پنجاهمین سالروز به آتش کشیدن «مسجدالاقصی»؛ روز جهانی مساجد

چهار شنبه 30 مرداد 1398 - 12:24:20
پنجاهمین سالروز به آتش کشیدن «مسجدالاقصی»؛ روز جهانی مساجد

امروز بیست و یکم اوت، پنجاهمین سالگرد آتش زدن مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها است که به روز جهانی مساجد نام‎گذاری شده است.

تهران- الکوثر:   آتش زدن مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان و از مقدس‌ترین اماکن مذهبی ادیان آسمانی در 21 اوت 1969، سند دیگری از جنایات رژیم صهیونیستی و لکه ننگی برای اشغالگران قدس است که تا ابد پاک نخواهد شد.

رژیم صهیونیستی این حادثه را که با خشم و انزجار مسلمانان سراسر جهان روبرو شد، به یک جهانگرد یهودی افراطی استرالیایی الاصل به نام «دنیس مایکل روهان» نسبت داد تا او در یک دادگاه نمایشی محاکمه و سپس به ادعای اینکه وی بیماری روانی بوده، آزاد شود.

در ماجرای آتش‌سوزی مسجد الاقصی، دست‌کم 200 متر مربع از سقف مسجد به طور کامل ویران شد؛ گنبد مسجد در 5 نقطه آن سوخت و یکی از آثار مسجد همراه با یک منبر قدیمی با قدمت 800 سال، طعمه حریق شد و از بین رفت.

رژیم صهیونیستی از نخستین روزهای اِشغال بیت‌‌المقدس اقدامات بی‌شماری را برای از بین بردن آثار و نشانه‌های اسلامی این شهر انجام داده بود که از جمله این اقدامات باید به تخریب خانه‌ها و اماکن اسلامی، افزایش شهرک‌های صهیونیست‌نشین و مجبور کردن اعراب به تعویض شناسنامه‌های عربی و گرفتن شناسنامه‌های اسرائیلی اشاره کرد که همه‌ی این اقدامات در راستای هویت‌زدایی از ساکنان مسلمان بیت‌المقدس صورت گرفت.

اکنون پس از گذشت پنج دهه، نظامیان رژیم صهیونیستی اطراف مسجد الاقصی را احاطه کرده‌اند و براساس گفته کارشناسان، تونل‌های حفاری شده توسط صهیونیست‌ها در زیر مسجد، پایه‌های آن را سست کرده است.

اقدامات سلطه جویانه رژیم صهیونیستی در قبال قدس و مسجد الاقصی در حالی است که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد "یونسکو" (UNESCO) در سال 2016 با تصویب قطعنامه‌ای هرگونه رابطه تاریخی و دینی و یا فرهنگی یهودیان با اماکن مقدس در قدس به ویژه مسجد الاقصی را رد و این مسجد را مکانی مقدس برای مسلمانان دانست.

قدس از سال 1967 در اِشغال اسرائیل است.


چهار شنبه 30 مرداد 1398 - 12:22:2