ائتلاف امید ؛ زبان صلح ایران در اوج اقتدار   

پنج شنبه 4 مهر 1398 - 12:9:6
ائتلاف امید ؛ زبان صلح ایران در اوج اقتدار   

تهران - الکوثر : رئیس جمهوری اسلامی ایران به‌ نمایندگی از همه ایرانیان در نشست سالانه مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد از صلح و ائئلاف امید سخن گفت، اما درعین حال با زبان اقتدار درباره هرگونه ماجراجویی ضد ایران هشدار داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "حسن روحانی" روز چهارشنبه در هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع‌عمومی با بیان اینکه طرح‌های آمریکا برای منطقه محکوم به شکست است، گفت: کمک‌ و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تامین امنیت و مقابله با تروریسم بسیار تعیین کننده بوده است.  

دکترین و سیاست ایران همواره مبتنی بر صلح و امنیت در منطقه غرب آسیا و خلیج‌فارس استوار بوده است که مبارزه جدی و موثر ایران با تروریسم و برقراری امنیت تنگه راهبردی هرمز در همین چارچوب قرار دارد.

ایران همواره با تکیه بر ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای راهکارهای مختلفی برای تحقق امنیت جمعی و پایدار در منطقه خلیج فارس و غرب آسیا پیشنهاد داده که شالوده آن همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر و درک و احترام متقابل بوده است.

همکاری و همگرایی کشورهای منطقه به‌عنوان همسایه یکدیگر ارتباط معنادری با تثبیت امنیت و صلح در منطقه دارد. در چنین شرایطی، تشکیل هرگونه ائتلافی بدون توجه به این اصل مهم فقط به تشدید خشونت و تنش منجر خواهد شد.

ایران در هر مقطع تاریخی حساس برای آرامش منطقه خلیج فارس طرح‌هایی از جمله گفت وگو و صلح منطقه‌ای را مطرح کرده است. اکنون نیز در ادامه این سیاست صلح‌آمیز، رئیس جمهوری اسلامی ایران در نهادی که رسالت اصلی آن حفاظت از صلح و امنیت جهانی است، "ائتلاف امید" را پیشنهاد می‌کند.

"حسن روحانی" در تشریح طرح ابتکاری جدید خود، با بیان اینکه مسئولیت تاریخی ایران، حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز است، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه‌هرمز متأثر می‌شوند، به "ائتلافِ امید" یعنی "ابتکار صلح هرمز" دعوت کرد.

هدف این ابتکار ایران، ارتقای صلح، ثبات، امنیت و پیشرفت روزافزون برای مردم و کشورهای حوزه تنگه‌هرمز است که تحقق آن آشتی، تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز بین این کشورها را طلب می‌کند.

زبان مشترک، تفاهم، احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، رعایت منشور و اصول سازمان ملل متحد، گفت وگو، دخالت نکردن در امور یکدیگر و از همه مهمتر درک متقابل اصول ائتلاف امید را تشکیل می‌دهد.

اهداف و اصول ائتلاف امید نشان از "تلاش حداکثری" ایران برای تحقق آرامش، امنیت و صلح دائمی در منطقه خلیج فارس و تنگه‌هرمز دارد که تکمیل کننده سیاست ایران در زمینه آزادی کشتیرانی، امنیت انرژی و جریان آزاد نفت از تنگه‌هرمز است.   

طرح‌های ابتکاری جمهوری اسلامی ایران منطبق با واقعیت‌های منطقه‌ای است و با اراده جدی کشورهای منطقه خلیج‌فارس می‌توان چشم‌انداز صلح و امنیت منطقه‌ای را مثبت ترسیم کرد.

در همین زمینه؛ "حسن روحانی"، رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه صلح، امنیت و استقلالِ همسایگانِ، صلح، امنیت و استقلالِ ایران است در عین حال تاکید کرد: ایران دخالتِ تحریک‌آمیزِ بیگانگان را تحمل نمی‌کند و به هرگونه تعرض به امنیت و تمامیتِ سرزمینی خود، قاطعانه پاسخ می‌دهد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 4 مهر 1398 - 12:6:17