تروریسم اقتصادی ؛ابزارامریکا برای وادار کردن ایران به مذاکره

جمعه 22 شهریور 1398 - 9:5:39
تروریسم اقتصادی ؛ابزارامریکا برای وادار کردن ایران به مذاکره

تهران - الکوثر : از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران، در شرایطی که تحریم‌ها باقی باشد، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، با تاکید بر این  نکته تصریح کرد جلسه ایران و 1+5 تنها زمانی امکان پذیر است که تحریم‌ها برداشته شود.
طرف های  اروپا در توافق برجام می دانند که ادامه  تعهدات برجام برای ایران تا زمانی منطقی و عقلانی  است که نتایج آن برای ایران مشخص باشد؛ لذا هر گونه مذاکره ای  خارج از این چارچوب، از نظر ایران  پذیرفتنی نیست.
آمریکا با خروج از برجام به عنوان یک توافق چندجانبه بین المللی، نه تنها از انجام تعهداتش طفره رفته ، بلکه با تشدید تحریم ها تلاش می کند دامنه تروریسم اقتصادی خود را گسترش دهد.
در تازه ترین اقدام تحریمی،«مایک پومپئو» و «استیو منوچین» وزیران امورخارجه و خزانه‌داری آمریکا در نشست خبری مشترک اعلام کردند وزارت خزانه داری آمریکا، تعدادی از مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده است.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در حالی که جهان، به استثنای سه یا (حتی) دو همدست هراسان، می‌خواست از اخراج کارگزار سرسپرده تبهکاران «گروه بی» در کاخ سفید نفس راحتی بکشد، پمپئو و منوچین تشدید تروریسم اقتصادی علیه ایران را اعلام کردند.
آمریکا هدف نخست خود را اعمال فشار حداکثری به ایران قرار داده ؛ اما این سیاست محکوم به شکست است. ایران حق دارد از منافع اقتصادی مورد انتظار از برجام بهره‌مند شود. حفظ  برجام  نیز مبتنی بر اصل عمل به تعهدات بصورت متقابل است .
بدیهی است تا زمانی که تحریم های ظالمانه و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه مردم ایران، ادامه دارد و امریکا در راه فروش نفت ایران مانع تراشی کند  جای هیچ صحبت و مذاکره نیست.
«مجید تخت روانچی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در این زمینه با تاکید بر اینکه تا زمان وجود تحریم‌ها، مذاکره منتفی است، می گوید: "موضع ایران در این زمینه  کاملا روشن است و آمریکایی هم می دانند که ایران فشار حداکثری را به هیچ وجه نمی پذیرد و تحریم هایی که علیه مردم ایران شده است را ظالمانه می دانیم که باید لغو شوند."
تخت روانچی تصریح کرد: زمانی می توان در این باره سخن گفت که تحریم های ظالمانه را بردارند و در قالب گروه 1+5 و در چارچوب گفت وگوهایی که از پیش در موضوع هسته ای داشته ایم، می توان گفت وگو کرد.
دولت ترامپ علی‌رغم پیشنهاد‌هایی که برای مذاکره مطرح می‌کند، برنامه‌ای برای کاهش فشار علیه ایران ندارد. در همین راستا، چند ماه پیش روزنامه نیویورک‌تایمز به غیرواقعی بودن پیشنهادات ترامپ برای مذاکره با ایران اذعان کرد ونوشت: " ژست‌های ترامپ برای دیپلماسی چیزی بیش از نمایش نیست."
تحریم ها و فشارهای ظالمانه بین المللی امریکا علیه ایران  به دلیل پایداری و مقاومت جمهوری اسلامی ایران بر اهداف به حق خود بوده است و مطالبات ایران از برجام نیز بخشی از حقوق مشروع و قانونی ایران است .امریکا  اما با تشدید تحریم های یکجانبه علیه ایران  سعی دارد رفتار ایران را تغییر دهد وبزعم خود ایران را به پای میز مذاکره از نوع یکطرفه بکشاند.
«دنیس راس»، مشاور رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در این خصوص  در یادداشتی  در روزنامه واشنگتن‌پست به یک نکته تاریخی اشاره کرده و می نویسد: " تاریخ به ما می‌گوید ایران را نمی‌توان با تحریم به تغییر رفتار وادار کرد."
در چنین شرایطی و درحالیکه امریکا  از زورگویی و تحریم و تروریسم اقتصادی بعنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند ؛ مذاکره  نه تنها کمکی به کاستن از فشار‌ها نخواهد کرد، بلکه اعتیاد این کشور به تحریم وزورگویی را که به یک بیماری مزمن تبدیل شده است، تشدید خواهد کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 22 شهریور 1398 - 8:56:12