عطوان : رویاهای بولتون بر باد رفت

چهار شنبه 20 شهریور 1398 - 13:26:31
عطوان : رویاهای بولتون بر باد رفت

تهران - الکوثر : عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت جان بولتون در حالی از سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا برکنار شد که نتوانست رؤیاهایش را درباره ایران, ونزوئلا و کره شمالی و غیره محقق کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبد الباری عطوان درباره برکناری جان بولتون نوشت : ترامپ از بولتون به عنوان ابزاری برای ایجاد رعب و وحشت استفاده کرد و زمانی که دید این حیله نیز کارگر نیست یعنی ایران, کره شمالی و ونزوئلا را به تسلیم وا نمی دارد و تحریم های شدید آمریکا باعث به اهتزاز در آمدن پرچم سفید تسلیم در میان این کشورها نشد, تاریخ مصرف بولتون هم پایان یافت و ترامپ او را هم به طور تحقیر آمیزی مانند دیگران به سطل آشغال انداخت. 
عطوان افزود : جان بولتون سمتش را به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی ترک کرد که نتوانست رؤیایش را در تغییر نظام ایران محقق کند و رؤیایش در تغییر نظام ایران و گرفتن جشن به همراه مخالفان در تهران محقق نشد. بولتون به رهبران مخالفان ایرانی در نشست بیش از یکسال پیش آنان در پاریس قول داده بود نظام ایران را تغییر دهد. بولتون همچنین نتوانست خوان گوایدو را به جای نیکولاس مادورو به عنوان رهبر ونزوئلا منصوب کند. او همچنین نتوانست پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی را بمباران کند. بولتون از این دست رؤیاها خیلی در سر داشت اما نتوانست هیچ یک از آنها را محقق کند. 
شخصیات های مختلفی به محض دریافت خبر برکناری بولتون ناراحت و افسرده خواهند شد به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و برخی از سران کشورهای خلیج (فارس) به خصوص سران عربستان و امارات به واسطه جایگاه و سمت بولتون به وارد کردن ضربات کاری که به براندازی نظام ایران و جایگزینی آن با حکومتی طرفدار آمریکا و طرح های آن در منطقه منجر شود که نخستین تصمیمش گشایش سفارت اسرائیل در مرکز تهران باشد, حساب کرده بودند.
عطوان در ادامه نوشت: بولتون که به سبب مواضع افراطی خود در قبال مردم کشورهای عربی و مسلمان وارد کاخ سفید شد با خروج نیروهای آمریکا از افغانستان, عراق و سوریه مخالف بود و همچنان هم هست. وی ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به نابودی این سه کشور تشویق می کرد؛ حتی اگر لازمه این کار استفاده از بمب های هسته ای تاکتیکی باشد.
موضوع قابل تأمل آن است که ترامپ مدعی است, علل برکناری بولتون به اختلافات درباره مسائل متعدد با وی برمی گردد و این ادعا خنده دار است زیرا بولتون مواضع افراطی زیادی در خصوص بسیاری از مسائل مهم به ویژه درباره ایران, کره شمالی و ونزوئلا می گرفت و همین امر باعث شد, ترامپ او را در این سمت مهم منصوب کند. این مغایرت در حرف و عمل تنها به این سبب است که ترامپ از بولتون به عنوان ابزاری برای ایجاد رعب و وحشت استفاده کرد و زمانی که دید این حیله نیز کارگر نیست یعنی ایران, کره شمالی و ونزوئلا را به تسلیم وا نمی دارد و تحریم های شدید آمریکا باعث به اهتزاز در آمدن پرچم سفید تسلیم در میان این کشورها نشد, تاریخ مصرف بولتون هم پایان یافت و ترامپ او را هم به طور تحقیر آمیزی مانند دیگران به سطل آشغال انداخت.
در ادامه این یادداشت آمده است: ترامپ به جنگ تهدید می کند اما ترسو تر از آن است که بتواند جنگی به راه بیندازد. او گمان می کند با مذاکرات می تواند هر امتیازی را که می خواهد, از دشمنانش بگیرد؛ زیرا از نظر او میان مسائل بین المللی و معاملات مربوط به املاک
تفاوتی ندارد؛ از این رو دست از گدایی دیدار با رهبر کره شمالی و ایران بر نداشته است که در خصوص کره شمالی دوبار با شکست مواجه شده و دست کم تاکنون با طرف دوم یعنی ایران هنوز افتخار دیدار نداشته است و بعید نیست که بولتون قربانی برگزاری نشستی میان آمریکا و ایران در حاشیه نشست دو هفته بعد مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شده باشد.
شیوخ جنبش طالبان هم که به مدت هشت ماه در قطر با زلمای خلیل زاد نماینده دولت ترامپ مذاکره کردند و بدون اینکه هیچ امتیازی بدهند, امتیازات فراوانی از ترامپ گرفتند, چه بسا آخرین ضربه کاری را به بولتون وارد کردند؛ چرا که او با مذاکره با طالبان, خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و نشست محرمانه با طالبان در کمپ دیوید که یکشنبه گذشته لغو شد؛ کاملا مخالف بود.
چه بسا با برکناری بولتون احتمال جنگ علیه ایران تا حد زیادی کاهش یافته باشد و بعید نمی دانیم که برخی طرفداران وی و حتی بسیاری از شیفتگان او در منطقه خلیج (فارس) به سبب برکناری وی مجالس عزا به پا کنند تا دیگران به سبب این برکناری به آنها تسلیت بگویند, البته ما به علل روشنی که اکنون فرصتی برای توضیح آن وجود ندارد, از جمله کسانی نخواهیم بود که برکناری وی را تسلیت می گویند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 20 شهریور 1398 - 13:26:18