واکنش علمای سنی به زیر سئوال بردن ولایت امام علی(ع) توسط ابن تیمیه

یک شنبه 3 شهریور 1398 - 17:21:3

تهران- الکوثر: پژوهشگر برجسته علوم اسلامی گفت اقدام ابن تیمیه به عنوان نظریه پرداز وهابیت که تلاش کرد ولایت علی بن ابیطالب (ع) را زیر سئوال ببرد، با واکنش منفی علمای سنی و حتی علمای وهابی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ اسد محمد قصیر استاد برجسته علومی دینی در برنامه «فقه الاسلام» شبکه جهانی الکوثر گفت: ابن تیمیه حدیث پیامبر اسلام (ص) در روز غدیر خم را که فرمود «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» زیر سئوال برد و تلاش کرد آن را نامعتبر جلوه دهد ولی علمای اهل سنت و حتی علمای همفکر او نیز این سخنش را نپذیرفتند.

استاد قصیر افزود: مثلا شیخ آلبانی (شیخ ناصرالدین آلبانی از علمای تندرو سلفی وهابی در قرن بیستم که نزد وهابیون به عنوان متخصص احادیث شناخته شده است) این سخن ابن تیمیه را ناشی از شتابزدگی او دانست و بر متواتر بودن و صحیح بودن این حدیث تاکید کرد. در حالی که ابن تیمیه می گوید این حدیث کلا نامعتبر و اثبات نشده است. ابن تیمیه همچنین بخش دوم این حدیث را دروغ می داند که در آن پیامبر اسلام (ص) فرمود: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره و اخذل من خذله». در حالی که حتی علمای وهابی هم این ادعای ابن تیمیه را نپذیرفتند و به آن واکنش نشان دادند.

به گفته این استاد برجسته حوزه علمیه، پیامبر اسلام در روز غدیر خم از همه شرایط زمانی و مکانی و مادی و معنوی استفاده کرد تا خطبه خداحافظی را ایراد کند و علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی و سخن خود را در ذهن مخاطبانش تثبیت نماید. همین مسئله موجب شد زیر سئوال بردن این احادیث توسط دشمنان امام علی (ع) دشوار شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 3 شهریور 1398 - 17:20:51