نگرانی سازمان ملل از حضور داعش در افغانستان

چهار شنبه 20 شهریور 1398 - 17:4:10
نگرانی سازمان ملل از حضور داعش در افغانستان

تهران - الکوثر : آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد به رغم عملیات  نیروهای امنیتی افغانستان علیه گروه تکفیری  داعش ، این گروه تروریستی در حال احیا و افزایش تحرکات خود در افغانستان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دبیر کل سازمان ملل همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 28 سپتامبرازهمه گروه های مسلح خواست از دخالت در انتخابات خودداری کنند. 

ابراز نگرانی دبیر کل سازمان ملل از حضور داعش در افغانستان و توسعه نفوذ این گروه در این کشور نشان می دهد حضور آمریکا و ناتو در افغانستان در هجده سال گذشته به بهانه مبارزه با تروریسم تاثیر چندانی بر مهار افراط گرایی نداشته است.
گروه تروریستی داعش پس از شکست درسوریه و عراق بخشی از تمرکز خود را بر جغرافیای افغانستان متمرکز کرده است و در سال های گذشته بتدریج بر میزان نفوذ خود در این کشور افزوده است‌.
شرق افغانستان با مرکزیت ولایت ننگرهار پایگاه اصلی داعش در این کشور است که عملیات های مرگبار خود در مناطق مختلف را از این پایگاه طراحی و هدایت می کند.
گروه تروریستی داعش خود را تا سطح رقیب اصلی طالبان در افغانستان بالا برده و با انجام عملیات های تروریستی در مناطق مختلف این کشور به خصوص شهر کابل تلاش دارد نشان دهد که قدرت تخریبی موثری در امنیتی ترین شهر افغانستان دارد.  

با توجه به تبدیل داعش به رقیب جدی طالبان در افغانستان درگیری های این دو گروه نیز یکی از جلوه های جدید ناامنی و خشونت در این کشورر محسوب می شود .
طالبان که برای بدست گرفتن قدرت سیاسی در افغانستان می جنگد داعش را تهدیدی بزرگ برای تحقق چنین هدفی می داند و به همین دلیل بخشی از توان خود را مصروف مهار داعش و تضعیف این گروه کرده است.  

سخنان دبیر کل ناتو درباره افرایش حملات گروه تروریستی داعش در افغانستان بخشی از این واقعیت را بیش از گذشته اشکار کرده است که برخی بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای از داعش برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند و به همین دلیل تاکنون امریکا و ناتو گزارشی از عملکرد خود درباره مقابله با این گروه منتشر نکرده اند.
علاوه بر نقش آمریکا و متحدانش در شکل گیری داعش و حضور این گروه در کشورهای مختلف از جمله در افغانستان بخشی از علل افرایش فعالیت های داعش تمرکز دولت این کشور بر مقابله با گروه طالبان و فقدان یک راهبرد مدون برای مبارزه جامع با همه گروه های تروریستی است. 

به نظر میرسد دولت افغانستان ضمن انکه بر مقابله با طالبان تمرکز دارد بنا به برخی ارزیابی ها داعش را تهدیدی راهبردی نمی داند و به همین دلیل برنامه خاصی نیز برای مهار این گروه در دستور کار قرار نداده است.
وجود این عوامل در کنار هم موجب شده تا فعالیت های داعش در افغانستان بتدریج افزایش پیدا کرده وحملات مرگبار این گروه در این کشور به دامنه ناامنی ها بیفزاید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 20 شهریور 1398 - 17:1:57