روحانی: از مذاکره ترسی نداریم ولی زیر فشار‏، مذاکره نمی کنیم

جمعه 5 مهر 1398 - 17:24:3
روحانی: از مذاکره ترسی نداریم ولی زیر فشار‏، مذاکره نمی کنیم

تهران- الکوثر: رئیس جمهور ایران با بیان این که ایران بخاطر منطق و استدلال هایی که دارد از مذاکره ترس ندارد و فرار نمی کند، گفت: مانع مذاکره آمریکا است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «حسن روحانی» پس از بازگشت از سازمان ملل متحد در نیویورک و در بدو ورود به تهران اظهار داشت: مانع مذاکره آمریکا است و کسی که نمی خواهد مسئله حل بشود آمریکا است و گرنه ایران به خاطر منطق و استدلال خود هیچ زمان از مذاکره فرار نمی کند ترسی هم از مذاکره ندارد.

روحانی افزود: آنها به صراحت گفته بودند که ما کل تحریم را بر می داریم اما شکل این کار قابل قبول نبود، اینکه در فضای تحریم و در بقای تحریم و در فضای مسموم فشار حداکثری، حتی در قالب ۱+۵ بخواهیم مذاکره کنیم کسی نمی تواند پیش بینی کند پایان و نتیجه این مذاکره چه خواهد بود.

رئیس جمهوری افزود: به سران کشورهای اروپایی گفتیم اگر یک فضای آزاد و عادلانه ایجاد شود ما برای مذاکره آماده ایم. به سران اروپا گفتم که می پرسیدند چه زمانی برای مذاکره و جلسه ۱+۵ آماده هستید، اعلام کردیم «همین یک ساعت آینده»؛ شما این فضا را درست کنید این فضای مسموم و سم را بردارید ما یک ساعت آینده برای حضور در جلسه ۱+۵ آماده ایم.
روحانی افزود: برخی از مقامات اروپایی می گفتند « ما می نویسیم و به شما می دهیم که این کار حتما تحقق پیدا می کنند.»
وی گفت: ما این بهانه را از آنها گرفتیم که می گفتند «ما برای مذاکره آماده ایم و ایران برای مذاکره آماده نیست» ما به صراحت به آنها گفتیم ما برای مذاکره آماده هستیم، اما نه در فضای تحریم و فشار. 
وی تصریح کرد: به نظر من ضروری بود یک بار هم در مصاحبه، هم در دیدار و گفت و گو با سیاسیون به طور خیلی روشن و واضح توضیح بدهیم که مانع مذاکره آمریکا است، کسی که نمی خواهد مسئله حل بشود آمریکا است، وگرنه ایران به خاطر منطق و استدلال خود هیچ زمان از مذاکره فرار نمی کند و ترسی هم از مذاکره ندارد.
روحانی بیان کرد: این موضوع در آنجا مطرح و القاء شده بود که همه مشکلات بر سر (به تعبیری) لجبازی طرف ایرانی است و آمریکا آماده مذاکره است و بر مذاکره اصرار هم دارد و مقامات آمریکا به همه سران اروپا و غیر اروپا پیام دادند که «ما آماده مذاکره هستیم.»
وی گفت: قبلاً سران آمریکا میگفتند «مذاکره دو جانبه باشد یعنی دو رئیس‌جمهوری ایران و آمریکا باهم مذاکره کنند». جمهوری اسلامی ایران بارها این را رد کرده بود و گفتیم اگر قرار است مذاکره ای باشد باید در قالب ۱+۵ مذاکره کنیم، که آنها گفته بودند می خواهیم در قالب ۱+۵ مذاکره کنیم. 
رئیس جمهوری ادامه داد: اتفاقاً سه کشور از گروه ۱+۵ قدیم و ۱+۴ فعلی، یعنی صدر اعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهوری فرانسه هم بودند، و همگی اصرار داشتند این جلسه برقرار شود و آمریکا هم که می گوید که تحریم را بر می دارد.
روحانی با بیان این که مسئله دیگری که در آنجا بحث شد موضوع کاهش تعهدات ایران در برجام بود، افزود: برخی می گفتند «گام سوم ایران که بسیار مهم است و تعداد سانتریفیوژهای مدرنی را که می خواهید راه اندازی کنید به معنای حرکت به سمت ساخت سلاح هسته ای است» ما این موضوع را در  مصاحبه ها و دیدارها توضیح دادیم که کسی که می خواهد به سمت سلاح هسته ای حرکت کند دست کم نظارت کم می کند و نظارت گسترده را محدود می کند ما که نظارت را کاهش ندادیم بلکه تعهدی را که در برجام کاهش دادیم در فعالیت هسته ای ما است. که زیر نظر آژانس بین المللی خواهد بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 5 مهر 1398 - 16:58:46