رسانه آمریکایی: دوران آمریکا در خاورمیانه به پایان رسیده است

چهار شنبه 3 مهر 1398 - 18:41:36
رسانه آمریکایی: دوران آمریکا در خاورمیانه به پایان رسیده است

تهران- الکوثر: پایگاه امریکن کانزروتیو در مطلبی با اشاره به از دست رفتن قدرت بازدارندگی آمریکا در برابر ایران نوشته دوران آمریکا در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) به پایان رسیده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، یک پایگاه آمریکایی به نقد یادداشتی پرداخته که «برت استفانز»، ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز اخیراً درباره ضرورت انتقام‌جویی آمریکا از ایران با توجه به تحولات اخیر در منطقه به رشته تحریر در آورده است.

پایگاه «امریکن کانزوتیو» یادآوری کرده «برت استفانز» اخیراً در مطلبی با توجه به تحولات اخیر درباره ایران نوشته است: «ممکن است ما شاهد آغاز روند پایان دوران آمریکا در خاورمیانه باشیم.»

امریکن کانزروتیو نوشته است: «منظور از این "دوران آمریکا" که استفانز به آن اشاره کرده چیست؟ اگر این عبارت به معنی سلطه یا کنترل آمریکا است، چنین دورانی اصلاً وجود نداشته است. الان چندین دهه است که ایالات متحده در تلاش برای ایجاد نوعی "پکس امریکانا" در خاورمیانه است. این تلاش، کاملاً شکست خورده و هزینه‌های سهمگینی برای ایالات متحده و دیگران به بار آورده است. چیزی که ما تحمل کردیم، دورانی از مداخله‌جویی‌های بی‌فایده آمریکا بود.»

در ادامه این مطلب آمده است: «با وجود این، استفانز به هیچ عنوان آماده اعتراف به شکست نیست. اطمینان او به کارآمدی قدرت نظامی آمریکا بی حد و حصر است. او که از پاسخ‌های بزدلانه ترامپ به اقدامات اخیر ایران در منطقه برآشفته شده، پیشنهاد انتقام‌جویی را مطرح می‌کند. با آنکه استفانز مشخص نمی‌کند چه میزان اقدام تنبیهی رضایت او را جلب می‌کند ابراز اطمینان می‌کند که "یک اقدام نظامی تلافی‌جویانه" محدود علیه ایران مطمئناً بار دیگر بازداری در برابر ایران را بازخواهد گرداند.»

امریکن کانزروتیو نوشته استفانز دلیل اعتمادش به قدرت نظامی آمریکا را توضیح نمی‌دهد، اما در ذهن او ظاهراً چنین قدرتی بعد از این همه شکست که آمریکا در خاورمیانه داشته دست‌نخورده و سالن باقی‌مانده است. در ادامه آمده است: «اما استفانز و سایر طرفداران حمله نظامی به ایران، حافظه‌های ضعیفی دارند.»

در ادامه آمده است: «روند آغازِ پایانِ پکس امریکانا در خاورمیانه در میانه ماه سپتامبر که ترامپ نمایش ضعیفی در برابر ایران ارائه داد اتفاق نیفتاد، بلکه در سال 2003 که آمریکا به عراق حمله کرد به وقوع پیوست. از آن زمان به بعد، نیروهای آمریکا کم و بیش درگیر "عملیات جبران خسارات" هستند و در تلاشند افتضاح به بارآمده در نتیجه اقدامات خطرناک خود ما را جمع و جور کنند.

«حالا استفانز و هم‌قطاران او می‌خواهند در این کارزار نظامی بی‌پایان خودشان جبهه جنگ دیگری باز کنند. آنها با همان اطمینانی که می‌خواستند به ما بقبولانند که صدام حسین منشأ تمام شرها است این بار می‌خواهند باور کنیم که اگر ایران را تنبیه کنیم رفتارش درست خواهد شد و "عصر آمریکا در خاورمیانه" به طرز معجزه‌آسایی بازخواهد گشت. این، به زبان ساده، وهم و خیال است.»


چهار شنبه 3 مهر 1398 - 8:56:4