مخالفت چین با توافق ترکیه و آمریکا درباره تشکیل منطقه امن در شمال سوریه

شنبه 26 مرداد 1398 - 15:13:21
مخالفت چین با توافق ترکیه و آمریکا درباره تشکیل منطقه امن در شمال سوریه

تهران - الکوثر : وزارت امور خارجه چین مخالفت خود را با توافق ترکیه و آمریکا برای تشکیل منطقه به اصطلاح امن در شمال سوریه اعلام کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "هوآ چونیینگ" سخنگوی وزارت امور خارجه چین درنشست خبری در پکن در واکنش به توافق ترکیه و آمریکا درباره تشکیل منطقه به اصطلاح امن درشمال سوریه گفت : این توافق نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است.  

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین ضمن حمایت از دولت قانونی حاکم بر دمشق ، تاکید کرد: بحران این کشور باید از طریق سیاسی حل شود و دخالت و اقدامات دیگران وضعیت سوریه را پیچیده‌تر می کند.

پیش از این ، دولت قانونی حاکم بر دمشق نیز مخالفت خود را با حضور نظامیان ترکیه و آمریکا در خاک سوریه اعلام کرده است. دولت دمشق از نظامیان ترکیه و آمریکا خواسته است ، هرچه سریعتر، خاک سوریه را ترک کنند. بدیهی است که ، این شیوه اشغال اراضی سوریه ، کشورهای غرب آسیا را به نظامیگری هرچه بیشتر سوق خواهد داد.

در واقع ، اگر دولت سوریه توان نظامی بیشتری داشت و جنگ داخلی موجب ضعیف شدن این کشور نمی شد ، بعید بود که ترکیه بتواند به این آسانی به اراضی سوریه نیرو اعزام کرده  و بخشی از اراضی این کشور را اشغال کند.

به هر حال ، باید گفت: ترکیه و آمریکا برای احداث منطقه حائل دراراضی سوریه درشرایطی توافق کرده اند که ، پیش ازاین بسیاری ازکشورهای جهان مخالفت خود را به این اقدام دوکشور ابراز داشته اند. درعین حال ، بسیاری ازمقام های سابق وزارت امور خارجه ترکیه ، سیاستمداران و روسای احزاب این کشور نیز مخالفت خود را با ایجاد منطقه حائل اعلام کرده و خواستار برقراری تماس مستقیم با دولت سوریه شده اند. به عنوان مثال ، "اولوچ اوز اولکر" معاون پیشین وزیر امور خارجه ترکیه در امور اتحادیه اروپا گفته است : "توافقی که میان ترکیه و آمریکا درباره ایجاد منطقه حائل درشمال سوریه صورت گرفت ، پر ابهام است . ضمن آن که، موثرترین گامی که دولت ترکیه می تواند برای رفع نگرانی های خود درسوریه بردارد ، برقراری تماس مستقیم با دولت سوریه است". 

رییس حزب وطن ترکیه نیز قطع ارتباط "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری این کشور با دولت سوریه را اشتباه دانست .

"دوغو پرینچک" درسخنانی گفت:"هماهنگی و برقراری ارتباط دولت ترکیه با دولت "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه ، خطرات بزرگی را ازترکیه دور خواهد کرد ." 

پیش ازاین ، "فتحی آچیکَل" معاون حزب جمهوری خلق ترکیه درپارلمان این کشور نیز، خواستار برقراری رابطه میان آنکارا و دمشق شده بود.

"فتحی آچیکَل" هشدار داده بود : "اگر دولت آنکارا ازسیاست های ماجراجویانه درقبال سوریه فاصله نگیرد ، این مساله به مشکلی بزرگ تبدیل و موجب تشدید تنش میان دوکشور خواهد شد".

برغم این مخالفت ها در داخل ترکیه ، دولت ترکیه اعلام کرده است خواستار تشکیل منطقۀ به اصطلاح امن به عمق 32 کیلومتر و طول بیش از 400 کیلومتر درخاک سوریه است. درحالی که آمریکا با تشکیل این منطقه تا عمق 15 کیلومتری و به طول 87 کیلومتری موافقت کرده است . در همین راستا ، طی روزهای گذشته مرکز عملیات مشترک دراستان "شانلی‌اورفا" درنزدیکی مرز ترکیه با سوریه تشکیل شده است.

در مجموع  به نظر می رسد با توجه به مخالفت های داخلی ، منطقه ای و بین المللی  حضور نیروهای خارجی در داخل خاک سوریه، ترکیه و آمریکا با موانع و مشکلات زیادی در مسیر ایجاد منطقه حائل در خاک آن کشور روبروخواهند بود، خاصه آنکه از هم اکنون هشدارهای برخی شخصیتهای صاحب نفوذ مناطق کرد نشین سوریه به این دو کشور برای پرهیز از هرگونه زیاده خواهی قابل توجه است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 26 مرداد 1398 - 14:57:50