نشست سه جانبه تهران .. تاکید بر لزوم توقف هرچه سریع‌تر جنگ یمن

یک شنبه 27 مرداد 1398 - 12:33:41
نشست سه جانبه تهران .. تاکید بر لزوم توقف هرچه سریع‌تر جنگ یمن

تهران - الکوثر : تهران روز شنبه میزبان نشستی چند جانبه در خصوص  حل و فصل سیاسی بحران یمن بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نشست  تهران با حضور نمایندگی‌های چهار کشور ذی‌ربط اتحادیه اروپا شامل ؛ انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا (E4 ) ؛هیاتی از وزارت امور خارجه ایران ؛  جنبش انصارالله یمن و سفیران شماری از کشورها برگزار شد. 

هیات‌های حاضر در نشست تهران، دیدگاه‌ دولت‌های متبوع خود را در خصوص تحولات یمن از جمله در موضوعات سیاسی، میدانی و وضعیت انسانی یمن مطرح و بر لزوم توقف هرچه سریع‌تر جنگ و ارائه راهکار سیاسی برای حل بحران یمن تاکید کردند.

هیاتی از جنبش انصارالله یمن به ریاست «محمد عبدالسلام» سخنگوی این جنبش به همین منظور به تهران سفر کرده است.  

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از شانزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است. 

 اکنون دو مسئله  مهم درنگاه به  جنگ یمن قابل بحث است  که باید نسبت به هردو مسئله حساس و مسوولیت پذیر بود . مسئله نخست وضعیت تاسفبار مردم یمن است که قربانی حملات عربستان و امارات به یمن شده اند . 

طبق گزارش های منتشر شده، 20 استان از 22 استان یمن در وضعیت بحرانی به سر می برند و بیش از دو سوم جمعیت یمن با خطر گرسنگی مواجه اندو نیاز فوری به کمک های بشر دوستانه دارند. 

مسئله دوم ،پیگیری مذاکرات  برای صلح در یمن است که نیازمند تلاش های دیپلماتیک و چند جانبه با همکاری سازمان ملل است . اجلاس تهران در راستای این دو مسئله مهم برگزارشد  . 

برخی ناظران سیاسی معتقدند تصمیم امارات برای عقب نشینی از یمن در صورت  خروج کامل از این کشورمی تواند به یک فرصت در جهت  پایان جنگ تبدیل شود ؛اما این راهبرد در شرایطی  قابل تحقق است  که توطئه ها برای تجزیه یمن متوقف شود  .

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب سه شنبه گذشته در دیدار هیئت  جنبش انصارالله یمن در تهران با تاکید بر اینکه سعودی‌ها و اماراتی‌ها به‌دنبال تجزیه یمن هستند، خاطرنشان کردند: باید با قدرت در مقابل این توطئه ایستاد و از یمنِ یکپارچه، متحد و با تمامیت ارضی حمایت کرد. 

مردم یمن با مجاهدت و ایستادگی انصارالله و ارتش تاکنون  مانع از تحقق اهداف عربستان سعودی و متحدانش در یمن شده‌اند.

اکنون برغم حمایت های ، تسلیحاتی و سیاسی غرب از عربستان در این جنگ  نبردهای میدانی نشان داده است  که نیروهای نظامی عربستانی و اماراتی کیفیت نظامی پایینی دارند.اما درمقابل، پیروزیهای  ارتش و نیروهای مقاومت یمن و پاسخ های کوبنده موشکی و پهبادی در عمق خاک عربستان به‌هیچ‌وجه در راستای منافع آمریکا و متحدان منطقه ای اش نیست نیست. 

ازدید گاه "موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر  تهران "؛  این تحولات  زمینه تغییر موازنه سیاسی رانیز به نفع انصارالله فراهم ‌آورده ومجموعه  این تغییرات موجب نگرانی آمریکا و عربستان سعودی شده است.

تجربه چهارساله بحران یمن نشان می‌دهد که عربستان سعودی و متحدان غربی‌اش، به‌ویژه آمریکا ، به‌دنبال کسب منافع حداکثری بوده‌اند اما  نتیجه آن، به شکست های مکرر نظامی و بن بست در روندهای سیاسی منجر شده است.

اکنون بیش از یکسال است که در خصوص مسائل یمن، گفت وگو‌هایی میان ایتالیا، فرانسه، آلمان، انگلیس و ایران در جریان است. تهران  بارها خواستار توقف این جنگ تجاوز کارانه شده است  .

جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک به صلح همچنان به تلاش های خود برای رفع محاصره یمن و ارسال کمک های بشردوستانه به این کشور ادامه خواهد داد.در نشست تهران نیز برحمایت ایران از راه حل سیاسی برای بحران یمن تاکید و تصریح شد که ایران از توافق استکهلم حمایت می کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 27 مرداد 1398 - 12:29:43