اعلام خطوط قرمز توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان

پنج شنبه 24 مرداد 1398 - 15:1:33
اعلام خطوط قرمز توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان

تهران - الکوثر : رییس جمهوری افغانستان،نظام جمهوری اسلامی، به رسمیت شناختن دولت افغانستان، مصونیت نهادهای امنیتی و عدم تغییر پرچم این کشور را از خطوط قرمز توافقنامه صلح با گروه طالبان دانست .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، محمد اشرف غنی در دیدار با نیروهای امنیتی در کابل همچنین افزود ، پس از امضای توافقنامه صلح با گروه طالبان پیمان امنیتی با آمریکا نیز لغو نخواهد شد.

اظهارات رییس جمهوری افغانستان درباره خطوط قرمز توافقنامه صلح با گروه طالبان درحالیست که این گروه بارها تاکید کرده که  دولت کنونی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و حاضر به مذاکره مستقیم با دولت  نیست.

دور هشتم مذاکرات نمایندگان آمریکا و گروه طالبان نیز اخیرا در قطر به پایان رسید.

سخنان اشرف غنی درباره خطوط قرمز دولت افغانستان برای امضای توافقنامه احتمالی صلح با طالبان در حالی است که این گروه تاکنون ورود به روند گفتگو با دولت کابل را رد کرده است و برگزاری آنرا به خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان مشروط کرده است.
در حالی رییس جمهوری افغانستان مواردی را به عنوان خطوط قرمز توافق با طالبان اعلام کرده است که وی پیشتر گفتگوهای بدون پیش شرط با این گروه را مطرح کرده بود.
این گمانه مطرح است که اظهارات اشرف غنی پس از عدم توجه طالبان به پیشنهاد وی برای برگزاری گفتگوهای بدون پیش شرط و همچنین ناامیدی رییس جمهوری افغانستان از برگزاری مذاکرات با این گروه و دست یابی به توافق صلح مطرح شده است.
اشرف غنی به تازگی در مراسم نماز عید قربان با اشاره به آنکه برگزاری گفتگوهای صلح با طالبان از صلاحیت های دولت آتی افغانستان است و حکومتی که عمر کوتاهی از آن باقی مانده نمی تواند این مذاکرات را برگزار کند،به طور تلویحی پذیرفت که دولت کنونی این کشور امکان برگزاری مذاکرات با طالبان در فرصت کوتاه کمتر از دوماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

نکته قابل تامل در موارد اعلامی اشرف غنی درباره خطوط قرمز توافقنامه احتمالی صلح با طالبان در حالی است که وی به لزوم پذیرش قانون اساسی افغانستان توسط این گروه و عدم اصرار بر تغییر آن اشاره ای نکرده است.
این در حالی است که طالبان بارها اعلام کرده اند که یکی از مطالبات آنان برای استقرار صلح در افغانستان تغییر قانون اساسی است که چنین درخواستی از سوی این گروه با مخالفت جدی مردم ،گروه های سیاسی و همچنین نهادهای حکومتی این کشور روبرو است.

مطیع الله خروتی کارشناس سیاسی در کابل می گوید؛
تغییر قانون اساسی  افغانستان به نفع طالبان یک خواب و خیال است و این تغییر به سود این گروه نخواهد بود.
موارد اعلامی توسط اشرف غنی شامل نوع نظام حکومتی،به رسمیت شناختن دولت ،مصونیت نهادهای امنیتی و عدم تغییر پرچم اگر چه در خطوط قرمز توافقنامه صلح حایز اهمیت هستند اما این سوال همچنان مطرح است که بنا به چه ملاحظاتی رییس جمهوری افغانستان عدم تغییر قانون اساسی را در این فهرست جای نداده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 24 مرداد 1398 - 14:19:18