اهداف آمریکا از اعزام نیروی جدید به خاورمیانه  

یک شنبه 31 شهریور 1398 - 17:34:19
اهداف آمریکا از اعزام نیروی جدید به خاورمیانه  

در پی اعلام افزایش نیرو در خاورمیانه از سوی دولت آمریکا یک کارشناس مسایل منطقه ای می گوید: دولت «دونالد ترامپ» جهت آرام کردن متحدین منطقه ای خود دست به اقدامات عمدتا نمایشی و فاقد ارزش راهبردی می زند. افزایش نیرو به خاورمیانه نمی تواند صحنه راهبردی و عملیاتی  منطقه را تغییر دهد.

تهران- الکوثر:   ابوذر گوهری مقدم» کارشناس مسایل بین الملل  و رسانه در یادداشتی می نویسد:  وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری در پنتاگون گفت: آمریکا  قصد دارد نیروهای جدید به عربستان اعزام کند وی هدف از این اقدام را حمایت از شرکای منطقه ای خود عنوان کرد. «مارک اسپر» همچنین بیان داشت: آمریکا تحویل محموله تسلیحاتی به عربستان و امارات متحده عربی را سرعت می بخشد تا توانایی دفاعی خود را افزایش دهند. 

وزیر دفاع آمریکا در حالی این سخنان را مطرح می کند که تاسیسات نفتی عربستان روز شنبه ۲۳ شهریور هدف حمله پهبادی گروه انصار الله یمن  قرار گرفت. نیروهای آمریکایی مستقر منطقه در خنثی کردن این حملات ناکام ماند. حملات  اخیر بیش از ۵ درصد تولید نفت جهانی را مختل کرده است.

اعزام نیروهای جدید آمریکا به منطقه نمایشی است

مهمترین هدف آمریکا از اعزام نیروی جدید به منطقه راضی کردن متحدان عرب منطقه ای خود است. متحدین منطقه ای آمریکا ترامپ را متهم می کنند که از مواضع این کشورها در قبال ایران حمایت نکرده و در عمل  پای بند تعهداتش نبوده است.  دولت ترامپ  برای آرام کردن دوستان منطقه ای خود، دست به اقدامات عمدتا سطحی، نمایشی و فاقد ارزش راهبردی می زند.  افزایش تعداد مشخص نیرو در منطقه خاورمیانه از سوی آمریکا عملا نمی تواند صحنه راهبردی و عملیاتی  منطقه را تغییر دهد.

 اعزام نیروی جدید به منطقه از سوی ایالات متحده شکل نمایشی جهت حمایت از  متحدین منطقه ای خود است  و به گونه ای پیام حمایتی تلقی می شود.  دولت آمریکا در طول تاریخ خود تا کنون در مواقع بحران ازمتحدینش به شکل  اساسی حمایت نکرده است. حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر  از متحدین آمریکا، وقتی با انقلاب مردم این کشور مواجه شد از سوی دولت آمریکا مورد حمایت قرار نگرفت. (هر چند که واشنگتن سعی کرد صحنه نا آرامی ها در  مصر  را به گونه ای حمایت کند). «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور مخلوع  تونس نیز نمونه دیگری از افراد متحد آمریکاست که در دوران بحران این کشور از این روابط دوستانه بهره ای نبرد.

منطقه خاورمیانه اولویت  دولت آمریکا و ترامپ نیست و نمی خواهند هزینه ای مستقیم در این منطقه انجام دهند. واشنگتن سعی می کند صرفا با افزایش تنش علیه جمهوری اسلامی و با لفاظی نشان دهد که تهدیدهای معتبری برای ایران  دارد، اما در عمل،   مجموع اقدامات ترامپ فاقد ارزش راهبردی است و این افزایش نیروها نمی تواند  معادلات منطقه را تغییر دهد.

آمریکا؛ تصاعد بحران در منطقه و یارگیری جدید

گوهری مقدم کارشناس مسایل بین الملل در مورد افزایش بحران در منطقه خاورمیانه از سوی دولت ترامپ اظهار داشت:  آمریکا می خواهد  با افزایش تنش در برابر متحدان اروپایی و حتی غربی  خود نشان دهد که قرار است جنگی اتفاق بیفتد چون این جنگ  برای این کشورها هزینه دارد. شروع جنگ افزایش قیمت انرژی را  برای کشورهای خریدار نفت این منطقه به دنبال دارد و برای جلوگیری از ضرر احتمالی باید در کمپ آمریکا قرار گیرند و در صورت شرکت نکردن در این جنگ با همراهی آمریکا قطعنامه شورای امنیت علیه ایران تصویب و تحریم های جدی تری را علیه ایران وضع  و اجرا کنند.

وی در ادامه افزود:  آمریکا برای همراه سازی این کشورها از طریق تهدید به جنگ و شبح جنگ  عمل می کند و در عمل انگیزه جدی در توسل به نیروی نظامی ندارد. مهمترین اقدام دولت آمریکا بعد از ماجرای حمله به تاسیسات نفتی عربستان بحث تحریم بانکی ایران بود و این نشان می دهد که  واشنگتن برنامه راهبردی مشخص برای منطقه  ندارد و  در شرایط فعلی تحریم جایگزین جنگ شده است.

ناتوانی سامانه دفاعی موشک آمریکا

گوهری در مورد ناکارآمدی سامانه هوایی آمریکا اظهار داشت: وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به ناکارآمدی این سامانه موشکی  کشورش پاسخ داد هر سامانه دفاعی ضعف هایی دارد و  این پاسخ توجیه ضعیفی بود. باید به این نکته توجه داشت که کارآمدی این سامانه  باید در مواقع بحران و حساس خود را نشان دهد و قرار نیست ضعفی  داشته باشد و اساسا کارکرد آن زیر سوال می رود.

آمریکا سلاح های گران قیمتی را که به کشور های عربی  منطقه می فروشند  اما عملا ناکارآمدی  این تسلیحات ثابت شده است. تا جایی که  روس ها به دنبال فروش سلاح به این کشور ها هستند. کشور ها  منطقه  نیز به دنبال سامانه های جایگزین هستند. حرکت عربستان به سمت کره جنوبی برای خرید سامانه دفاعی موشکی نمونه این مساله است. کشورهای متحد  منطقه ای آمریکا به این نتیجه رسیدند  که آمریکایی ها در مواقع بحرانی برای آنان هزینه نخواهند کرد. قرار نیست یک سرباز آمریکایی جان خود را برای اعراب از دست دهد.  

 اهداف آمریکا در اتهام واهی علیه ایران

گوهری مقدم در مورد اتهامات آمریکا علیه ایران اظهار داشت: فضای ضد ایرانی ایجاد شده در روزهای اخیر، علیه ایران  از سوی آمریکا در حملات آرامکو  با اهداف زیر انجام می‌شود:

۱.  تلاش برای معتبر سازی گزینه پوسیده نظامی ضد ایران.

۲.   حفظ پرستیژ و وجهه آمریکا به‌عنوان ابرقدرت حامی شرکای منطقه‌ای.

۳.  تلاش برای متقاعدسازی متحدان عرب به حمایت از آن‌ها درحالی‌که عملاً تمایلی به درگیری به نیابت از آن‌ها را ندارد و صرفاً این لفاظی ها نوعی همراهی ظاهری با آن‌ها محسوب می‌شود.

۴.  ایجاد دوگانه جنگ- مذاکره برای ایران باهدف تغییر محاسبات مسئولان ایرانی و هم‌زمان ایجاد جنگ روانی باهدف همراه سازی افکار عمومی داخلی با این ایده به‌منظور کشاندن ایران به میز مذاکره.

۵.  ایجاد اجماع جهانی ضد ایران و یارگیری میان کشورهای غربی و شرقی از طریق تصاعد بحران و متقاعد کردن آنها که در صورت عدم همراهی با آمریکا باید منتظر تبعات جنگ با ایران باشند.

۶.  ادبیات جنگی ترامپ دارای مصرف داخلی در فضای انتخابات بوده و عملاً نوعی واکنش به حملات دمکرات‌ها به دولت ترامپ  و فرار از انفعال در برابر آن‌هاست که ترامپ را به دلیل خروج از برجام مسئول این شرایط می‌دانند.

 این کارشناس مسایل بین الملل در پایان این گفت و گو اظهار داشت: در عمل سیاست آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده و این کشور راهبردی جز فشار و تحریم ندارد؛ این فشار مدت‌هاست حداکثر شده و ظرفیت بیشتر نداشته و فاقد نتیجه بوده است. ترامپ به دلایل متعدد خواهان افزایش تنش با ایران نیست و از سویی می‌بایست پاسخی برای منتقدان داخلی و خارجی خود ارائه کند لفاظی های اخیر واکنشی به مسائل فوق است اعزام دوباره نیرو به خاورمیانه نمی تواند تاثیرات عمده ای در صحنه منطقه ای داشته باشد.

 


یک شنبه 31 شهریور 1398 - 12:37:30