سفر پمپئو به عربستان و امارات ؛ تلاش واشنگتن برای تنش آفرینی در منطقه

پنج شنبه 28 شهریور 1398 - 14:45:8
سفر پمپئو به عربستان و امارات ؛ تلاش واشنگتن برای تنش آفرینی در منطقه

تهران - الکوثر : حملات پهپادی مقاومت یمن به تاسیسات نفتی عربستان که موجب قطع نیمی از تولید نفت سعودی ها شد، واکنش دولت ترامپ را برانگیخته است. واشنگتن با ادعای اینکه ایران در پشت این حملات قرار دارد، رایزنی ها برای پاسخ های احتمالی را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا راهی منطقه شده و روز چهارشنبه برای دیدار با مقامات ارشد سعودی وارد جده شد. وزیر خارجه آمریکا در مرحله بعد به ابوظبی رفت و با مقامات اماراتی دیدار کرد. این سفرچهار روز بعد از حملات به تاسیسات نفتی عربستان انجام می شود.  

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه شنبه شب گفت : هدف از سفر پمپئو، گفتگو درباره حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی و «تلاش‌های هماهنگ جهت مقابله با ستیزه‌جویی‌های جمهوری اسلامی ایران» است. 

دولت ترامپ بدون اینکه هیچ گونه شواهد و مدارکی ارائه کند، انگشت اتهام را در باره حمله تاسیسات نفتی در شرق عربستان متوجه ایران کرده است . واشنگتن نه فقط در این مساله بلکه در موارد قبلی مانند آتش سوزی نفتکش ها در تنگه هرمز نیز تهران را مسئول این وقایع اعلام کرده بود .

هدف دولت ترامپ از مطرح کردن این گونه اتهامات بی پایه و اساس ،به زعم خود ،  ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران و تشدید فشارها علیه تهران است. با این حال این رویکرد واشنگتن با واکنش منفی دیگر بازیگران بین المللی مانند روسیه مواجه شده است.از جمله"دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین برخی ادعاها مبنی بر دست داشتن ایران در عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرد.  وی روز سه‌شنبه درباره اینکه چه کسی به پالایشگاه و میدان نفتی شرکت آرامکو عربستان حمله کرده، گفت، کرملین هیچ‌گونه اطلاعاتی در اختیار ندارد که کمک کند درباره عامل حمله به تاسیسات نفتی سعودی به یک نتیجه‌گیری برسد. پسکوف همچنین با رد هرگونه دست داشتن ایران در این عملیات تاکید کرد که در برهه کنونی میانجی‌گری مسکو بین ریاض و تهران موضوعیت ندارد .

حتی شرکای اروپایی واشنگتن نیز از موضع گیری در این باره خودداری کرده اند. "ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که پاریس هیچ مدرکی مبنی بر اینکه منشاء پهپادهای مورد استفاده در حمله به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان، از کجا بودند، در اختیار ندارد. 

اروپایی ها به خوبی می دانند که هدف آمریکا از استفاده ابزاری از مساله حمله به تاسیسات نفتی عربستان، در وهله نخست دوشیدن هر چه بیشتر سعودی ها و در مرحله بعد تنش آفرینی در منطقه از تلاش طریق محکومیت جهانی ایران به عنوان عامل حمله به مراکز نفتی عربستان و چه بسا در مرحله بعد اقدام علیه ایران است. البته تهران با ارسال پیامی به آمریکا درباره هرگونه ماجرا جویی به این بهانه هشدار جدیداده است.

طبق گزارش ها، تهران روز دوشنبه یادداشتی رسمی از طریق سوییس به آمریکا ارسال کرد .دراین پیام ضمن تکذیب اظهارات پمپئو و ترامپ در مورد نقش ایران در حادثه آرامکو تاکید شده که اگر اقدامی علیه ایران صورت گیرد بلافاصله با پاسخ آن روبرو خواهد شد و دامنه آن محدود به منشاء تهدید نخواهد بود.

مقاومت یمن صبح روز شنبه با 10 پهپاد مسلح پالایشگاه نفتی "بقیق" و میدان نفتی"خریص" شرکت آرامکو عربستان سعودی را مورد هدف قرار داد که در پی آن روند تولید و صادرات نفت سعودی‌ها با اختلال جدی مواجه شد.

"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اتهام‌زنی بی‌سند و مدرک به ایران ، مدعی شد هیچ شواهدی از اینکه این حمله از سمت یمن انجام شده، وجود ندارد.در حالی که مقاومت یمن با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته است.

اکنون پمپئو به زعم خود برای ایجاد هماهنگی ها و رایزنی در باره پاسخ های احتمالی با سران عربستان و امارات به منطقه آمده است. واشنگتن به خوبی آگاه است که هر گونه کنش خصمانه آمریکا علیه ایران با واکنشی دو چندان و شدیدتر از جانب ایران مواجه خواهد شد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 28 شهریور 1398 - 14:32:23