پیامهای بزرگترین عملیات یمنی ها علیه عربستان سعودی

چهار شنبه 10 مهر 1398 - 18:47:32
 پیامهای بزرگترین عملیات یمنی ها علیه عربستان سعودی

تهران - الکوثر : عملیات "نصر من الله" که یمنی ها در بازه زمانی سه ماهه علیه عربستان سعودی انجام دادند، صرف نظر از ابعاد و حجم خسارت های وارد شده، پیام های مهمی نیز دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، یکی از مهمترین پیام های این عملیات این است که ارتش و کمیته های مردمی یمن برای درگیری های مستقیم زمینی آمادگی دارند. در مقابل، فرار چند هزار نفر از مزدوران سعودی و اسیر شدن دست کم 2 هزار و 400 نفر از آنها نشان می دهد که در ائتلاف سعودی هیچ آمادگی برای درگیری مستقیم وجود ندارد. جعفر قنادباشی، کارشناس مسایل غرب آسیا در این خصوص می گوید: «نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به دلیل اینکه نیروهای بومی و ملی هستند، عزم و اراده کافی برای دفاع از جغرافیای وطن خود را دارند، در حالی که طرف مقابل نیروهای ملی ندارد بلکه مزد بگیرانی دارد که برای جنگیدن مزد می گیرند. این نیروها عزم و اراده ای برای جنگیدن ندارند و مادیات محض نمی تواند به عاملی برای جنگیدن باشد.»

یکی دیگر از مهمترین پیام های عملیات "نصر من الله" این است که ائتلاف سعودی نه تنها کوچکترین نگرانی و ناراحتی بابت کشته شدن مزدوران خود ندارد بلکه حتی برای اینکه این نیروها اسیر نشوند، آنها را به عمد با بمباران هوایی می کشد. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله در این خصوص می گوید: «فرماندهان ارتش سعودی هنگامی که زمان مرگشان فرا می‌ رسد، از نیروهای خود به عنوان سپر انسانی می‌کنند. «عبدالقادر المرتضی»، رئیس کمیته ملی اسرای یمن نیز گفت: «ارتش سعودی در عملیات نصر من الله در محور نجران، اجساد نظامیان خود را روی زمین رها کرده است و با انجام حملات هوایی به سمت خودروهای امدادرسانی صلیب سرخ اجازه انتقال زخمی ‌ها و اجساد کشته ‌ها به بیمارستان را نمی ‌داد.»

سومین پیام عملیات "نصر من الله" این است که نشان می دهد ارتش و کمیته های مردمی یمن صرفاً هشدار کلامی نمی دهد بلکه هشدارهای خود را اجرایی نیز می کند. پیش از این بارها مقامات یمنی به ائتلاف سعودی هشدار داده بودند که در صورت ادامه حمله ها علیه یمن، باید منتظر واکنش قاطع از سمت یمنی ها باشند. در واقع، عملیات "نصر من الله" یکی از پاسخ های قاطع یمنی ها به جنیات های ائتلاف سعودی است.

چهارمین پیام عملیات "نصر من الله" این است که ادامه جنگ خسارت های هنگفتی برای عربستان سعودی خواهد داشت. با توجه به اینکه مزدوران سعودی اراده ملی و همچنین ایمان و باور به پیروزی در جنگ ندارند و نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن برای حفظ تمامیت ارضی عزم جدی و همچنین ایمان به پیروزی در جنگ دارند، ادامه این جنگ تامین کننده منافع آل سعود و متحدانش نیست. با این حال، آل سعود نمی تواند در شرایط کنونی به جنگ خاتمه دهد چرا که به معنای شکست از فقیرترین کشور عربی است. بنابراین تلاش می کند از طریق یک میانجی در جهت مذاکره با دولت نجات ملی یمن گام بردارد تا دست کم در کوتاه مدت مانع ادامه حمله های ارتش و کمیته های مردمی یمن شود.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 10 مهر 1398 - 18:45:58