریکا موفق نبوده است.   

اینکه تنها چند ساعت پس از دیدار هیات طالبان با مقامات پاکستانی ، خلیلزاد نماینده آمریکا در امور افغانستان برای نخستین بار پس از لغو مذاکرات ، با هیات طالبان در اسلام آباد دیدار کرد شاهدی بر تعجیل دولت ترامپ برای ازسرگیری مذاکرات است . 

محمد هاشم فصیحی کارشناس سیاسی افغان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل می گوید : 

رئیس جمهور آمریکا تصور می کرد که با ارایه یک استراتژی برای افغانستان و منطقه می تواند بر مشکلات در این عرصه فائق آید اما مذاکره مستقیم با طالبان به معنای اعتراف به شکست این استراتژی است . در واقع این که پس از هفده سال آمریکا سخن از مذاکره با طالبان می گوید ، بدین معناست که سیاست های واشنگتن در افغانستان با شکست روبرو شده است .

در حالی که زمزمه های ازسرگیری مذاکرات آمریکا و طالبان جدی شده است به نظر می رسد با توجه به رویدادهای چند هفته اخیر دور جدید مذاکرات طرفین احتمالا متفاوت با گذشته خواهد بود. بخصوص این که با لغو مذاکرات از سوی ترامپ مشخص شد که طرف آمریکایی همچون سایر موضوعات در سیاست خارجی این کشور، موضعی پرنوسان و غیر قابل پیش بینی دارد و قابل اعتماد نیست. ازطرف دیگر در افغانستان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و شرایط جدیدی در کابل حاکم شده است.  

مضافا اینکه افکار عمومی در افغانستان ،‌ منطقه و جهان بیش از گذشته از طرف آمریکایی انتظار دارد که هر گونه مذاکره با طالبان را با اطلاع و همراهی دولت افغانستان انجام بدهد. گروه طالبان نیز که خواستار مذاکره با آمریکاست، باید قبل از هر چیز جنگ با دولت و مردم افغانستان را متوقف کند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 12 مهر 1398 - 17:33:58